Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

3 tecken på att du lider av FOMO – och 6 livsviktiga tips på hur du blir frisk


Fenomenet med att ständigt stressa runt och kolla alla sociala medier stup i kvarten, konstant kolla och dubbelkolla var vänner och bekanta befinner sig och vad de gör och att aldrig säga nej till någonting bottnar i en rädsla för att missa någonting. Problemet är så vanligt att det har fått ett eget namn FOMO – ” Fear of Missing Out”. Det innebär helt enkelt att många människor ger sig själv ångest för att de kanske missar något viktigt, samtidigt som de missar det viktigaste av allt – att ta vara på och leva i nuet.
FOMO handlar också om att du omedvetet tvingar dig själv till att göra sådant som du egentligen inte vill göra.

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Jag vill - Jag kan - Jag ska!

Svara du ja på följande frågor, så är saken klar – du har drabbats av FOMO:

1. Jag känner mig alltid ofokuserad, stressad och skjuter alltid upp saker till senare
Istället för att göra klart det du håller på med och koncentrera dig på en uppgift, så tackar du ständigt ja till nya saker att göra, gilla och tycka till om. Sak på sak läggs bara till på din kalender. Den växer fortare än du hinner klara av punkterna. Till slut är din agenda så fullsmockat att du blir svimfärdig av utmattning bara du tänker på den. Eftersom din agenda växer okontrollerat, så blir frestelsen att bara skjuta upp mer och mer saker till slut så överväldigande att du bara ger upp. Du börjar ägna mer tid åt att hitta på ursäkter som förklarar varför du inte hinner göra sådant som du lovat.

2. Jag slösar med pengar som jag inte har på saker som jag inte behöver
Rädslan för att stå utanför och anses ”otrendig” bara för att du inte har alla de senaste statusprylarna och syns på alla ”viktiga” fester och restauranger banar väg för en ekonomisk katastrof. Tack vare kreditkortsföretag och snabblån kan många människor hålla liv i illusionen av att vara hipp ett tag, trots att han eller hon egentligen inte alls har råd.

LÄS OCKSÅ:
50 enkla sätt att bli lyckligare

3. Jag känner mig överväldigad
Om du slutar tänka och aldrig vågar säga nej, så blir det till slut alldeles för mycket. Många som lider av utmanningssyndrom har helt enkelt lurat sig själv att tro att de måste göra si och så för att inte hamna utanför. Det händer alltid alldeles för mycket och du kan aldrig hinna se, uppleva eller njuta av allt.

Och så här gör du för att bota din FOMO:

1. Acceptera att du lider av FOMO
Det är det första och viktigaste steget. Många försöker lura sig själva att de inte alls är beroende av andra människors åsikter, krav och förväntningar på vad måste göra, hur vi ska se och hur vi ska leva för att passa in. Erkänn för dig själv att du tycker det är jobbigt ibland att inte hinna med allt du vill göra – och allt som du tror att du måste se, göra och hinna med för att ”hänga med”. Så fort du har accepterat att du ställer orimliga krav på dig själv, så blir det också lättare att hantera problemet.

Konsten att motivera sig själv när allt suger❤️

Vår mest populära bok just nu

”En livsförändrande läsning full av verktyg för mig som har en benägenhet att bli deppad ibland. Jag öppnar boken (som nu är full av understrykningar) och går till mina favoritpartier som hjälper mig komma tillbaka snabbare.”
Eva Berg, Stockholm

Beställ den i vår egen bokhandel till ett superpris just nu!
Här hittar du boken ...


LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Boken om mig - 300 frågor som berättar en livshistoria

2. Säg nej oftare
Det värsta som finns är att säga ja fast du egentligen menar nej och blir tvingas till att ta beslut bara för att du känner dig trängd och stressad. Lär dig att säga nej oftare. Säg nej instinktivt. Det är lättare att ändra sig och att säga ja när du hunnit tänka efter lite i lugn och ro än att ändra ett ja till ett nej genom att tvingas hitta på trovärdiga ursäkter.

3. Ta en time-out
Stanna upp lite och andas. Titta på det som du har åstadkommit hittills och känns dig nöjd och stolt över det. Det är bara en illusion att du alltid måste ha mer, göra mer och synas mer. ”Tillräckligt” är ett ord som vi använder alldeles för sällan idag. Dämpa kraven på dig själv. Intala dig själv att du är tillräckligt rik, tillräckligt snygg och tillräckligt lycklig. Livet är ingen tävling. Skit i andra människors meningslösa statusjakt och korkade fåfänga.


LÄS OCKSÅ:
5 smarta tips för att lyfta humöret när du känner dig misslyckad

4. Sluta jämföra dig med andra
Nobba devisen att om du inte syns på sociala medier, så finns du inte. Det är också bara en illusion av betydelse som den moderna mänskligheten hänsynslöst frossar i och utnyttjar för att lura varandra att tro att alla andra är så mycket mer framgångsrika och lever ett så mycket mer intressant, spännande och tillfredsställande liv än du själv. Sluta jämföra dig med andra. Inse att alla alltid ljuger på sociala medier. Var nöjd och glad med det du har och uppskatta din tillvaro för vad den är.

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Handbok i att leda sig själv

5. Släpp prestigen
Ta ett steg tillbaka och inse att det händer för mycket för att du någonsin ska hinna göra, se och uppleva allting. Du är ingen sämre människa bara för att du inte sett alla de senaste serierna som alla tjatar om eller inte har samlat på dig alla nya, ”viktiga” statusprylar att visa upp.

LÄS OCKSÅ: 10 sätt att jobba smartare och mer effektivt utan att jobba fler timmar

6. Bojkotta sociala medier
Orsaken till FOMO är tveklöst alla sociala medier. Skryt, avundsjuka och habegär har funnits i alla tider, men kraven och förväntningarna på att alla ska vara så rika, snygga, berömda och leva så fantastiskt aktiva och intressanta liv har skapats av hetsen på sociala medier. Lägg ner skiten eller börja åtminstone brutalt rationalisera den tid du tillbringar med att låta dig luras av andra människor skryt och lögner. Alla människor ljuger alltid på sociala medier. Så enkelt är det – tro ingenting annat.

Så där, lite att tänka på och må bättre av

Och en sak till!
Nedanstående bok har sålt häpnadsväckande 102 000+ exemplar i Sverige och i Finland. Så många människor (minst) är lite för snälla för sitt eget bästa. Den här boken är skriven för alla som ibland känner att de har svårt att hävda sig, att de blir trampade på eller blir orättvist behandlade.
Är du lite för snäll för ditt eget bästa – läs den här boken du också❤️

Är du för snäll för ditt eget bästa?
Här är handboken för alla snälla människor som behöver bli bättre på att ta hand om sig själva❤️
102 000+ har redan läst den.

En läsarröst
"Jag tycker precis som boken att man ska vara snäll mot de snälla och jag gillar att det finns verktyg i boken att använda när man träffar på (och det gör man) personer som alltid ska dominera och få som de vill. Det här är en bok av en snäll person till andra snälla personer.
I love it!❤️"

Lena Hansson, Sthlm

Klicka här, provläs, se vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken minst 90 kronor billigare än i bokhandeln).

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap