I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

3 enkla, men effektiva sätt att få en bättre start på stressiga vardagar




Livet är stressigt – så mycket att göra och så lite tid. Dagens uppskruvade samhällsklimat ställer orimliga krav på att vi ska hinna göra allt, vara överallt och dessutom koppla av och umgås. För många träffar den insikten oss som ett knytnävsslag varenda morgon vi slår upp ögonen – och så var den dagen förstörd.
Men så behöver det inte vara. Här kommer några tips på hur kan göra för att få en bättre start på stressiga vardagar.

1. Förbered kvällen före
Lägg fram allt du behöver för dagen – kläder, jobbpapper, nycklar och andra prylar – så slipper du slösa onödig tid och stressa upp dig själv med att svärande leta efter sakerna.

LÄS OCKSÅ: Tecken på utmattningssyndrom

2. Gå upp tidigare än du brukar
Du vet själv hur lång tid du behöver för att fixa dig i ordning. Gå upp en halvtimme tidigare, så hinner du äta en ordentlig frukost också och kanske även bläddra igenom morgontidningen i lugn och ro istället för att bara svepa en kopp kaffe på väg från köket till hallen. Att börja dagen med stress ser till att du kommit upp i varv redan långt innan du hunnit lämna ungarna på dagis och stämplat in på jobbet och långvarig stress kan vara farlig.

3. Ta en paus
Det spelar ingen roll hur viktigt ditt jobb är och att du förmodligen redan har inrutade raster. Ta en egen, extra paus. Gå undan och njut av två minuters tystnad och ensamhet. Nej, kolla inte mobilen! Slut ögonen och andas lugnt. Sådana här små power-pauser gör underverk för själen och minskar stresshalten i kroppen.

LÄS OCKSÅ: 50 sätt att bli lyckligare

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se