I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Bättre relationer

Hur man slutar vara svartsjuk





Håller den du är tillsammans med på att flirta med andra? Eller känns det osäkert er emellan på andra sätt? Litar du inte riktigt på den du är tillsammans med? Det första du måste veta är att svartsjuka egentligen är en rädsla som kan smyga in i relationer av många olika skäl och det är vanligt att inget av de skälen är särskilt bra för din relation.

Om din partner är lite distanserad, lite avstängd och inte delar med sig av sig själv som tidigare så känns det inte bra. När du inte vet vad din partner egentligen känner och du inte vet vad som är på gång så går din hjärna igång och skapar egna hemska historier av sig själv. Istället för att du får information av din partner så börjar din egen hjärna fylla i de tomma utrymmena av sig själv och du blir ett offer för din egen fantasi och paniken för det okända kommer igång.

Om du dessutom sedan tidigare har dåliga erfarenheter av otrogna partners eller har levt i en falsk relation så kan minnena blossa upp igen. Lägg sedan till att din nuvarande partner kanske har en historia med att vara otrogen så är det inte konstigt att du blir svartsjuk och inte känner det förtroende som du vill känna.

Svartsjuka dyker också gärna upp som ett brev på posten när du känner dig osäker i relationen, kanske på grund av gräl. Känslan av att inte känna förtroende i relationen skapar svartsjuka. Du blir upprörd när du tänker på vad din partner har för sig. Du kan inte nå honom/henne när du vill eller så svarar han/hon inte i telefonen på alldeles för lång tid. Du gasar igång din egen fantasi igen och målar upp skräckbilder av vad han/hon har för sig.


Hur du kan kontrollera din svartsjuka
Nu är vi tittat lite närmare på hur svartsjukan dyker upp och hur jobbig den är kan vi titta närmare på hur du kan kontrollera den så att du kan bygga förtroenden och ha en lycklig relation som rör sig framåt istället för bakåt.

1. Analysera svartsjukan
Ta reda på exakt var den kommer ifrån. Är det från din egen historia av misslyckade relationer? Kommer den av rädsla? När du vet var den kommer ifrån kan du också göra det som krävs för att kontrollera känslan.

2. Lär dig mer om relationer
Lär dig att kommunicera bättre och undvika gräl som bara skapar distans (inte undvika gräl, bara meningslösa gräl) Läs några böcker om relationer så att du förstår mer om hur man gör för att ha bra relationer. Ju snabbare du och din partner kan lösa konflikten, desto närmare relation får du till din partner och svartsjukan blir mindre på samma gång.
Tjat, övervakning, anklagelser, spionerande och vaktande kommer aldrig att lösa problemet. Den typen av beteende kommer bara att ta all din energi och ta bort allt positivt från er relation.

3. Skriv ner vad du känner.
Att skriver ner det du känner hjälper dig att kommunicera det du känner. Ibland kan människor bli alldeles för uppjagade med vad de känner och istället för att prata så attackerar de sin partner med sina ord. Genom att skriva ner vad du vill säga får du verktygen att hålla dig på spåret och säga vad du vill på ett mer kärleksfullt sätt.

4. Lugna ner dina nerver
Träna, lyssna på musik eller prata med en vän. Ju snabbare du kan lugna ner dina nerver desto mer logiskt kan du tänka på situationen.

5. Bygg upp ditt självförtroende
Det går inte att komma ifrån att svartsjuka egentligen är en följd av dåligt självförtroende. Du kanske är rädd för att bi övergiven och ratad av någon som är nära dig, som du investerat dig själv i. Eller så ligger hela din identitet i bara en sak – relationer – och när det inte går som du vill så rör det om din värld och skakar din självkänsla. Det bästa sättet att bygga ett självförtroende är att börja bete sig som en person som har självförtroende. Dina känslor kommer snart ikapp dina handlingar om du gör så. Det är bevisat.

6. Sluta jämföra dig med andra människor
Det spelar ingen roll vilken människa du träffar och hur perfekta de verkar – alla – ALLA- människor kämpar med något. Även kändisar eller de snyggaste personer du kan tänka dig har sina egna problem att brottas med. Istället för att tänka så mycket på dina tillkortakommanden, tänk på dina positiva kvaliteter, kunskaper och personlighetsdrag som du har med dig.

7. Ha rimliga förväntningar
Bara för att ni är ett par så betyder det ju inte att ni kan vara tillsammans hela tiden. Om din partner är tillsammans med andra mycket mer än dig så är det rimligt att du blir osäker och svartsjuk men om din partner lägger mycket tid på dig och du ändå inte är nöjd så kanske du kräver för mycket. Titta närmare på dig själv. Vad är det som gör dig så behövande att du inte kan vara lycklig när din partner inte är med?

8. Bestäm dig för att lita på din partner
Det är lättare sagt än gjort. Om du har lätt för att bli svartsjuk så har du antingen fått ditt förtroende för andra stukat tidigare i livet. Du måste helt enkelt sluta tänka på det förflutna och leva mer i nuet. Tänk på den person som gör dig svartsjuk nu – har han/hon gett dig en anledning att inte lite på honom/henne? Om han/hon inte har gjort det så måste du sluta att utgå från det värsta och istället bestämma dig för att lita på personen ifråga. Om du inte gör det är risken stor att även den här relationen tar slut på ett sätt som du inte vill – och dessutom helt i onödan.

9 - Till sist - När svartsjuka är berättigad
Om någon gör dig besviken gång på gång och inte är värd ditt förtroende så kan du inte stanna kvar och fortsätta göra illa dig själv. Gå vidare. Du förtjänar något bättre. Läs gärna artikeln 10 tips om att lösa relationsproblem


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se