I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

4 sätt att bryta dåliga vanor




”Livet är bara en enda lång rad av vanor”. Det sa den amerikanske psykologen William James redan 1892. Och så är det ju, de allra flesta beslut som vi tar varje dag känns kanske som resultatet av diverse väl underbyggda överväganden och funderingar – men det är de inte. Vi följer bara våra gamla vanor. En vana är något som uppstår ur medvetna val som vi gör en gång och som vi sedan fortsätter att göra utan att tänka eller ifrågasätta dem.
En studie vid Duke University 2006 visade att mer än 40 % av allt vi gör till vardags är sådant som vi gör av gammal vana, snarare än sådant som vi faktiskt aktivt väljer att göra.
Även om varje liten enskild vana kanske inte har så stor inverkan på vårt till, men om vi lägger ihop dem skulle vi lättare förstå hur mycket våra vanor – och ovanor – egentligen påverkar och styr våra liv. Nu är det dags att ersätta de dåliga vanorna med bra vanor.

1. Bestäm dig
Det finns alltid tusen saker som vi gör och som vi egentligen inte vill eller borde göra. bestäm dig för att bryta en dålig vana idag – och gör det också. Hemligheten ligger i att byta en dåliga vana mot en bra. Vad vill du sluta göra och få tid och möjlighet att göra istället?

2. Motivation är en bra vana
Att vi ständigt söker energi för allt vi gör och vill göra utifrån - dvs. vi förväntar oss (ofta omedvetet) att andra människor ska ge oss motivation, stöd och drivkraft - är bara en ful ovana som dessutom innebär att vi låter andra styra och bestämma över oss.
Koncentrera dig istället på att hämta energi och motivation från dig själv. Du har allt du behöver inom dig. Så fort du inser det på allvar, kan du också ta ett mycket viktigt beslut – att välja att själv bestämma över ditt liv.

3. Optimism är också en bra vana
Pessimistiskt tänkande är en sådan ovana som gärna biter sig kvar om vi inte anstränger oss för att slåss mot den. Det är också en ovana som sänker vårt självförtroende och vår handlingskraft helt i onödan. Den får oss att ge upp på förhand och tro (ja, det handlar verkligen bara om att tro) att våra misslyckanden och besvikelser är permanenta.
Så är det givetvis inte.
En pessimist kan lära sig att bli optimist lika väl som att vi kan lära oss att cykla, läsa eller jonglera. Hemligheten ligger i att våga söka orsaken till dina negativa tankar inom dig själv istället för att instinktivt leta i din omgivning. Hemligheten ligger i att förändra ditt sätt att se på dig själv.

4. Så skapar du en vana
Tänk på en bra vana som du vill skapa. Skriv ned den på ett papper. Skriv också ned vad du kan göra för att påbörja den vanan – och hur du kan belöna dig själv när du har förverkligat den. Var noga med att belöningen är något som du verkligen känner ett sug efter och som får dig att göra din nya vana utan att du ens tänker på att du gör det.

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se