I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 sätt att stärka ditt självförtroende – allt som behövs är 10 minuter om dagen




Alla vet hur det känns när man så gärna vill, men inte vågar – eller tror att man inte kan eller vågar. För somliga kan det här bli en plåga som sitter i under många år. Men det finns hjälp att få. Det räcker med 10 minuter om dagen och en handfull smarta tips för att lyfta ditt självförtroende och känna att du både kan och vill.

1. Drick ett glas vatten
Starta varje morgon med att långsamt dricka ett glas vatten. Gör det här till en vana och låt det bli det första du gör när du kliver ur sängen. Det låter kanske konstigt, men fungerar det för amerikanska marinsoldater, så fungerar det säkert för oss andra också. Anledningen till att den här rutinen är så nyttig är att:
• Du fyller på kroppen med den mängd vätska som du har förlorat under nattens sömn. Så fort vätskebalansen är återställd blir både kropp och hjärna piggare – och det är grunden för att skapa ett gott självförtroende.
• Du får en lugn start på dagen. Genom att dricka ett glas vatten långsamt hinner du vakna till i lugn och ro. Du fokuserar på här och nu och hindrar dig från att direkt börja stressa – och stress är en grogrund för dåligt självförtroende.

2. Tänk på allt du har att vara tacksam för
Det här är också en sak som vi gärna glömmer bort – allt som vi faktiskt kan vara tacksamma för. Det är så lätt att ta vardagssaker för givet – men studier har visat att det är otroligt nyttigt för självförtroendet och för att skapa en positiv attityd att tänka lite på allt som man faktiskt kan vara tacksam för – inklusive det vatten som du dricker varje morgon. Att starta dagen med den här sortens tankar ger dig ett optimistiskt perspektiv som följer dig under resten av dagen.
Du kan förresten göra det till en vana att dricka ett glas vatten då och då under dagen, speciellt om du känner att självförtroendet vacklar. Ta en paus. Drick långsamt och ge dig själv en stund att stressa av genom att fokusera på allt som du har allt vara glad, nöjd och tacksam för.

3. Lär dig andas rätt
Att andas är också något som vi tar för givet, men att andas rätt är en konst som få behärskar – och ännu färre har tålamod att lära sig. Men om du lär dig att kontrollera din andning, så lär du också dig att kontrollera din kropp och dina tankar – och med kontroll kommer, som alltid, självförtroende. Gör så här:
Andas in och räkna långsamt till 4. Håll andan och andas långsamt ut medan du räknar till 4. Upprepa samma rutin 7-10 gånger eller tills du känner att du känner dig lugn och självsäker.

4. Skriv kontrakt med dig själv
Så fort du får något skrivet på ett papper blir det så mycket tydligare och känns mer ”på riktigt”. Skriv därför ett kontrakt med dig själv där du tydligt beskriver dina mål, steg för steg, och vägen dit. Skriv under kontraktet.

5. Kolla ditt kontrakt
Gör det varje morgon. Att se hur du steg för steg närmar dig ditt mål gör underverk för självförtroendet och skapar drivkraft för resten av dagen. Har du misslyckats att nå ett delmål? Ta reda på orsaken. Var målet för luddigt eller för svårt att nå? Försök igen.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se