I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 supereffektiva sätt att ändra din attityd på direkten




1. Skratta oftare
Ja, det kan vara lättare sagt än gjort – och ofta blir man bara ännu mer irriterad när någon säger till en att rycka upp mungiporna. Men ett gott skratt är rena mirakelkuren även för den som är sur, trött och arg. Bestäm dig för att titta på sådant som får dig att skratta – se ett par avsnitt av din favoritkomedi eller kolla efter korkade klipp på Youtube – och gör det i synnerhet om du inte känner att du är ”på humör”. Skrattet har störst inverkan på dig då.

2. Säg nej oftare
Risken att folk i din omgivning blir sura och tycker att du är självupptagen är övergående. För din egen del betyder det att du får mer tid och energi över till att göra mer av sådant som du själv vill göra – och när du gör det blir du också en trevligare, mer hjälpsam och energisk person som din omgivning kommer att uppskatta ännu mer. Hitta en balans mellan att göra mer som du själv vill och mindre av allt som andra tar för givet och förväntar sig att du ska ställa upp på.

3. Hitta orsaken till ditt dåliga humör
Ibland finns det ingen direkt orsak till att vi är irriterade, sura eller förbannade, men ofta går det att gräva fram en anledning. Se tillbaka på vad som hände idag som kan ha orsakat ditt dåliga humör. Var det en engångsföreteelse eller kan du hitta ett mönster? Blir du upprörd och sur varje dag för samma sak? Finns det något du kan göra åt saken? Inte? Släpp då tankarna på det och inse att det finns visa politiker, kändisar och andra människor som har en speciell förmåga att göra dig arg – och se till att undvika att läsa om dem och se på sådana TV-program. Du kommer att känna en stor börda lyftas från dina axlar när du väl har identifierat vad som gör dig förbannad och väljer att inte slösa mer tid och energi på att reta dig på det.

4. Bli bättre på att uppskatta dig själv och din tillvaro
Vi är så fast i vårt negativa tänkande att vi lätt glömmer bort att uppskatta hur bra vi egentligen har det. Och tycker du att din tillvaro är skit, så definiera ”skit” lite mer noggrant och titta på hur ditt liv ser ut jämfört med t.ex. tiggarna som du passerar utanför ICA i regn och snöslask. Stanna upp då och då och tänk på allt som du egentligen borde vara lite mer tacksam för.

5. Lär dig affirmera
Affirmationer är inget New Age-flum. Affirmationer är ett effektivt sätt att lära sig tänka mer positivt och därmed också må bättre. Upprepa positiva saker för dig själv eller skriv upp peppande saker på lappar som du sprider ut i ditt hem. ”Jag kan springa en mil under 50 minuter” t.ex. Det är viktigt att tankarna är realistiska och överkomliga. Om du upprepar samma tankar tillräckligt länge, så kommer du att övertyga dig själv om att det du säger är sant – vilket gör det mycket lättare för dig att rent praktiskt också förverkliga det du vill göra. Plötsligt har ditt halvtomma glas förvandlats till ett halvfullt glas.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se