I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

Hemligheterna med att vara produktiv utan att gå in i väggen





Jag driver ju Bokförlaget Redaktionen. Om jag inte hade regler för vad som skulle göras och prioriteras varje dag så skulle jag gå in i väggen efter bara några veckor. Alla vill ha saker av mig hela dagarna. Böcker ska produceras, bedömas och lanseras. Folk ringer, mailar och dyker upp för att föreslå samarbeten och andra saker som kräver beslut. Det är då jag har mitt starkaste stöd i mina egna prioriteringar.

Så här gör jag för att hinna mer:

1. Jag gör alltid det viktigaste först genom att helt enkelt ställa frågan: Vad är viktigast att jag får gjort idag? Sedan gör jag en lista över två eller tre saker som jag vill få klara idag och så får allt annat som dyker upp vänta på sin tur. För att veta vad som är viktigast har jag naturligtvis satt upp både korta och långa mål så att min aktiviteter stöder målen. Det viktigaste vi har att göra på förlaget är att ta hand om det som kunderna vill. Det är nummer ett till tio på vår viktighetslista.

2. Jag jobbar alltid lite på ”Det Stora Projektet” - DSP. Ditt DSP kan till exempel vara en total ombyggnad av sajten eller som i mitt fall planering av helt nya bokserier. Det är viktigt att ditt DSP får en liten knuff framåt varje dag för att du ska känna att du orkar med det.

3. Gör det tråkigaste först. Ibland har jag magsyrebildande tråkiga men viktiga jobb att göra och för att slippa tänka på dem resten av dagen gör jag dem först.

4. Bli bättre på att se vad som ger resultat. Det sägs att 80 % av våra resultat kommer från 20 % av våra ansträngningar. Lär dig jobba smartare – inte hårdare.

5. Fundera i termerna: Vad är nästa steg? Istället för att planera allt du behöver göra för att bli klar så kan du fokusera på nästa lilla del som tar dig framåt. Det här är ett bra sätt att lura sig själv att inte bara ta nästa steg utan nästa och nästa också utan att bli trött på allt man har att göra.

6. Gör liknande uppgifter vid samma tillfälle. Det gäller till exempel att svara på mail, ta hand om posten och att ringa kunder för att sälja. När du gör så här blir du mer fokuserad och får tiden att räknas.

7. Avgör vad som är bråttom och viktigt. Många människor lägger alldeles för mycket tid på sånt som varken är bråttom eller viktigt.

8. Låt inte andras bråttom automatisk bli bråttom för dig. Att andra inte kan göra saker i tid och kommer till dig för att få en brandsläckare är inte acceptabelt. Och för att någon säger att det är bråttom betyder inte att det är det. Tänk innan du stressar upp dig.

9. Räkna ut vilken din timlön är och ställ den mot saker du ska göra. Är det värt att betala dig si och så mycket för att göra det här? Kan någon annan göra det istället?

10. Gör en sak i taget. Folk som skryter om hur många bollar de har i luften är ofta bara frustrerade brandsläckare, alltså personer som reagerar på saker som kastas till dem istället för att vara proaktiva och få saker att hända. Gör en sak i taget och gör den bra så blir du både nöjd och resultatet fint.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se