I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

4 effektiva sätt att öka din koncentration på jobbet




Färska studier från University of California visar att vi under det senaste årtiondet har blivit dramatiskt ofokuserade, inte minst på jobbet. Boven i dramat är all ny teknologi som skapar distraktioner. Men det hade vi ju kunnat räkna ut även utan sådana undersökningar, eller hur? Och det krävs faktiskt inte särskilt mycket för att bli mer koncentrerad på vad du håller på med. Allt som krävs är tid, tålamod och självdisciplin – och lite enkla, men mycket effektiva tips på hur man går tillväga, förstås:

1. Påminn dig själv om belöningar och konsekvenser
De flesta av oss tänker inte på varför vi gör saker och ting. Det är också därför vi så lätt låter oss distraheras. Fokusera därför på att tänka mer på vad du får ut av att göra det du gör och vad som händer om du inte gör det. Då blir det också lättare att motivera dig själv att koncentrera dig på att göra det jobb som måste göras.

2. Dra ned på e-post, sms och sociala medier
Nobba de här tre sakerna under arbetstid. Det är den moderna mänsklighetens värsta gissel och största tidtjuv. Avsätt 10 minuter i varje morgon till att svara på e-mail. Sms och sociala medier kan du klara dig utan att läsa av och uppdatera. Sätt mobilen på ”Flygplansläge” och visa lite självdisciplin. Världen går inte under bara för att du inte hela tiden håller koll på flödet av meningslösa uppdateringar.

3. Meditera
Det är det mest effektiva sättet att lära sig fokusera och bli bättre på att hålla koncentrationen uppe i långa stunder. Studier har visat att det krävs så lite som 8 veckor för att stärka sin koncentrationsförmåga och dramatiskt tydliga resultat. Du kan också läsa ”svåra” böcker, memorera citat och ”värdelöst vetande”. Det hjälper att lära dig bli bättre på att fokusera.

4. Lyssna på (rätt) musik
Återkommande studier visar att det är otroligt effektivt för koncentrationen att lyssna på musik när man jobbar. Men det gäller att välja rätt slags musik. För arbetsuppgifter som inte kräver så mycket tankeverksamhet fungerar glad pop bäst. Måste du fokusera på ditt jobb är det bättre att lyssna på instrumental musik, t.ex. Mozart och annan barockmusik.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se