Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

5 riktigt smarta sätt att bli mer produktiv och effektiv på

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Konsten att sätta smarta mål - och att nå dem
1. Lägg av
Ja, gör det. Om du hållit på med något under en längre tid och inte nått resultat, trots att du har kämpat och försökt är det dags att släppa taget. Ifrågasätt sina motiv och ansträngningar. Är det dags att ge upp och gå vidare? Även om det är sant att de krävs hårt arbete, tid och vilja för att gå iland med något, måste man då och då ta ett steg tillbaka och utvärdera situationen. Är det verkligen lönt att fortsätta?


2. Bejaka din lathet
Lata människor är smartare än vi tror. De frågar sig själva om en sak verkligen måste göras. De försöker få någon annan att göra det istället. De försöker hitta den snabbaste vägen att nå resultatet och hitta ett sätt som ger maximal utdelning av minimala ansträngningar. Är det inte bevis nog på att du också måste tillåta dig själv att vara lat lite oftare?

3. Skapa produktiva distraktioner
Vi tror ofta att tystnad är mest effektivt för att kunna fokusera. Men åtskilliga studier, bl.a. vid University of Illinois, har visat att ett lågt bakgrundsbrus (musik på 70 decibel) är mer effektivt än total tystnad om du verkligen vill utnyttja din koncentrationsförmåga.

4. Pausa ofta
Det fungerar inte att bara nöta på och intala sig själv att det är bara att köra vidare. Vår hjärna klarar bara att fokusera på en sak i max 120 minuter, sedan börjar tankarna obarmhärtigt att börja vandra och vi blir mer frestade att falla över distraktioner i vår närhet. Vad du än sysslar med, så se till att pausa regelbundet. Varför inte sträcka på dig en stund efter en och halv timme?

LÄS OCKSÅ: 5 enkla, men smarta tips som kan förändra din vardag

5.Gör det roligaste först
Det här är psykologiskt viktigt. Många gånger tror vi (helt felaktigt) att vi är mer produktiva om vi gör de tråkigaste sakerna först och sedan belönar oss genom att göra de roligare. Faktum är att det är precis tvärtom. Orsaken till att vi skjuter upp de tråkiga sakerna är att vi är rädda för att vi inte ska få tid och ork nog att göra de roliga – alltså är det smartare att göra det roligaste först och slippa den våndan.

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Sveriges snabbaste handbok som ger dig mer tid❤️



"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet"
Aftonbladet

”Välskrivet och smart om att få mer tid i livet. Hemligheterna är avslöjade.”
Dagens Nyheter

"Konkreta tips på hur du hinner mer på jobbet – och på köpet får mindre stress, slipper jobba över och får mer tid till dig själv, fritiden och familjen."
Tidningen Metro

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap