I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

Konsten att komma upp på morgonen och göra det bästa av dina dagar


Att kliva upp tidigare på morgonen är ett effektivt sätt att ge sig själv mer tid på. Genom att gå upp en halvtimme tidigare får enkelt 3, 5 timme extra i veckan som vi kan använda för att göra mer av allt det där som vi vill, men inte hinner göra – lära sig ett nytt språk, skriva en bok osv. Det är ett gammalt uttjatat knep, men vi vet att det fungerar – och vi säger till oss själva att det är dags att prova det nu. Ändå kommer vi aldrig till skott. Vi pratar om att göra slag i saken, men steget till att verkligen lämna sängvärmen tidigare känns omöjligt att ta.
Här ska du få 10 enkla tips på hur du kan motivera dig själv till att gå upp tidigare på morgnarna:

1. Lägg dig tidigare
Det är förstås ett självklart tips, men ändå något som vi många gånger har svårt att förverkliga. Det är ju så lätt att fastna framför Tv:n, datorn och surfplattan bara en liten stund till … Bestäm dig för att gå och lägga dig tidigare – och gör det bara. Alla människor behöver inte åtta timmars sömn för att vakna pigga och utvilade. En del klarar sig på sex timmar. Ta reda på hur länge du behöver sova och bestäm din sovtid efter det.
2. Skapa en rutin för att varva ner
Det första steget innebär förstås att du ska stänga av mobilen, datorn och surfplattan. Steg två är att släcka ned hemma och koppla av. Tänd levande ljus, lyssna på lugn musik, ta ett varmt bad och dra på dig mjukiskläder. Gör det här minst en timme innan det är dags att sova för att hinna gå ned i varv ordentligt. Det kommer bli mycket lättare att sova då.

3. Gör det enklare att sova – använd ögonmask och öronproppar
Har du svårt för att koppla av ordentligt, så är ögonmask och öronproppar otroligt effektiva och ger dig en djupare sömn som hjälper dig att komma upp tidigare på morgonen.

4. Hoppa över tuppluren
För många är en tupplur mitt på dagen en perfekt lösning på att fylla på med energi, men det hjälper dig inte att sova bättre på natten. Skippa tuppluren och ta en promenad eller ät en frukt om du blir trött efter lunchen. En powernap fungerar också fint.

5. Undvik stressmoment innan sängdags
Undvik allt som skapar stress – gräl, betala räkningar, titta på nyheter och läsa tråkiga saker. Det allra mesta kan vänta tills morgonen därpå – även sådant som tycks vara angeläget och brådskande.

6. Ät inte efter 20.00
Det tar tid för kroppen att processa den mat du stoppar i dig. Om du äter efter kl. 20.00, så kommer din mage att tvingas jobba när din kropp borde vila.

7. Drink inte alkohol före sängdags
Det är delvis en myt att alkohol får kroppen att koppla av. Men att dricka alkohol innan du sover påverkar också sömncykeln negativt och gör det svårare att komma upp dagen därpå.

8. Förändra din attityd till tidiga morgnar
Motviljan att gå upp tidigt sitter djupt rotad hos de flesta av oss. Den motviljan är kulturellt nedärvd sedan generationer och inte helt lätt att bryta. Börja med att tänka om och tänka nytt. Sluta prata om hur jobbigt det är att gå upp tidigt. Gör det till en positiv rutin istället. Tänk: ”Om jag går upp en halvtimme tidigare varje morgon får jag flera timmar extra varje vecka till att förverkliga saker som jag aldrig annars hinner göra”.

9. Börja dagen med en promenad
Jo – det hinner du om du börjar gå upp en stund tidigare. Det räcker med en kort runda på, säg 10 minuter för att du ska vakna till kropp och själ på ett avkopplande, men ändå energifyllt sätt.

10.Sluta snooza
Att trycka på snoozeknappen, trots att du har bestämt dig för att gå upp tidigare, är en ovana som kommer att hindra dig från att någonsin kliva ur sängen tidigare. Ställ klockradion eller lägg mobilen en bra bit från sangen, så att du måste kliva upp för att stänga av alarmet. Det räcker med att du har klivit upp för att kroppen ska vakna till liv.

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se