I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 effektiva sätt att kontrollera din ilska




Ilska är en normal, mänsklig reaktion. Ibland behövs det inte mycket för att man ska bli så där rosenrasande och fly förbannad, så att man håller på att koka över. Att räkna till 10 kan vara ett alternativ för att slippa göra eller säga något som man kommer att ångra senare – men det finns fler tips för att hålla sin ilska i schack.

1. Tänk innan du exploderar
Det är lättare sagt än gjort ibland, men bit dig själv lätt i tungan innan du vräker ur dig exakt vad du tycker och tänker. Ge dig själv – och motparten om du bråkar med en annan person – lite andrum för att hinna tänka på konsekvenserna av att verkligen ösa ur dig all din ilska.

2. Förklara din ilska
Så fort den värsta ilskan runnit av dig och blodtrycket börjar sjunka, så är det också betydligt lättare att formulera sig och tydligare förklara varför du är arg och vad du är arg på, utan att säga något som du får ångra i efterhand.

3. Ge utlopp för din ilska
Känner du att du håller på att explodera, så är det smart att gå undan en stund. Ta en kort, rask promenad för att svalka känslorna. Kan du, så ta en löprunda. Ruvar du på en mer beständig ilska, så skaffa en sandsäck (om du kan) och puckla på den för allt vad du är värd när du vill döda hela världen. Kampsport och all annan form av träning är också ett effektivt sätt att ventilera ilskan på utan att göra någon annan illa i onödan.

4. Ta en time-out
Det är inte bara i basket man kan ta en time-out. Det är precis lika nyttigt att ta en time-out i vardagen också för att slippa riskera hamna i stressiga situationer som leder till irritation, undertryckt ilska eller rena vredesutbrott. Gå undan en stund och ge dig själv lite tid för att få ett nytt perspektiv på situationen.

5. Välj dina strider
Ibland behövs det inte mycket för att bägaren ska rinna över. Vissa dagar är vi helt enkelt mer lättirriterade och lättprovocerade än andra, så lät dig att välja dina strider. Se på situationen och fråga dig själv – är det här verkligen värt att bli förbannad för?
Blir du galen på att din dotter inte städat rummet trots att hon lovat?
Stäng dörren.
Håller du på att bli vansinnig för att din partner eller kompis aldrig kan hålla tiden?
Ge honom eller henne 10 min extra svängrum runt den tid som ni har bestämt.
Ilska kan vara en bra drivkraft – men också fruktansvärt destruktiv.
Försök att bli lite mer flexibel.
Påminn dig själv om att det inte alltid blir bättre bara för att du blir förbannad.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se