I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 enkla, men smarta sätt att bli morgonmänniska istället för en nattuggla




Egentligen är det kanske ingenting man ska sträva efter. Somliga människor fungerar bäst på tidiga morgnar. Andra är naturligt piggare och mer effektiva på sena kvällar och nätter. Men nu kan ju inte alla välja hur och när man ska jobba. Många är tvungna att kliva ur sängen tidigt och gå till jobbet. Och det kan vara en pärs som blir svårare och svårare att ta sig igenom för varje år som går. Här kommer lite tips på hur du kan gå från typisk nattuggla till att bli mer av en morgonmänniska – om du nu måste!

1. Planera för morgondagen
Det är ett vanligt och trist råd, men samtidigt osvikligt effektivt. Samla ihop att du behöver inför morgondagen varje kväll. Lägg fram de kläder du ska ha. Det tar bara några minuter på kvällen, men gör stor skillnad på morgonen och minskar stressen som uppstår när du rusar runt och letar efter allt du behöver ta med dig hemifrån. Den extra tid du får genom att göra så här kan du utnyttja till att äta en ordentlig frukost, kanske hinner du också läsa tidningen. Det är alltid en bra start på dagen att slippa behöva stressa.

2. Sov på nätterna
En vuxen behöver i snitt mellan 7,5 och 8 timmars sömn för att fungera normalt. Sömn är lika viktigt, oavsett när du sover. Men det finns en anledning till att de flesta främst sover när det är natt – mörkret och tystnaden är ju naturens sätt att säga nu är det dags att låta kroppen vila. Försök att hitta en rytm som gör det lättare för dig att följa naturlagarna.

4. Planera och effektivisera din dag bättre
Det är inte alla som trivs med att vara vakna på nätterna. Många blir mer eller mindre ofrivilligt nattsuddare för att vi inte hinner göra det vi ska på dagtid och tvingas ta stora delar av nätterna till att hinna ikapp. Kan du planera din dag bättre och bli mer effektiv? Se över dina rutiner och vanor – och, inte minst, dina ovanor.

5. Omdefiniera morgnarna

Tillhör du dem som ”hatar” morgnar? Vet du varför du avskyr att kliva upp tidigt? Finns det andra orsaker än att du ”bara är trött”? Rannsaka dig själv och försök omdefiniera alla gamla fördomar om tidiga morgnar. Skriv upp minst tre saker som skulle kunna vara positivt med att gå upp tidigare på morgnarna. Ett exempel – säg att du vill lära dig ett nytt språk, men du har inte tid. Gå upp tio minuter tidigare varje morgon och plugga. Tio minuter om dagen i en vecka blir 70 minuter på en vecka – tid som du normalt sett allstå inte trodde att du hade. Hur mycket extra tid över får du då på en månad? På ett år? Och vilka drömmar kan du förverkliga med den tiden?


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se