I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

75 oslagbara sätt att pigga upp sig på jobbet




1.
Rätt kläder gör det roligare på jobbet. Om något du har på dig på jobbet får dig att känna dig för tjock, för smal, för gammal eller något annat som du inte gillar – släng de kläderna. Även om du har en sträng klädbudget, så är det inte värt att behålla kläder som du inte gillar dig själv i. Ditt jobb påverkas mycket av din självkänsla. Egentligen behöver du bara fem olika ombyten för jobbet. Ingen noterar eller bryr sig om hur många ombyten du har så länge du inte har samma kläder två gånger i veckan.

2. Hitta inspiration genom att leta upp en personlig förebild och lär dig hur han eller hon har kommit dit han/hon är nu.

3. Det är inte timmarna som du lägger ner på jobbet som räknas, utan det är jobbet som du stoppar in i timmarna. Gör bra saker som leder dig framåt, så blir allt mycket roligare.

4. Vad är problemet? Du kommer att få bättre resultat om du sätter dig ner och definierar ett problem innan du försöker lösa det. Ett problem som är väldefinierat är till hälften löst.


5. Ta tio minuter. Nästa gång du inte kan komma igång med ett projekt, säg till dig själv att du bara ska göra det i tio minuter. Sannolikheten är stor att du fortsätter framåt bara du väl kommit igång. Tänk också på att även om du bara gör något i tio minuter, så har du tagit ett viktigt steg framåt.


6. Organisera om. Kan du organisera om ditt kontor eller kontorsutrymme? Ibland kan det räcka med att flytta om lite för att göra jobbet lättare och roligare. Du kanske kan köpa en tavla som får dig att må bra, ta med bilder från semestern eller plocka med andra saker som du uppskattar att ha runt omkring dig.

7. Ge bort en present. Varför inte ge bort en present till någon imorgon genom att hjälpa någon som har mycket att göra? Du kan också ge någon beröm som inte brukar få det, men som verkligen är värd att uppmärksammas. Gör andras vardag roligare, så blir din det också.

8. Släng ut saker. Allt på ditt skrivbord och i dina lådor som är mer än två år gammalt måste ha ett värde för dig för att få ligga kvar och ta plats. Det är väldigt skönt att få en nystart efter semestern, andra ledigheter och efter helgen. Det sista du ska göra innan du går hem på fredagen eller åker på semester är en rejäl utrensning, så att allt är fräscht, nytt och roligt när du kommer tillbaka till jobbet.

9. Tänk mer på Vinn-vinn-situationer. Vinn-vinn innebär ju att det alltid finns en bättre lösning än att nöja sig med kompromisser. Börja tänka på hur båda parter kan vinna istället för att du ska trycka ner din lösning i halsen på andra och vinna över dem och likaså tvärtom. Försök att komma med en helt annorlunda lösning på ett problem, så att båda vinner. Det går, men bara om du anstränger dig.

10. Gå den där extra milen. Gör dubbelt så mycket som du normalt gör – bara idag. Istället för att fokusera på hur mycket du har att göra och hur lite betalt du får för det, så ge allt du har bara idag. Du kommer att ha kul.

11. Hjälp andra. Att hjälpa andra är definitivt en väg till att ha det roligare på jobbet. Vilka kan du hjälpa idag? Försök att se på allt du gör idag som något som hjälper andra istället för bara något som du ska checka av på din Att-göra-lista.

12. Lär dig ställa frågan: ”Skulle det här kunna gå att göra automatiskt på något sätt”? inför varje uppgift du har under dagen. Leta efter sätt att slippa göra saker i onödan.

13. Följ ditt kall. Om pengar och utbildning inte vore ett hinder för dig, vad skulle du försörja dig på då? Om det inte är det du gör nu, så börja planera. Kan du skapa aspekter av det du vill göra inom ditt nuvarande jobb? Kan du gå en kurs inom det här området och börja din egen resa framåt på det viset? Livet är kort. Det väntar inte på någon.

14. Jag har en egenhet och det är att jag ganska snabbt brukar fråga nya bekanta vad de skulle göra om de plötsligt fick 50 miljoner kronor. De lyser alltid upp av frågan, men vet inte att jag lurar dem varje gång. Jag har hittills inte träffat en enda person som skulle fortsätta sitt jobb. De vill bli krukmakare, starta eget och göra massor av andra saker. När jag då frågar dem varför de inte redan gör det där, så får jag aldrig några bra svar. Vad skulle du göra om du fick 50 miljoner? Är det möjligt att göra det utan de pengarna?

15. Hitta din balans. Den som hittar balansen i livet kommer också att få ett roligare arbetsliv. Gör gärna en lista över de områden i ditt liv som du vill lägga tid på (karriär, familjeliv, socialt liv, egna aktiviteter, fritidsaktiviteter osv) och prioritera vad du vill lägga din tid på. Jämför vad du prioriterar nu med hur du spenderar din tid idag. Vilken aktivitet lägger du minst tid på? Vilken lägger du mest tid på? Stämmer det överens med vad du tycker är viktigt? För de flesta gör det inte det och då är det bra att få se listan och göra något åt den. Om man är lyckligare privat, så blir det också roligare på jobbet.

16. Reflektera. Vill du känna dig bättre till mods – fundera över var du befann dig för fem år sedan. Har du inte det bättre idag?

17.
En del personer fungerar bäst om de gör ett skolschema för jobbet och delar upp sina dagliga sysslor i block om en timme med raster mellan blocken. Prova det. Det skapar både en känsla av att vissa tråkiga uppgifter inte blir dominerande över en dag, men det ger också motivation till att göra klart saker på en timme.

18. Träna på att säga nej tio gånger om dagen. Att säga nej är ofta tidsbesparande och om det är jobbigt för dig, så får du helt enkelt träna på det. Ett bra sätt att säga nej är att lägga till något som andra kan acceptera bättre, t.ex. ”Det skulle vara jättekul att vara med på det där mötet, men tyvärr är jag uppbokad på annat håll”. Eller ”Kul att du frågar mig. Tyvärr måste jag ge det här andra projektet mer tid just nu”. Öva redan idag.

19. Skaffa en hobby. Hobbies är en företeelse som har försvunnit för många människor. Man samlar kort i elvaårsåldern eller lär sig allt om hästar. När man frågar vuxna säger de att “Huset tar all tid” eller “Jag önskar att jag kunde ta upp ridningen igen”. En hobby är till för att hämningslöst och med energi kasta sig in i lustfyllda intressen, oavsett om det handlar om att bygga en radiostyrd helikopter eller att ta en brevkurs i heminredning. Brinn för något annat än jobbet för att få det roligare på jobbet.

20. En smart sak som jag alltid gjorde när jag skrev romaner var att alltid sluta när jag tyckte att det var som roligast istället för tvärtom. Det gjorde att det alltid var kul att börja skriva nästa dag. Kan du göra så på ditt jobb – alltså att ta den där tråkiga uppgiften och jobba dig in i den tills den blir rolig och sedan släppa den, så att det blir roligare när du tar tag i den igen? Försök.

21.
Om du kan, välj arbetsuppgifter som är i harmoni med dina värderingar och intressen.

22. Bli en mentor för någon. Hitta någon på jobbet som du kan hjälpa att bli bättre på något eller som har ett problem som du kan lösa.

23. Skaffa en balansplatta att stå på när du pratar i telefon. Då har du något att koncentrera dig på när samtalen blir tråkiga.

24.
Skaffa en piltavla att ha på kontoret. Bjud in dina medarbetare på en turnering.

25. Köp Rubiks kub. Lär dig att lösa den under tråkiga telefonsamtal.

26. Köp jongleringsbollar. Lär dig att jonglera och gör det under dina mikropauser under dagen. Det är avstressande.

27. Utmana dina medarbetare att vika pappersflygplan och se vilket som flyger längst/snyggast.

28. Luncha med någon ny person minst en gång i veckan. Det ger nya perspektiv och är det personer från jobbet, så får du kanske kontakt med människor som kan göra ditt jobb både enklare och roligare.

29. Använd metaforer när du förklarar saker. Det gör dem mer intressanta och lättbegripliga. Du kan till exempel förklara varför projektledning är som att gifta sig eftersom …


30. Beröm minst en person, så att alla andra hör varje dag.

31. Presentera dig för två personer som du inte känner varje dag.

[F]32.
[/F]Kom till jobbet tidigare en dag i veckan för att prata med dem som alltid är på jobbet tidigare.

33.
Kom på en sak som du kan förbättra på jobbet på en timme. Gör det sedan.

34.
Hantera din tid bättre. Det är väldigt viktigt för att både hinna med att jobba och att ta det lugnt. Jag upplever det som att människor idag stressar runt som yra höns och varken får särskilt mycket gjort eller hinner slappna av. Lär dig att hantera din tid på jobbet bättre.

35.
Utmana dig själv. De flesta av oss behöver utmaningar för att göra livet spännande. Betrakta delar av ditt jobb som utmaningar som du ska klara av och get dig själv belöningar om du lyckas. Se till så att utmaningarna du ger dig själv går att nå, så att du inte blir besviken på dig själv.

36. Bli bättre. Att jobba för att bli bättre gör dig mer produktiv och gladare. Människor som stannar upp i livet växer det mossa på. Gå på utbildningar, föreläsningar och läs böcker.

37. Vilka möjligheter kan du säga ja till? Många människor klagar över att deras jobb bara består av rutin, är tråkigt och meningslöst, men de anstränger sig sällan för att kliva ur sin trista vardagskostym och se till att göra något nytt och annorlunda. Om din chef ber om frivilliga för att göra ett annat jobb, varför inte erbjuda dig att göra det då?

38. Bygg starkare relationer med dina kollegor. Om du jobbar heltid så spenderar du fler timmar med dina kollegor än med nästan alla andra som du har kring dig i ditt liv. Ibland kan det kännas som om du sitter fast med ett gäng personer som du inte har något gemensamt med, men om du tar dig tid till att lära känna dina kollegor, så kommer du säkert att hitta gemensamma nämnare och jobbet blir då både roligare och lättare.

39.
Var i ditt liv behöver du hitta en ny balans? Ibland är det faktiskt inte jobbets fel att stressen kommer. Det kan lika gärna bero på att du har för mycket som pressar dig i privatlivet och som sedan färgar av sig på dina känslor för jobbet. Om du har för många åtaganden privat, så kommer du till slut att känna dig frustrerad och nere för att du inte får någon tid över för dig själv.

40.
Om en uppgift på jobbet verkligen är supertråkig, så ta reda på om du verkligen behöver göra den. Du kanske inte har sorterat dina papper på ett tag, men spelar det verkligen så stor roll? Kan du helt enkelt bara strunta i det eller betala eller muta någon annan att göra det jobbet åt dig?

41. Gör tråkiga jobb mer utmanande genom att göra dem på tid. Tävla med dig själv.

42.
Välj tre ovanliga ord och hitta på ett sätt att få in de orden i ett tråkigt samtal med någon eller på ett möte. Varför inte ”Landsfiskal, jordförbättring och skalenlig”? Där har du en utmaning.

43. Hitta på en belöning som du ska få när det tråkiga jobbet är gjort.

44. Acceptera att vissa arbetsuppgifter är skittråkiga och gör dem ändå.

45. Om du inte kan sluta eller byta avdelning på ditt jobb, så kan du dyka djupare ner i jobbet. Du kan anmäla dig till varje kurs, kommitté eller grupp som du får höra talas om. Du kan välja kurser, föreläsningar eller aktiviteter som hjälper dig att få ditt drömjobb i framtiden. Ingenting är omöjligt om du bara håller dig aktiv och i rörelse.

46. Skapa ett nytt jobb på jobbet. Det här kräver tid och research, men det kan fungera. Du vet säkert redan nu vad som inte finns och vad som behövs och vilka resultaten skulle bli om det fanns. Prata med din chef och visa hur du tänker. Visa vad som saknas, vad som skulle bli lättare, hur det skulle spara eller dra in pengar och vad som behövs för att få igång det.

47.
Bryt dina vanliga rutiner. Om du jobbar 9-5, så försök att jobba 8-4 istället. Om du alltid kollar e-posten först, gör något annat istället. Hoppa av bussen en hållplats tidigare eller senare och se något nytt. Möblera om på kontoret. Ändra!

48. Sakta ner för att bli snabbare. Om du medvetet tar dig mer tid för att tänka igenom dina uppgifter innan du börjar jobba och sedan ser till att också verkligen slutföra dem helt innan du hoppar på nästa uppgift, så kommer du att bli gladare.

49. Lyft bort de negativa tankarna med en övning. Nästa gång du tänker negativt ska du tvinga dig att tänka positivt istället. Så, ”Det här är för svårt” blir istället ”Jag kan allt jag behöver för att få det här gjort”. ”Det här är slöseri med tid” blir istället ”Vad kan jag lära mig just nu”?

50. Är du perfektionist? Trycker du ner dig själv för att du inte gör allt så fantastiskt som du tycker att du borde? Försök då att fråga dig själv om du faktiskt ändå inte gör det bästa du kan redan nu, särskilt med tanke på allt annat som du har att göra. Försök helt enkelt att göra det till ett mål att vara det bästa du kan vara i just det ögonblicket och var nöjd med det.

51.
Gör insättningar på ”hälsokontot”. Se din fysik, dina känslor och din mentala hälsa som ett bankkonto. Varje gång du äter dåligt, är negativ och taskig mot dig själv gör du ett uttag som ger dig minus på kontot. Varje dag som du får i dig bra mat, sover tillräckligt mycket och tänker optimistiskt resulterar i en insättning som ger dig plus på kontot.

52.
När du gör något svårt, tråkigt eller väldigt tidskrävande, fråga dig själv vad som skulle hända om du inte gjorde det. Om svaret är ingenting, eller nästan ingenting, sluta göra det.

53. Förvandla problem till möjligheter. Allvarligt talat, det låter klyschigt och mysbralligt, men jag har aldrig jobbat på eller för ett företag som verkligen gjort så här. Ställ frågan: ”Hur kan vi lösa det här och vad kan vi lära oss av det”?

54. Fokusera på det du gillar. Gör en lista över saker som du tycker om med ditt jobb och med din arbetsplats. Se regelbundet på den här listan som en påminnelse om att det finns saker som är bra med ditt jobb. De saker som du inte gillar kan du fråga dig själv hur du kan göra för att de ska bli mindre hopplösa eller kanske till och med roliga. Kan du göra dem vid en annan tidpunkt, till musik på eller kan du prata med din chef om en annan möjlig lösning? Utmana dig själv med frågor om hur saker kan bli bättre ända tills du känner en skillnad i din attityd till jobbet.

55.
Leta efter ett bra motto att hänga på ett anslag vid din arbetsplats. Mottot hjälper dig att sätta saker i rätt perspektiv.


56. Utmana dig själv. Sätt ett mål som du inte bara ska nå utan också slå rekord med. Ett jobb kan kännas totalt meningslöst, men det går alltid att göra det mer utmanande om man bara vill.

57. Skapa tävlingar. Om du är uttråkad på jobbet är dina kollegor antagligen också det. Försök att skapa eller föreslå en tävling. Berätta för din chef att jobbet gör dig uttråkad och att det påverkar dina prestationer. Föreslå ett belöningssystem. Om du har en smart chef, så kommer han/hon att nappa på betet eftersom det påverkar allas prestationer.

58.
Gör en karriärsplan – om ett år ska du inte vara kvar där du är nu. Du ska kanske ta dig någon annanstans. DU har plötsligt ett mål i sikte.

59.
Bryt ner större jobb i mindre delar. Det fungerar väldigt bra för jobb som sträcker sig över flera dagar. Att bryta ner dem i mindre bitar gör det lättare att kliva in och ut ur jobbet. Det gör det dessutom lättare att klara av störningar utifrån.

60.
Använd din bästa tid på dagen på ett vettigare sätt. Alla har stunder på dagen då man inte känner sig på topp. Vilken är den bästa tiden för dig på dagen, då du verkligen kan koncentrera dig? Planering spelar en stor roll för hur snart du får tråkiga jobb gjorda. Att göra en tråkig uppgift som kräver koncentration under dina dagliga dippar är ingen bra idé.

61.
Se till så att du har roliga saker att göra de dagar som du har tråkiga saker att göra. Att göra ett tråkigt jobb några timmar blir inte lika jobbigt om du vet att resten av dagen blir mer intressant.

62.
Försök att jobba bort de negativa saker som du säger till dig själv. Ibland, och till och med innan vi gör något, så bestämmer vi oss för att stämpla uppgiften som tråkig och svår. Den där lilla rösten i huvudet ser till så att du mår dåligt och slukar all din energi. Om du kommer på dig själv med att vara negativ, så byt växel och fokusera på allt bra som du redan har och allt bra som du redan har åstadkommit.

63.
Byt lunchrestaurang eller om du har med dig mat hemifrån, börja gå ut och ät på något lunchsställe ibland för att få variation.

64.
Utnyttja dina helger bättre, så att du är utvilad och redo när måndagen kommer. Om du bor i villa så finns det alltid saker att göra, men lägg inte hela helgen på att göra saker som du inte måste göra. Ta heller inte på dig massor av åtaganden som du egentligen inte har lust med. Poängen är att helgen är till för att ge dig energi. Se till så att du får vila och koppla av. Om du är helt utsjasad efter helgens alla krav är det inte konstigt att jobbet också blir tråkigt.

65.
Titta närmare på ditt arbetsliv. Blir du lycklig av ditt jobb? Finns det något sätt som skulle göra att du gillade jobbet ännu mera? Inte? Det kanske är dags att byta jobb?

66.
Försök att gå upp tidigare på måndag morgon. Du får extra tid att läsa tidningen och äta frukost i lugn och ro. Har du småbarn kan du försöka gå upp tidigare än dem och få vara för dig själv en stund innan veckans rusch börjar.

67. Träna gärna på morgonen. En halvtimmes löpning eller en snabb promenad hjälper dig att se saker från den ljusa sidan under resten av dagen. Dessutom får du träningen gjord och har inte hela dagen på dig att hitta på undanflykter för att slippa den senare på kvällen.

68.
Gör en Att-göra-lista på fredag innan du går från jobbet, så du är redo på måndag morgon. Försök att göra så mycket som möjligt av jobbet på fredag, så att du ligger före när måndagen kommer. Lämna gärna kvar en rolig uppgift som du kan börja den nya arbetsveckan med.

69. Hitta en aktivitet att göra på måndag kväll. Du kanske träffar en vän eller börjar med en hobby. Att göra något roligt på måndagskvällar gör att du ser fram emot måndagar.

70. Fråga om du kan få nya arbetsuppgifter eller hjälpa andra medarbetare med deras projekt för att bättre lära dig förstå dem. Det här imponerar på chefen, men det ger också dig själv ett värdefullt avstamp mot nya utmaningar.

71.
Om du har lärt dig allt som finns att lära sig om ett jobb och en befordran inte är sannolik, men lönen är bra, arbetstiderna fungerar för dig och de andra fördelar som finns tilltalar dig – då har du kanske trots allt ett bra jobb. Du kan göra det med förbundna ögon och har energi över till din fritid och allt annat som du vill göra med ditt liv. Det kan vara värt mycket!

72. Alla blir trötta på sina jobb ibland. Livet är ju i stora delar en ganska ljummen anrättning och jobbet för dig och mig är att leta efter höjdpunkterna och fånga dem när de visar sig. Gör du det?

73.
När jag jobbar med riktigt tråkiga saker och känner att livslusten rinner ur mig, så tänker jag på Karl-Oskar och Kristina i Vilhelm Mobergs bok ”Utvandrarna”. Då skäms jag över att jag inte uppskattar mitt liv.

74.
Skryt. Att skryta kan vara ett fantastiskt effektivt sätt att göra en arbetsdag roligare på. När du och ditt team gör bra saker, så berätta om det i en artikel eller i ett internt memo och sprid nyheten. Visa vilka svårigheter som ni har klarat av och hur bra ni har jobbat tillsammans.

75. Håll ordning på dina papper. Många småföretagare hatar till exempel bokföring fast det egentligen inte är särskilt svårt. De gör det svårt för sig eftersom de alltid måste leta efter dokument och kvitton. Om du är som jag och glömmer var du lägger dina papper – ha fem platser att lägga kvitton på och köp fem olika häftapparater för att få ihop kvitton med verifikationer.

Till sist:

Vad ser du för lovande saker vid horisonten? Oavsett om du har ett jobb som i sig inte leder någon vart eller har en karriär som har stagnerat, så blir det ännu värre om du inte utvärderar vad du håller på med. Ta kontroll helt enkelt och leta efter vad framtiden ruvar på för dig. Få människor gör detta. De flesta gnäller bara. Vad tänker du göra?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se