I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

10 smarta sätt att leva ett lyckligare och mer meningsfullt liv




”Lycka är ett tillstånd av aktivitet”.
Det sa den grekiske filosofen Aristoteles en gång. Det betyder att man inte är lyckligare än man gör sig – och att lycka är ett begrepp som ständigt kan omdefinieras. Ibland är lycka att träffa sitt livs stora kärlek. Ibland räcker det med att få svalka sig med en kall öl i sommarhettan eller äta sin favoriträtt för att man ska känna sig lycklig Lycka blir, med andra ord, ofta vad vi själv gör det till, både i stort och smått.

Att vara lycklig kräver att vi gör något. Det är svårt att vara deppig och må bättre av att bara sitta och vänta på bättre tider utan att åtminstone försöka förändra situationen. Ibland behövs det inte så stora saker för att vi ska tänka om och känna oss på lite bättre humör. Den mänskliga hjärnan är lättmanipulerad – om du vet hur du ska lura den att tänka.
Här ska du få lite tips på hur du kan ta kontroll över din hjärna och lura den att tro att du är lyckligare även om du kanske är lite deppig.

1. Motionera
Det finns få saker som är så effektiva för att sluta älta problem, oroa sig och fokusera på här och nu som att träna. Det kvittar vad du gör – simma, gå på gym, dansa, boxas eller jogga. Allt annat försvinner när du får ett skönt ”tunnelseende” och låter dig bli uppslukad i en fysisk aktivitet. Att du dessutom blir hälsosammare rent fysiskt är förstås en bra bieffekt.

2. Skapa struktur
Struktur är kanske inte det första man tänker på när man tänker ”lycka”. Men så enkla saker som att städa upp, kasta skräp, skriva ”Att göra”-listor, göra upp ett schema och organisera tillvaron lite skapar en skön känsla av välbefinnande. Att känna sig nöjd och rent konkret kunna se att man har åstadkommit något blir också ett slags lycka.

3. Utmana dig själv
Gör saker som du aldrig gjort förut eller som du tror att du inte klarar av. Utmana dina påhittade begränsningar. Gör något nytt varje dag eller åtminstone en ny sak varje vecka. Måla, skriva, sjung, lär dig spela ett instrument.

4. Tänk positivt
Sätt upp bilder på personer, platser, händelser och saker som påminner dig om lyckliga stunder. Gör det till en vana att fokusera på glada, upplyftande och roliga saker istället för att deppa. Det krävs mer ansträngning att lyfta fram positiva saker i tillvaron än att gnälla över de dåliga, men det handlar bara om att gör det positiva tänkandet till en vana.

5. Välj din omgivning
Sortera bland de du umgås med. Tillbringa mer tid med inspirerande, glada och entusiastiska människor och vänd ryggen till de som bara gnäller, klagar och förväntar sig att andra ska ta ansvar för deras liv.

6. Se på livet i ett större perspektiv
Det är lätt att snöa in på sina problem och göra dem större än de egentligen är. Försök att tänka på din tillvaro ur ett ”helikopterperspektiv”. Fokusera på helheten istället för på små detaljer. Vilka konsekvenser kommer ditt problem att få för dig imorgon? Hur kommer det att påverka dig om 1 år? Om 5 år? Om 10 år?

7. Uppskatta här och nu
Det är aldrig fel att planera, men glöm inte bort att njuta av här och nu. Lycka är inte att kunna skryta för sin omgivning om en fullspäckad kalender. Lycka är att våga stanna upp och uppskatta alla bra saker vi har och som händer just nu.

8. Sov ordentligt
Få saker gör oss så irriterade, ofokuserade och gnälliga som sömnbrist. Skapa regelbundna sovvanor och låt kroppen vila. Då slipper du onödig stress och får mer energi till att tänka positivt.

9. Gör klart saker som du påbörjat
Halvfärdiga och ofullbordade projekt – hur små och simpla de än är – har en skrämmande förmåga att göra oss deppiga. En gardinstång som aldrig kommer på plats, en trasig kakelplatta som aldrig byts ut eller ett stökigt förråd som aldrig blir städat är enkla vardagssaker som skapar undermedveten stress. På samma sätt får det enormt positiva effekter om du avslutar saker som du en gång påbörjat. Ett slutfört projekt lyfter självkänslan och ger dig ny energi.

10. Byt ut dina ovanor mot nya, bättre vanor
Oftast är det omöjligt att bara bryta en dålig vana. Hemligheten är att ersätta en dålig vana med en bra vana. Tänk efter lite och rannsaka din tillvaro lite. Vad gör du som du egentligen inte vill eller mår bra av att göra? Vad kan du göra istället?


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se