I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

5 smarta knep för att få fart på dig själv, trots att du varken orkar eller vill




Ibland får vi bara inte tummen ur, helt enkelt. Och det kvittar vad vi än försöker göra – det är bara ”en sån dag”. Alternativet är att acceptera dagen som förlorad och bara skita i allt man måste/borde/ska/egentligen vill göra och tänka ”Det kommer säkert bli bättre imorgon”. Problemet är att den sortens kapitulation sätter spår i vårt medvetande. Vi blir sura, frustrerade och stressade för att vi har så dålig självdisciplin och vi gör det självömkande gnället till en vana. Skuldkänslorna gör att det blir ännu svårare att bryta sig loss från det negativa tankemönstret nästa gång du har ”en sån dag”. Vår inre röst är mästerlig på att övertala oss att ge upp och den blir allt mer högljudd för varje gång du låter den manipulera din viljestyrka.
Men det finns enkla tricks för att lura dig själv att göra allt som du egentligen inte tror att du orkar eller kan göra:

1. Gör det utan att tänka efter före
Tänk som den klassiska Nike-reklamen; ”Just do it”. Det finns massor av saker som vi kan göra utan att behöva koppla på hjärnan. Saker som vi gör mekaniskt och nästan instinktivt. Ingen tänker väl på att det är tråkigt att borsta tänderna.
Det är bara något som vi göra varje dag utan att ens reflektera över vad vi gör. Det är en reaktion som egentligen inte kräver någon tanke för att göra.
Vad finns det mer som du kan göra utan att tänka efter hur jobbigt och tråkigt det är?
Det är en myt att vi alltid måste vara motiverade för att kunna åstadkomma något. Väldigt ofta räcker det med att bara sätta igång utan att lyssna på sitt eget gnäll. Motivation får vi av att rent praktiskt göra saker och ting. Det är lönlöst att vänta på ”rätt tillfälle”. Inspiration är ingenting som bara dyker upp, det är något som du själv skapar. Det bästa tillfället är oftast här och nu.

2. Ignorera allt som du inte själv kan påverka
Det är alltid svårast att komma igång med sådant som känns stort, svårt och där det finns risk för att misslyckas. Ju mer krävande och avgörande en sak är, desto mer tvekar vi. Det är mer bekvämt att skjuta upp en uppgift istället för att tvingas acceptera att resultatet inte alls blev som vi hade tänkt eller hoppats.
Vi kan ta det här med att skriva böcker som ett exempel.
Jag sitter här med en strålande idé och vill inget annat än att dela med mig av allt jag tänker på. I samma ögonblick som jag påminner mig själv om hur tidskrävande och jobbigt det är att faktiskt skriva en bok – att sortera och formulera sina tankar med rätta ord och hitta en fungerande röd tråd – så blir uppgiften plötsligt överväldigande. Det är bekvämare att bara behålla boken i sitt eget huvud och fantisera om hur bra den är och hur många läsare som uppskattar den än att faktiskt skriva den rent fysiskt.
Tricket här att blunda för allt som jag inte själv kan påverka. Jag gör mitt bästa för att klä mina tankar i ord och struntar till slut att tänka om folk kommer att köpa eller ens gilla den färdiga boken. Jag skriver för att få ut mina egna tankar och göra plats för nya i mitt huvud. Sedan kan jag inte göra mer själv.
Prova det du också.
Fokusera på allt som du kan ta kontroll över och styra. Gör ditt bästa och blunda för vad andra kommer att tycka och tänka.

3. Muta dig själv för att göra allt som du tycker är trist och jobbigt
Vår hjärna är inställd på att alltid hitta ursäkter för att slippa göra sådant som vi upplever som tråkigt, jobbigt och meningslöst. Hjärnan är som en hundvalp som bara vill springa fritt och leka, slippa ansvar och anstränga sig för att göra som den blir tillsagd. Därför är det lönlöst att försöka övertala sig själv att ”jag gör det där imorgon istället”. Hade vi haft tillräckligt med viljestyrka, så hade vi gjort det där direkt och inte skjutit upp det till imorgon.
Hemligheten är att skapa en vana som belönar din hjärna för varje utförd tråkig uppgift.
Skriv klart din hemuppgift, så får du kolla på Netflix sedan.
Diska, så får du ta en glass efteråt.
Svårare än så behöver det inte vara och det fungerar. Här krävs ingen viljestyrka eftersom hjärnan redan har accepterat att det finns en mening med att göra vad du måste göra - dvs. få en belöning för ansträngningen.

4. Sluta vänta tills du har ”tillräckligt” med underlag för att sätta igång
Om du tänker vänta tills du har ”tillräckligt” med information för att sätta igång med något, så kommer du aldrig att komma till skott. Den här är bara en ursäkt för att slippa utsätta sig för det arbete som krävs och för att slippa riskera att misslyckas. Det viktigaste är att komma igång. Utnyttja det du har just nu och lär dig mer under resans gång.

5. Gör en enda sak bara

Egentligen kvittar det vilka orsaker vi har för att skjuta upp och förhala saker och ting. Vi hittar alltid en ursäkt för att slippa undan om vi bara letar efter den. Det finns vissa dagar när allt verkligen bara tar emot. Allt känns tungt och oöverstigligt. Du vill bara dra täcket över huvudet, sova bort resten av dagen och förpassa den till ett svart hål.
Gör det, då.
Låta rösten i ditt huvud övertyga dig om att du är en värdelös latmask och vältra dig i dina skuldkänslor.
Men innan du gör det, så gör en enda sak – ta det första steget du kan ta för att påbörja din uppgift.
Handlar det om att skriva en bok, så skriv en enda mening – och gå sedan och lägg dig.
Chansen är stor att du plötsligt kommer på nya tankar och inte alls går och lägger dig, tvärtom. Chansen är stor att du plötsligt känner dig motiverad att fortsätta med en liten sak till – att skriva bara en enda mening till. Och en till och …
Oavsett uppgift är det första steget alltid det allra svåraste. När bollen väl är satt i rullning brukar det flyta på utan att vi ens tänker på det. Så lättmanipulerade är vi faktiskt.

Lycka till

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se