I din kundvagn:

Artiklar om din hälsa

Hur man motiverar sig själv att träna




Det svåra med att träna är inte att sätta igång, det kan alla göra. Det svåra är att fortsätta träna även när motivationen är ganska liten eller helt borta för att det bara känns jobbigt och man hellre vill sitta i soffan och titta på TV.

Det är lätt att känna efter för mycket. Det är lätt att skylla på att man har så mycket att göra just nu så det går bara inte att pussla in träningen. Här kommer därför några tips om hur du kan behålla motivationen att träna.

1. Koppla din hälsa till något som du verkligen vill ha – du kanske vill bli snyggare, imponera på någon, få nya kompisar eller vad du nu vill ha. Att koppla träningen till ett starkt mål som du kommer att nå på lite sikt hjälper dig att resa dig från soffan.

2. Lova dig själv att ge det en chans under en kortare tid, säg två veckor. Bestäm att du ska träna 20-30 minuter bara och se hur det känns. Ofta är det just tröskeln i början som är jobbigast att komma över.

3. Om du tränat ett tag och du märker att du hittar på undanflykter för att inte gå dit, testa något annat. Prova simning, promenader, intervallträning, styrketräning, badminton eller något annat som du inte gjort förut. Det brukar ge energi.

4. Ta med en kompis. Att bli moraliskt tvingad att gå till träningen hjälper många att hålla sig på rätt spår och tycka att det är roligare att träna.

5. Skaffa en träningskalender. I den skriver du i vad du tränade och när du gjorde det. Lägg gärna in en belöning som du får när du tränat 50 gånger.

6. De dagar du inte kommer iväg till träningen men borde ha gjort det – träna lite hemma. Det är ett psykologiskt trick. Du kommer inte ha lika dåligt samvete som du får om du inte gör något alls. Det är väldigt lätt att fortsätta hoppa över träning om man gör det ett par gånger. Den som gör lite armhävningar, situps, tar en rask promenad eller går upp och ner i trappan känner att de inte svikit sig själva lika mycket som om de hoppat över träningsdagen.

7. Förknippa din träning med positiva saker. Du får en stund för dig själv. Du kan lyssna på din favoritmusik. Du skapar tid för dig. Det är viktigt idag. Om du kan göra dina träningsdagar till positiva dagar så kommer du att se fram emot dem mycket mer även när motivationen inte är på topp.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se