Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

5 Saker du inte ska diskutera på jobbet

LÄS OCKSÅ: 75 oslagbara sätt att pigga upp sig på jobbet


• Religion. Det är smart att undvika att prata om religiös tillhörighet eller om sitt eventuella motstånd till religiösa tillhörigheter. Andra vill inte höra vilken gud du går igång på eller om ditt förakt för religiösa människor.

• Politik. Det är särskilt viktigt i valtider. Visst, du känner kanske otroligt starkt för vissa frågor eller tycker något särskilt om någon partiledare eller ett parti och det bubblar inom dig av lust att få dela med dig av dina åsikter, men gör inte det. Försök inte vinna över dina kollegor i politiska frågor – det är dömt att misslyckas.

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: 1000 tips om att sälja mer i din butik

• Ditt sexliv. Även om du känner dig ”öppen och fördomsfri” i förhållande till sexualitet, så är det inte alla som är lika bekväma med att offentligt diskutera ämnet. Dessutom är det lätt att den här typen av diskussioner, kanske omedvetet, kan spåra ur.

• Problem med din fru/man, barn, eller föräldrar. Om du pratar om privata problem, så är det lätt hänt att din chef och dina kollegor börjar undra om dessa problem kanske distraherar dig i jobbet. Att prata om dina privata angelägenheter på arbetstid avslöjar dina svagheter och om det finns någon som inte gillar dig på jobbet, så finns det alltid en risk att du kan tvingas få äta upp dina avslöjanden.

• Dina karriärmål. Att prata om hur du vill ta dig vidare till något större och bättre mål får både din chef och dina medarbetare att fundera över din lojalitet. Om du är intresserad av att avancera på din nuvarande arbetsplats, så är det bättre att visa det genom att vara ambitiös och framåt än att bara snacka om det. Gör ditt jobb fantastiskt bra och se till så att chefen vet att du vill klättra på karriärstegen.

LÄS OCKSÅ: Mobbad på jobbet - vad kan man göra?

• Prata inte pengar med dina kollegor, det blir bara fel. Ljug inte heller om att du vet att du tjänar mer än din kollega som har samma arbetsuppgifter som du. Om du tjänar mer än andra – och det ska du göra – så kommer ditt skryt till slut att bita dig i rumpan när missnöjda kollegor använder din lön som referens när de själva löneförhandlar med chefen nästa gång. Pengar är en känslig fråga och bara en hundralapp mer eller mindre i månaden kan skapa riktiga (och onödiga) konflikter på arbetsplatser – och det är kanske inte så konstigt. Till syvende och sist handlar det ju om hur man känner sig värderad på jobbet. Det är känsligt. Gå inte in och kladda på det området.

Boktips för dig:
Stressfri på jobbet

Stressfri på jobbet

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap