I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

10 smarta tips för att utveckla din mentala styrka




Sanningen är enkel – det som händer oss i livet påverkar oss betydligt mindre än vi tror. Det är sättet som vi reagerar på när de här sakerna inträffar som formar vår personlighet och antingen stärker eller sänker vår tro på oss själva som individ.
Hemligheten med att öka sin mentala styrka ligger i att förändra sina vanor – dvs. ersätta dåliga och negativa vanor med nya och positiva vanor. Och tänk på att de starkaste inte är de som visar sin styrka framför oss, utan de som biter ihop och kämpar i det tysta – och vinner.

1. Håll huvudet kallt. Försök alltid tänka objektivt och rationellt även under stress. Att lära sig kontrollera sina känslor och ta beslut i pressade lägen skapar ökad mental styrka.

2. Lär dig se problem ur olika perspektiv. När allt ser nattsvart och hopplöst ut är det den med störst mental styrka som hittar lösningar genom att se på motgångar och problem ur mer än en enda synvinkel.

3. Våga acceptera förändringar. Om du ständigt är öppen för att förändra och själv också förändras, så kommer du också att utveckla en flexibilitet och få lättare att anpassa dig till olika situationer. Det gör dig psykiskt också mycket starkare.

4. Ta inte allt så personligt. Även om du upplever flera motgångar och misslyckanden, så tänk på att det är saker som alla förr eller senare råkar ut för. Slösa inte onödig energi på att tycka synd om dig själv och påstå att du är otursförföljd. Blicka framåt och fokusera på vad du kan påverka och kontrollera, strunta i att älta det som har gått dig emot.

5. Fokusera mer på dig själv, på dina egna behov och drömmar än att lägga alltför mycket tid på att försöka tillfredsställa andra människors förväntningar och krav på dig.

6. Ansträng dig för att hålla kontroll. Många människor velar och skjuter upp saker bara för att de är osäkra på sig själva. Våga ta ett beslut när det krävs. I samma ögonblick som du vänder ryggen till situationen, så lämnar du också över kontrollen till andra människor. När du ger upp möjligheten att själv välja, så låter du någon annan välja åt dig – och då lämnar du samtidigt över makten från dig själv till någon annan.

7. Acceptera att saker är som de är ibland. Klaga inte över sådant som du inte kan kontrollera eller påverka. Inse att det enda du kan kontrollera är dina egna reaktioner och attityd till det som händer – och utnyttja de egenskaperna till att lösa situationen så bra du kan.

8. Se motgångar som en naturlig del i din utveckling och strävan efter att nå ett mål. Förvänta dig misslyckanden och se dem som ett sätt att växa och söka efter nya lösningar, inte som ett tecken på att ge upp.

9. Låt dig inte påverkas av negativa människor. Det går inte alltid att undvika folk som gnäller och klagar, men gör vad du kan för att minimera kontakten med dem. Lyssna inte på dem som alltid säger nej och ”det går inte”.

10. Kompromissa med måtta. Här handlar det inte om att vara tjurskallig och envis så att du är dum och gör saker bara för att du kan eller för att gå emot strömmen på rent jävelskap, utan att hålla fast vid dina rutiner och mål även när det tar emot. Ibland måste vi förstås kompromissa, men det innebär inte automatiskt att du måste sänka dina krav eller ge avkall på vad du tror på.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se