I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

Mat för hjärnan – tips




Det engelska uttrycket Brain food syftar på mat som stimulerar hjärnan. Och det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, det är smart att äta mat som ger din hjärna näring.

Här kommer exempel på mat som forskarna menar stimulerar hjärnan:

1. Lax eller tonfisk innehåller Omega 3 som man tror hjälper till att hålla hjärnan frisk men också troligen kan reparera skadade celler i hjärnan.
2. Grönsaker som broccoli, spenat – med andra ord de grönsaker som barn inte gillar.
3. Ägg är packade med B-vitaminer och de är bra för hjärnan.
4. Bönor och linser. Fördelarna med böner och linser är stora. De inkluderar inte bara bra mat för hjärnhälsa men hjälper också matsmältningen och immunförsvaret att fungera bättre.
5. Nötter, och speciellt mandlar innehåller hälsosamma fetter och vitamin E som är viktig för hjärnans funktioner.
6. Olivolja. Välj olivolja istället för smör så ofta du kan.
7. Blåbär. Speciellt vilda blåbär är en fantastisk källa till antioxidanter som hjälper hjärnan.
8. Rött vin i måttliga doser hjälper i likhet med blåbär till att förse hjärnan med antioxidanter.
9. Solrosfrön. Ät dem genom att strö dem över gröten, filen eller ha med dem i dina sallader. De ger din hjärna viktiga E-vitaminer.

Lästips

Doktorns recept på ett yngre och friskare liv


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se