Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

De 36 bästa tipsen som får dig att passa in på din arbetsplats

LÄS OCKSÅ OM EN NY SVENSK UPPFINNING: Antijantepillret - botar effektivt allergier mot andras lycka


• Kolla inte telefonen under möten.

• Leka inte med mobilen bara för att du råkar ha en minut över – och i synnerhet inte när du umgås med kollegor eller kunder.

• Om du lånar något, så lämna tillbaka det. Om du behöver något låna fler än två gånger - skaffa en egen.

• Om du har problem med någon, så prata med honom/henne om det. Blanda inte in andra människor.

• Monopolisera inte på gemensam utrustning. Det inkluderar kopiator, skrivare och annan utrustning.

• Använd inte dina kollegor som terapeuter.

• Ordet ”tack” blir aldrig utslitet - använd det ofta.

• Avbryt inte. Låt folk prata färdigt.

• Erbjud andra din hjälp när de ser ut att behöva det.

• Se dig själv som en förebild för andras beteenden. Om du beter dig artigt och trevligt mot andra, så är chansen stor att de behandlar dig på precis samma sätt.

• Var med och dela på de uppgifter som är angår alla.

• Äras den som äras bör - den som kommer med idén är den som också ska uppmärksammas för den.

• Bli den som lyssnar snarare än pratar. Jag vet att det låter rebelliskt och annorlunda, men det fungerar. När någon drar igång en hetsig diskussion, så tänk inte på vad du ska säga till svar/försvar/reaktion bara för chansen att vinna en argumentation.

• Dela med dig av äran för prestationer, idéer och förslag som ni varit flera om att lyfta fram.

• Respektera andra människors tid.

• Stanna hemma när du är sjuk. Det finns få saker som är så irriterande som en person som dyker upp som en febersjuk martyr på jobbet och tycker att han är en hjälte när han i själva verket riskerar att smitta alla andra.

LÄS OCKSÅ: 20 rekommenderade sätt att slippa stressen på jobbet

• Tala tystare. Använd en volym som skulle funka på biblioteket. Dina kollegor är inte intresserade av att höra om allt som du håller på med.

• Var tydlig med vad du vill säga. Ibland är det svårt att förstå vad folk egentligen menar. ”Omedelbart” betyder olika saker för olika människor. För en A-person betyder ordet ”inom fem minuter”. För en mer lättsam person kan det betyda ”någon gång idag”. Lösningen på det här problemet är såklart att vara tydlig med vad du menar när du säger något och att be den andra parten att repetera din önskan.

• Ta dig tid till att försöka förstå andra människor. Ta reda på vad som är viktigt för dem och varför det är viktigt.

• Bli den som först säger hej till människor du möter. Det här är en tävling som jag själv kört sedan tio år tillbaka. Många människor är konstiga och undviker att säga hej och väntar tills någon annan hälsar. Det gäller grannar, föräldrar till barnens klasskompisar eller lite flyktigt bekanta. Den som säger hej först vinner. Börja tävla du med.

• Ställ massor av frågor. Du utvecklar relationer genom att ställa frågor, inte genom att prata som om du redan vet allt.

• Även om din kollega uppenbarligen är ute på hal is (eller kanske t.o.m. har galet fel i en sakfråga), så erkänn personen genom att lyssna vidare. Att framstå som arrogant ger dig inga fördelar.

• Upprätthåll en bra serviceattityd. Leta efter möjligheter att dela med dig av ditt kunnande utan att bli en besserwisser.

• Håll fokus på dina mål. Det innebär också att behålla både din värdighet och integritet, samtidigt som du handlar med företagets bästa i tankarna. Strunta i småtjafs och se till att bli känd som en klok och mogen person.

• Fokusera på att hitta en lösning när det finns olika åsikter och dina kollegor drar åt varsitt håll. Var förstående och positiv. Det är så du vinner respekt.

• Håll dig borta från maktkamper. Om du inte gör det kommer du att lägga alldeles för mycket energi på tjafs och för lite tid på att nå resultat. Genom att vara öppen och objektiv kan du få alla parter att lita på dig som den som står stadigt när andra beter sig som dagisbarn.

• Erbjud dig att hjälpa till när en kollega sitter i skiten. Om du hjälper honom nu, så kommer han både att bli tacksam och dessutom mer villig att bistå dig när du behöver hjälp.

• Lyssna på andras råd. Människor älskar att dela med sig av sina kunskaper och om du visar att du är intresserad av andras åsikter, så kommer du både att lära dig mycket och samtidigt göra andra glada.

• Var empatisk. Dina kollegor bryr sig inte om vad du säger förrän de känner att du bryr dig om vad de själva känner och tycker.

• Var en bra gäst. Du skulle antagligen aldrig åka hem till en kompis och bara kliva in genom dörren utan att han vet att du är på ingång. Det är bra att tänka på samma sätt när det gäller ditt arbete. Innan du kliver in hos en kollega, så knacka först. Det ger kollegan en chans att bestämma om det passar sig att prata nu eller inte. Och det spelar ingen roll om ni sitter i ett kontorslandskap. Fråga först vänligt om det är OK att du stör en stund innan du bara slår dig ner och utgår från att han har tid med dig just nu.

• Avbryt inte när någon annan talar. Det är lätt bli entusiastisk och bara gasa iväg och försöka trycka in sina egna idéer i huvudet på andra. Men människor (alltså du och jag) gillar att få uttrycka sina tankar i lugn och ro och den som lyssnar intresserat på oss gillar vi mer än andra.

• Dumpa inte jobb i knät på andra. Om du har mycket att göra, så kan du be någon hjälpa dig och göra jobbet tillsammans, men bli inte den som alla aktar sig för.

LÄS OCKSÅ: 5 effektiva sätt att trivas bättre på jobbet

• Hjälp andra att bli bättre och att utvecklas. Alla har sina talanger och sina erfarenheter. Om du kan hjälpa en medarbetare att utvecklas, så hjälper du inte bara honom utan också företaget – men även dig själv eftersom du vinner en vän.

• Följ upp mycket mer. Om du avslutar ett projekt kan du bli unik genom att faktiskt fråga hur resultatet upplevs av motparten. Det förstärker era relationer och ger dig dessutom viktig feedback på din egen prestation.

• Respektera dina åtaganden. Om du lovar att avsluta ett projekt i slutet av veckan, så gör också det. Underskatta inte den tid du behöver för att göra klart en uppgift. Stå fast vid dina åtaganden. Eftersom andra är beroende av ditt jobb, så ger du dem problem om du inte gör det ni kommit överens om i tid. Om du är den som alltid håller dina löften och deadlines, så kommer din popularitet att öka dramatiskt.

• Var flexibel. Du behöver inte alltid komma springande när någon behöver hjälp, men om du erbjuder din hjälp ibland, så kommer det att uppmärksammas och uppskattas. Chefer är tacksamma över flexibla anställda som hjälper till vid behov. Överdriv inte, för då kanske folk tror att du själv inte har tillräckligt att göra.

• Gör ditt bästa. Om din chef ber dig arbeta på ett projekt, så ska du göra ditt bästa för att fullborda det och inte ge upp. Om du visar henne/honom att hon/han kan räkna med dig, så kommer du att få respekt. Du kommer också att bli förvånad över hur snabbt dina kolleger inser att du är en person att räkna med.

Boktips för dig:
Äntligen måndag

Äntligen måndag

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap