I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

20 rekommenderade sätt att slippa stressen på jobbet


Vi behöver allt tips om att sluta stressa och göra illa oss själva. Här får du 20 tips om att göra stressen på jobbet mindre. Alla kommer inte att passa dig, men en del gör det säkert.


1.
Prioritera mera. Om du inte sorterar dina arbetsuppgifter efter hur viktiga de är kommer du att känna dig överväldigad av allt du har att göra.

2.
Res på dig då och då. Du kan göra det till en rutin att ta alla telefonsamtal stående eller, som jag, både stående och med ena foten på en balansplatta för att hålla mig på alerten. Det är en bra rutin som både ökar blodflödet och minskar stressen.

3. Drick mer vatten. Många kastar sig över kaffemaskinen när de är stressade, men koffeinet gör bara mer skada än nytta för att bekämpa stress. Du blir både mer speedad och dessutom mer uttorkad. Ha alltid ett glas vatten på skrivbordet.


4. Acceptera stressen. Många som känner sig stressade gör allt för att jaga bort känslorna så snabbt som möjligt utan att tänka på orsaken. Resultatet blir en kronisk stress som dyker upp när man minst av allt vill känna sig stressad. Det du behöver göra är att sätta dig ner och acceptera att du är stressad och sedan fundera över vad du kan göra åt det.

5. Om du är chef är det viktigt att känna din personal. En del personer jobbar bättre under press och andra behöver ha mer tid för att organisera sitt arbete. Skapa inte onödig stress för att du inte vet hur andra fungerar bäst.

6. Som chef är det ditt jobb att förse personalen med bra arbetsförhållanden. De måste ha rätt grejor för att kunna göra jobbet ordentligt och tillräckligt med tid för att bli klara. Att ständigt ropa att det brinner med det ena eller det andra är bara ett bevis på dålig planeringsförmåga och det stressar upp personalen helt i onödan.

7.
Notera vad du behöver för att kunna göra ett jobb stressfritt. Alla är vi olika och gillar och ogillar olika arbetsuppgifter. Om det finns saker som du ska göra på jobbet som du verkligen blir stressad av (kanske presentera något inför andra) är det viktigt att du gör något åt problemet. Du kan t.ex. gå en kurs i att tala inför folk.

8. Säg vad du tycker. Förvånansvärt många människor, även i Sverige, går och håller inne med sitt missnöje på arbetsplatserna. Det skapar en enorm stress för många och om du inte vågar säga vad du tycker får du hitta andra sätt att få fram det på. Börja prata mer om positiva saker och vädra dina åsikter mer fritt, så vågar du snart också prata om de lite svårare sakerna.

9. Gör upp en smart plan. Om du lägger in de svåraste uppgifterna du har på jobbet tidigt i veckan, så får du dem inte bara gjorda direkt och slipper tänka på dem under resten av veckan. Du får också en skönare avslutning på veckan och blir mer avslappnad så att du verkligen kan njuta av helgen.

10. Gör rätt från början. När du ska göra ett viktigt jobb, som det dessutom är bråttom med, tjänar du ändå på att tänka igenom det ordentligt innan du sätter igång. Du spar tid och behöver inte göra om saker i efterhand.

11.
Bryt ner större jobb i mindre delar. Du är inte Stålmannen eller Stålkvinnan. Att sätta upp orealistiskt höga mål kommer bara att elda på din stress. Det är oerhört stressande att få ett enormt projekt i knät och bara känna hur stort och jobbigt det kommer att bli. Det är mindre stressande att bestämma sig för att försöka skriva tre stycken i rapporten före lunch än att plåga sig själv med att allt ska vara klart så snabbt som möjligt. Börja med att planera jobbet i mindre delar som känns hanterbara och gör sedan en tidsplan för varje del, så släpper hugget i magen snabbt.

12.
Säg upp dig. Det är ett sätt att få omedelbar stressbefrielse från ett hopplöst jobb. Jag skojar lite, men menar också allvar. Att säga upp sig från jobbet skapar ju annan slags stress, ekonomisk stress till exempel. Men att fantisera om att sluta jobbet och att samtidigt skapa en plan för vad du skulle göra istället ger dig en enorm känsla av frihet – för att inte nämna vad du äntligen skulle kunna säga för slags sanningens ord till chefen när du slutar!

13. Be chefen om hjälp. Om du ständigt har flera viktiga saker som aldrig blir klara och aldrig får känna dig tillfreds på jobbet, så är det dags att gå till chefen och be om hjälp. En till person kan behövas för att hjälpa dig. Du kan behöva mer utbildning för att klara jobbet. Smarta chefer kommer att uppskatta att du ber om hjälp.

14. Identifiera din yrkesroll. Att inte veta exakt vilket ditt ansvar på jobbet är känns hopplöst. En del arbetsgivare skapar jobb utan att definiera uppgifterna som följer med jobbet. För att du ska kunna jobba bra och stressfritt måste du få veta vilket ditt ansvar är och vad som verkligen krävs av dig.

15. Bli mer aktiv på jobbet. Att bli mer aktiv på jobbet ger dig kontroll och det kan till och med räknas som en arbetsmiljöförbättring. Att oftare och bättre använda dina speciella kunskaper kommer att göra dig mer tillfredsställd och bättre gagna företaget du jobbar för. Be om att få göra mer av det du är bäst på och mindre av sånt du inte gillar.

16. Gör klart saker. En del jobb tar av naturen aldrig slut. Du gör ditt jobb i en grupp och du får aldrig se det färdiga resultatet. Det är som ett löpande band och kan kännas väldigt otillfredsställande. Försök att hitta mindre uppgifter som faktiskt kan bli klara. Organisera ditt skrivbord. Fixa något som ligger utanför dina vanliga arbetsuppgifter, men se till så att det blir helt klart. Det ger tillfredsställelse.

17.
Ändra attityd. Att ha en avslappnad och positiv livssyn ändrar naturligtvis stressnivåerna dramatiskt. Här spelar din egen personlighet en stor roll, speciellt om du känner dig stressad var du än jobbar. En positiv attityd leder till positiva handlingar och samverkan med andra. En negativ attityd förgiftar dig och omgivningen och gör alla runt dig stressade. Försök att bli en mer positiv kraft. Säg bra saker. Beröm andra och bli den som skapar en ny och bättre stämning på jobbet.

18.
Starta din dag på rätt sätt. Många av oss vaknar upp och springer bokstavligt talat runt i hemmet och har bråttom att komma iväg (varför inte bara gå upp lite tidigare?) Det här beteendet ramar in vårt mentala tillstånd för hela dagen. Tagga ner. Börja dagen på ett sätt som du tycker är trevligt och njut av en lugn stund. Du kanske läser tidningen, dricker kaffe eller äter en bra frukost. Det spelar ingen roll. Sluta låta klockan vara din chef.

19. Räkna alltid in avbrott av olika slag i ditt jobb. Avbrott och strul är en del av livet, så låt inte sånt stressa upp dig.

20. Låt inte klantskallar stressa upp dig för att de inte gör det de ska. Det finns de som är experter på att stjäla andras tid. De gör inte det de ska och då drabbar det andra som får ännu mindre tid att göra saker och ting färdigt. Lyssna inte på bortförklaringar. Ställ krav på dem som levererar till dig. Personer som alltid är sena har alltid bortförklaringar. De är proffs på det, så var tuff.

Boktips för dig:
Äntligen måndag

Äntligen måndag

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se