I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 orsaker till att tänka mer som björnen Baloo




”Var nöjd med allt som livet ger och allting som du kring dig ser glöm bort bekymmer, sorger och besvär.”
- Baloo, Djungelboken


1. Lär dig att alltid se problem ur ett större perspektiv
När du ställs inför problem eller känner oron växa över någonting, så är det viktigt att lära sig att tänka om – och att lära sig att se på problemet ur ett nytt och större perspektiv.
Tänk så här:
”Kommer det här att ha någon betydelse för mig om en månad? Om ett halvår? Om ett år?” Om svaret är ”nej” eller ”inte särskilt mycket”, så har du själv direkt gett dig svaret på frågan – du har inget verkligt problem att oroa dig för. Varför då lägga ned värdefull tid och energi för att lösa ett problem som inte existerar?

Om du däremot kommer fram till att någonting kommer att påverka dig – antigen på kort eller lång sikt (eller kanske båda delarna) - så kan du använda den insikten för att motivera dig själv till göra något åt problemet. Det kan handla om att du behöver ändra ditt sätt att hantera vissa saker. Det kan också innebära att du lär dig att undvika att göra samma misstag igen och skapa ett nytt perspektiv på problemet.

2. Jämför på rätt sätt
Hur ofta jämför du dig med andra människor?
Hur ofta sneglar du på andra och tycker att de är så fantastiska och du själv är så misslyckad?
Du behöver inte svara.
Jag gissar att du brottas med det här problemet varje dag – och kanske t.o.m. flera gånger om dagen. Facebook, Instagram och alla andra sociala medier är förstås orsaken till att så många människor mår dåligt alldeles i onödan.
Men lösningen är enkel.
Lägg ned allt vad sociala medier heter. Skit i att titta på och läsa om andra människor och hur fantastiska de och deras liv är.
Blev du nervös på blotta tanken på att inte få surfa runt på nätet längre?
Okej, då kan vi kompromissa.
Fortsätt kolla alla människors svindlande uppdateringar, men ta för givet att alla (ja, alla) alltid bara ljuger.
Och – viktigast av allt – sluta jämför dig med alla de där digitala posörerna. Lita på att det finns sprickor under ytan på den välputsade fasaden i form av svek, ekonomiska problem, gräl och andra eviga vardagsbekymmer.
Tänk på att du på sociala medier bara ser vad andra människor vill att du ska se, så sluta jämför dig med dem. Från och med nu ska du bara jämföra dig med dig själv.
Vad händer i ditt eget liv? Vilka framsteg har du gjort? Vad har du lärt dig den senaste månaden? Det är svaren på sådana frågor som kommer att ge dig en rättvis jämförelse med hur du var tidigare och hur du är som person idag.

3. Se på dina problem ur ett nytt och sundare perspektiv
Kvällstidningarna är mästerliga på att måla upp händelser som ”katastrofer” och ”tragedier”. Det är ingen ”katastrof” för att en kvasikändis blir utröstad ur ”Let's Dance” lika lite som att det är en ”tragedi” för att rörmokare från Grums bränner såsen i ett avsnitt av ”Sveriges mästerkock”.
Jag vet, det är lätt att ta till versalerna när vi misslyckas eller går på pumpen. Det kan vara svårt att se motgången för var den egentligen är när besvikelsen rusar som ett snälltåg genom kroppen. Det är mänskligt att betrakta efterspelet som en katastrof direkt efter att något har gått snett. Men här gäller det att tänka om och tänka rätt. Låt känslorna svalna lite och adrenalinet sjunka undan en aning. Då blir det också lättare att tänka mer rationellt. Det är då du ska fråga dig så här igen:
Fråga dig själv; ”Kommer det här att ha någon betydelse för mig om en vecka? Tänk på att du bara ser vad de vill att du ska se. Om ett år? Om en månad?
Sjukdomar, dödsfall, mord och naturkatastrofer handlar om verkligen tragedier. Påminn dig själv om det här när du suckar och tänker ”katastrof” nästa gång. Att få parkeringsböter, misslyckas med ett prov eller att upptäcka att det inte finns mer juice kvar i kylen precis kan vara en känsla som tycks omänskligt svår att hantera just här och nu – men du vet också att det blir lättare att se saker och ting ur ett mer rättvist och rationellt perspektiv när du har lugnat ned dig själv lite.
Gör det därför till en vana att stanna upp, ta ett steg tillbaka och reflektera lite över dina motgångar, missräkningar och misslyckanden. Se problemet för vad det egentligen är och inse att världen inte stannar bara för att du har gått på pumpen.

4. Satsa mer energi på produktiva problem
Tänk på allt som du oroar dig över och sortera det i två kategorier:
”Produktivt” och ”Icke produktivt”.
Produktiv oro är ett problem som du kan göra något åt direkt - motsatsen handlar om något som du inte kan styra över. Det handlar mer om ”Vad händer om”-tankar som du inte har kontroll över och där det inte finns någonting konkret som du kan ta fasta på för att hitta en lösning.
Produktiva problem är de som du kan göra något åt nu (till exempel om du är oroad över dina räkningar, så kan du ringa dina fordringsägare och be om en avbetalningsplan).
Icke produktiva problem är sådant som inte har hänt än och därför inte går att göra något åt just nu - t.ex. att oroa sig för att få cancer en dag eller att vara rädd för att ens barn kanske ska råka ut för en olycka.
Jobba med att sortera tankarna på det här viset - fokusera på den produktiva oron och sluta slösa tid och energi på allt som du ändå inte kan göra något åt.

5. Bli bättre på att uppskatta vad du har
Det finns alltid något att vara tacksam för om du bara ger dig tid att stanna upp och tänka efter lite – så gör det oftare. Fokusera mer på allt du har – jobb, vänner, familj, barn ¬– istället för på allt som du saknar och som du tror att du måste ha för att vara lycklig. Och tänk så här istället för att gnälla – jag har tak över huvudet, mat på bordet, kläder att ta på mig och min familj mår bra. Vad mer behöver jag egentligen för att vara nöjd och tillfredsställd med mitt liv?
En vis man lär en gång ha sagt: ”Jag klagade över att jag inte hade några skor tills jag mötte en man som inte hade några fötter”.
Tänk på det när du tycker att din tillvaro bara är misslyckad och meningslös.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se