Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

10 enkla sätt som hjälper dig att somna lättare på kvällen


1
När du ligger på rygg kan du gärna massera magen lätt, i cirklar medsols, så att matsmältningssystemet stimuleras – det borgar för bättre sömn. Börja med små cirklar kring naveln och gör dem sakta större.

2
Försök att ligga så still som möjligt. Tänk efter hur du kan göra sängen och kuddarna så bekväma som möjligt, så att du kan behålla en och samma ställning under hela natten.

3
Det är värt att pröva om du kan ställa sängen, så att du har en vägg vid fotändan: ligg på rygg och sätt upp benen längs väggen, alltså som om du skulle ”sitta på väggen”. Det kan förefalla rätt knasigt, men studier har visat att det bidrar till att man blir sömnig.

4
En helt annan övning: Blunda och rulla ögonen uppåt tre gånger. Det lär ske naturligt när man somnar och genom att utföra rörelsen, så kan man stimulera kroppen att dra igång sömnen. Japp, återigen en sådan där ”sömnsignal”, alltså.

5
RLS, Restless Legs Syndrome, är ett utbrett problem med ”pirr i benen” som gör det mer eller mindre svårt att somna. Om besvären är måttliga kan det räcka med att stretcha och massera vader och lår på morgonen och på kvällen. Om det inte räcker, så ska du absolut boka in ett besök hos din husläkare för att få hjälp att komma till rätta med problemet.

6
Stretchning kan göra stor nytta även för den som inte är drabbad av RLS. Det finns massor med instruktioner med stretchningsövningar, men en enkel att börja med i sängen är att ligga på rygg, lyfta ett ben i taget och försöka dra upp knäet till hakan. När du kommer så nära som möjligt, så håll kvar ställningen med armarna runt benet i minst tjugo sekunder. Fokusera på hur musklerna i ben och rygg börjar slappna av under tiden.

7
Du kan också ligga still och fokusera på en del av kroppen i taget, från tårna och upp till huvudet. Känn efter hur spänd kroppsdelen känns, spänn den ytterligare en kort stund och slappna sedan av. Upprepa tre gånger innan du går vidare till nästa kroppsdel.

8
Zonterapi inriktas som regel på fötterna eftersom olika delar av foten kan stimulera ”energierna” i resten av kroppen. En enkel avslappningsmetod som är inspirerad av zonterapi är att ligga på rygg, vara maximalt avslappnad och därefter vicka på tårna – båda fötterna samtidigt – upp och ner tolv gånger i rad.

9
Tai-chi är en österländsk metod som kan beskrivas som ett slags rörelsemeditation där man ska utföra en enda lång obruten rörelse i ytterst lugnt tempo under hela övningen. Det kräver stor koncentration, vilket i kombination med de speciella rörelserna fungerar avslappnande och lugnande. Det brukar vara rätt vanligt med kurser i tai-chi.

10
Aromaterapi kan vara väldigt avslappnade – eller mycket störande. Prova hur det fungerar för dig. Det finns olika oljor med dofter som exempelvis citron, lavendel eller mejram som kan användas på olika sätt: i kvällsbadet, till massagen eller i speciella lampor för eteriska oljor.

Ibland har sömnproblem med stress att göra - tar du hand om DIG?
Alla säger ...
...att man ska respektera sig själv
...att man ska ta hand om sig själv
...att man ska vara lycklig
...att man inte ska låta sig bli trampad på
...att man ska förverkliga sina drömmar
...att man inte ska låta andra göra våra hjärtan mörka
...att man ska släppa taget om det förflutna
...att man ska bli känslomässigt ärlig mot sig själv

... ja, att man helt enkelt ska bli sin egen bästa vän.

Felet med de här peppande meningarna är ju inte att de säger fel saker. De säger bra saker, men de berättar inte HUR man ska göra. ATT man ska är nämligen inte samma sak som HUR.

Nedanstående bok som lästs av fler än 46 000 personer berättar HUR du ska göra för att bli din egen bästa vän. HUR du ska göra för att behandla dig själv med respekt och visa dig själv ditt riktiga värde. Läs den. Du får alltid det bästa priset av oss eftersom det är vi som ger ut boken.

Blir det här året då du tar hand om dig själv bättre? ❤️

Möt din egen skyddsängel i den här boken

En läsarröst
"Tack för den bästa bok jag läst! Önskar så att jag läst denna tidigare i livet och tagit hand om mig själv bättre. Jag kommer att bära med mig denna resten av livet och även dela den med nära."
Michaela Johansson

Klicka här, provläs, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).


Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Kontakta oss

Sitemap