I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

Sluta prata skit om dig själv – med dig själv




De flesta av oss ägnar halva dagarna åt att prata om oss själva, med oss själva. Dessvärre är mycket av det vi säger negativt och elakt. Det vi säger till oss själva om oss själva innehåller massor av skuld över saker som hänt eller ångest över framtiden. Den här typen av negativt skitprat förstör så onödigt mycket energi som vi behöver när vi kämpar för att nå våra drömmar.

Det ligger i varje människas natur att sträva efter ett bättre liv oavsett om det är materiellt, fysiskt eller själsligt. Vi vill framåt. Att börja träna på att prata snälla med sig själv är ett stort, ett enormt steg framåt för att sätta positiva förändringar i rörelse.

Du ska få hjälp med att komma igång nu och vi gör det i åtta viktiga steg för att prata med dig själv om dig själv på ett smartare och mer positivt sätt.


1. Bli medveten om vad du säger till dig själv.
Det här är det första steget. Ta en dag och notera vad det är du säger till dig själv egentligen. Det kan bli en skrämmande upplevelse men gör det i alla fall. Många människors negativa självprat sträcker sig långt tillbaka i tiden, kanske till en negativ upplevelse som slagit rot inne i huvudet och som påverkar nästan allt man gör. Ta reda på vad du säger, skriv ner det och granska det.

2. Lär dig att säga stopp!
En bra metod för att verkligen märka vad man säger till sig själv är att säga ordet stopp varje gång något negativt eller elakt kommer upp i tankarna. Så fort du börjar hacka på dig själv, stanna upp och säg stopp!

3. Använd gärna affirmationer.
Affirmationer är positiva tankar om ett önskat resultat. De brukar vara korta, trovärdiga och fokuserade på en sak i taget. Genom att repetera dem många gånger börjar du till slut att tro på dem på riktigt och de bygger på så vis nya kanaler i ditt undermedvetna som öppnar upp möjligheter för nya tankar. Affirmationer som till exempel ”Jag är tillräckligt bra på det här” måste sägas högt. Det går inte bara att tänka dem. Du måste tjata in dem genom att säga dem högt. Det låter flummigt men prova och se om det fungerar för dig. Och lägg lite känslor bakom orden. Säg dem som om du verkligen menar dem. Du kanske är skeptisk till vad du själv säger i början men om du bara fortsätter så kan det hända något riktigt bra.

4. Skapa och håll fast vid en positiv historia.
Du har säkert märkt hur lätt det är för hjärnan att bygga negativa tankar ovanpå andra negativa tankar. Pladdret i huvudet tar inte slut, tvärtom så byggs det upp till att bli ännu elakare och mer negativt. Från och med nu ska du därför hitta en positiv historia som du kan knyta till de mål du har. Det kan till exempel handla om hur du ser dig själv träna och lyckas de mål du vill nå med träningen. Se det framför dig. Hitta detaljerna så de blir så tydliga att du nästan känner smaken av dem i historien. Se hur dina drömmar blir uppfyllda som om du redan nått hela vägen fram.

5. Byt ut negativt inflytande mot positivt.
Det finns externa faktorer – oftast andra människor, som kanske håller dig tillbaka eller har gjort det tidigare och du fortfarande är påverkad av det. Du kanske umgås med människor som är väldigt negativa till exempel. Om du inte är stark då är det lätt att bli likadan och att börja tänka likadant. Begränsa ditt umgänge med negativa människor. Diskutera inte dina planer och mål med folk som du redan vet kommer att racka ner på dem och dig. Ditt jobb blir att leta efter stöttande och positiva människor. Deras positiva energi kommer att påverka dig att prata bättre om dig själv.

6. Handla nu!
Ibland blir man frustrerad av alla saker som måste göras för att det över huvud taget ska vara möjligt att nå målen. Det kan vara överväldigande att se allt och du blir negativt och fastnar i negativa och oroliga tankar. Det som hjälper då är att koncentrera dig på vad du kan göra nu. Om du fastnar i dåliga tankebanor, ställ dig bara frågan, Vad kan jag göra nu?” På det sättet ändrar du ångesten till handling och skaffar kontroll istället för att hälla mer bränsle på oron du känner. Du kan inte kontrollera vad som händer imorgon, men du kan ta de nödvändiga stegen nu som gör det lite bättre imorgon.

7. Ta ett ordentligt snack med dina rädslor.
Rädslor är ofta det som håller oss tillbaka. Du kanske är rädd för att ta chanser för att du är orolig över att förlora den säkerhet du har nu. DU försöker övertyga dig själv om att du är nöjd som du är även om du innerst inne inte är det. Ditt prat med dig själv kanske låter positivt men det är bara ett försök att ljuga för dig själv. Fråga dig själv vad du är rädd för. Vad är det värsta som kan hända? Ta ett steg i taget för att bena upp dina rädslor och se om det finns en väg runt som gör att du kan se på saker mer positivt. När man tittar närmare på sina rädslor så här så inser man ofta att det värsta som kan hända inte är så farligt som man trodde. Det kanske till och med är så, att vinsterna är värda riskerna.

8. Fokusera på glada ögonblick.
Det är mycket lättare att ha en positiv attityd om du fokuserar på glada ögonblick i livet än de svåra och jobbiga. Livet går både upp och ner och det är viktigt att stanna kvar i det som är bra än att älta det som är dåligt. Jag menar inte att man ska trycka undan svårigheter i livet och att allt dåligt som händer ska viftas bort. Problemet är när en människa ägnar större delen av sitt liv åt att älta gamla saker som man ändå inte kan göra något åt. Då är det mycket bättre för hälsan att trycka undan de tankarna och fylla på med positiva händelser som leder fram mot nya mål och roligare saker i livet.

P.S Tänk på en sak - Hur länge skulle du vara vän med en person som säger samma sak till dig – som du säger till dig själv?

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se