I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

9 vinnande sätt att bota deppiga stunder




Du vet exakt hur det känns – livet verkar ha gått i stå. Ingenting händer. Allt är precis som vanligt. Vardagen rullar på i samma gamla, trötta hjulspår. Man kan ju bli deprimerad för mindre. Men varför inte skapa möjligheter till något nytt och spännande istället för att bara vänta på att de (kanske) ska dyka upp? Här kommer en handfull enkla, men effektiva tips på hur du kan förändra din enformiga tillvaro och bota din livsleda.

1. Bli äventyrligare
Sluta tänka på att det finns saker som du inte kan, får eller borde göra. Och skyll inte på din ålder, ditt kön, ditt jobb eller din brist på tid för att bara lägga dig på soffan efter jobbet och tycka synd om dig själv. Livet blir vad du själv gör det till. Du är aldrig för gammal, för trött eller för feg för att göra något nytt. Kliv ut ur din komfortzon. Ge dig ut på äventyr. Gör något som du aldrig vågat göra förut. Det kvittar egentligen vad du gör – bara du gör något som får det att kittla i maggropen. Lämna ditt söndercurlande, ängsliga och välstädade alter ego hemma och börja ta lite risker.

2. Utmana din hjärna
Nya rön visar att intellektuell inaktivitet ökar risken för att drabbas av Alzheimers. Det borde inte förvåna någon. En inaktiv och uttråkad hjärna skapar en håglös, deppig och trött person som dessutom blir lättare mottaglig för fysiska sjukdomar. Lös korsord, Sudoku och lägg pussel varje dag. Det håller hjärncellerna i trim och piggar upp humöret.

3. Lyssna på musik
Musik är en mirakelkur för att blåsa bort deppiga tankar. Lyssna på musik som du gillar – eller varför inte utmana dig själv och lyssna på musik som du tror att du inte gillar? Att lära sig spela ett instrument ger din självkänsla ett ännu större lyft. Dessutom är det enormt kul att själv skapa musik.

4. Börja måla
Varför är du deppig? Försök fånga dina tankar och känslor med pensel och färg. Och tänk inte ”Jag kan inte måla”. Konst blir vad du själv gör det till. Låt dig inte begränsas. Jämför dig inte med Picasso, Monet och Chagall. Det viktiga är att du låter färgerna flöda och hitta ett sätt att uttrycka dig på med en pensel och färger.

5. Skriv dagbok
Och skriv precis vad du tänker och känner. Att klä dina tankar och dina bekymmer med ord gör problemen lättare att definiera och hantera. Strunta i om det blir grammatiskt korrekt eller inte. Språket och meningsbyggnaderna är inte det viktiga här – det viktiga är att du uttrycker dig och identifierar dina mörka tankar.

6. Läs om andra människor
Läs biografer och böcker om människor som övervunnit svårigheter, gjort spännande upptäckter eller skapat nya saker. Dels får du perspektiv på dina egna problem, dels är det befriande att låta sig försvinna in i andra människoöden och skingra tankarna genom att glömma sin egen dystra tillvaron för en stund.

7. Dansa
Det finns åtskilliga studier som visar det är lika nyttigt för psyket som för kroppen att dansa. Säg inte att du inte kan dansa – det finns inget som heter rätt eller fel när det gäller att röra sig till musik. Och du behöver varken gå på disco eller nattklubbar. Det är bara att plugga in hörlurarna och dra på volymen. Det finns t.o.m. kurser där folk lär sig dansa bort sina depressioner.

8. Simma
Det är en perfekt lösning om du både vill motionera och få en stunds avkoppling. Det är något väldigt speciellt med vatten. Vatten skapar harmoni – även om du befinner dig i ett badhus med tjoande barn.

9. Spring ifrån från dina bekymmer
Att springa är en urgammal, nedärvd och naturlig instinkt hos människan. När vi känner oss hotade, så flyr vi. Att springa är att springa bort från faran (deprimerande tankar). Mängder av studier och forskningsrön har visat att det är extremt nyttigt att jogga, både för det fysiska och psykiska välbefinnandet. Du får ett starkt och friskt hjärta på köpet, samtidigt som du glömmer bort dina jobbiga tankar om du gör det till en vana att springa varje dag.

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se