I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

5 vettiga tips för att undvika att bli arbetsnarkoman




Arbetslöshet är ett stort problem.
Att de som har jobb lockas, luras och tvingas att jobba dubbelt är ett annat. Så här undviker du att falla i fällan och bli en arbetsnarkoman alldeles i onödan.

1. Varför jobbar du så mycket?
Är det för att du har dålig självkänsla? Ställer du alltid upp, jobbar över och tar på dig alldeles för många saker bara för att du har svårt för att säga nej för att inte bli betraktad som ”tråkig”, ”oengagerad” eller ”tråkig”?
Tycker du att du får mer uppskattning för sådant du gör än för vem du är som person?
Vad är det som driver dig att jobba så mycket? Är det för att dina arbetsuppgifter verkligen är så otroligt stimulerande eller känner du dig tvungen att bevisa något för andra och skapa ett värde som du annars inte tycker att du har?
Det här är bra frågor att börja ställa dig själv och försöka ta reda på varför du jobbar så mycket.
Är det kanske ett sätt för dig att fly från andra saker som du inte orkar konfrontera eller vill ta itu med?

2. Är du bara ineffektiv?
Den som jobbar flest timmar får inte alltid mest gjort. Ofta är det precis tvärtom. Att skryta över 12-15 timmars arbetsdag säger ingenting om vad du egentligen presterar. Det är precis samma sak med folk som stolt berättar att de tillbringar 4 timmar på gymmet varje kväll. Gemensamt för båda fallen är att tiden är oväsentlig – det är vad du presterar som är det viktiga. Se dig omkring lite – det finns många människor som presterar (och håller sig i trim) utan att offra halva sin vakna tid. Prioritera, planera och strukturera din tid bättre, så slipper du tro att du måste jobba jämt.

3. Lyssna på din kropp
Det finns många som menar att det här med att ”gå in i väggen” är en bluffdiagnos. Att det handlar om lata människor som känner efter lite för mycket och lite för ofta. Om du ofta blir förkyld och förkylningen vägrar släppa, om du känner dig allmänt hängig, trött och deppig och börjar glömma saker är det dags att ta signalerna på allvar – oavsett om du ”tror” på ”utmattningssymptom eller inte.

4. Koppla av och logga ur
Du behöver inte alltid vara uppkopplad och tillgänglig. Logga ur, stäng ned och koppla av emellanåt. ”Egentid” är inget modern flum-uttryck. Det är en absolut nödvändighet för att inte stressa ihjäl sig själv och bli arbetsnarkoman för att tillfredsställa alla behov utom dina egna.

5. Skapa en meningsfull fritid
Även om verkligen älskar ditt jobb och på riktigt trivs med att grotta ned dig ett arbete som stimulerar och får dig att växa som människa gäller det att hitta en balans mellan jobb och fritid. Det är lätt att arbetet får ta överhanden. Ansträng dig lite för att hitta roliga saker att göra på din lediga tid. Du kan börja klättra, spela tennis, sjunga i kör eller fiska. Huvudsaken är att du hittar något som känns lika kul att göra som att jobba – då skapar du också en hälsosam balans mellan att jobba för att leva och att leva för att leva.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se