I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 supereffektiva sätt att slippa ditt ständigt negativa tänk




Vetenskapen har räknat ut att människan i snitt hanterar mellan 20 – och 25 000 tankar om dagen. Om du har dåligt självförtroende och är en inbiten pessimist, så innebär det ju en hel del riktigt dystra tankar, eller hur …?
Det verkliga problemet är att de flesta av oss inte tar de negativa tankarna på allvar, utan låter dem hänga kvar som en daglig ovana. Vi låter dem ta över vår tillvaro eftersom det är lättare att fortsätta deppa och tänka i negativa banor än att bryta mönstret och ta itu med problemen. Och man ska inte underskatta effekterna av ett långvarigt, ständigt negativt grubbel – den psykiska ohälsan ökar med en alarmerande fart.

Så här kan du göra för att lära dig kontrollera dina tankar och ersätta de negativa tankarna med mer positiva:

1. Ta reda på var dina negativa tankar kommer ifrån
Vet du varför du är arg, deppig, besviken och uppgiven?
Det är mest bekvämt att svara nej på den frågan, men oftast ljuger vi för oss själva.
Många gånger kan det vara svårt att sätta fingret exakt på vad det är som göder våra negativa tankar – men oftast har vi ett ganska bra hum om varför vi känner oss låga även om vi inte alltid riktigt vill eller orkar erkänna det för oss själva och, allra minst, för andra människor.
Det viktigaste här är att hitta orsaken till ditt dåliga humör och negativa tänk.
Rannsaka dig själv lite. Var brutalt ärlig mot dig själv för att hitta roten till det onda.
Det finns ingen genväg här. Du kan inte slåss mot en osynlig fiende.
Börja med att kartlägga vilka situationer som leder till dina negativa tankar och hur ofta det händer.
Skriv ned allt som du stör dig på eller oroar dig för och som håller liv i dina negativa tankar.
Fundera på vilka konkreta beteenden du ägnar dig åt.
När du har hittat anledningen till ditt negativa ältande blir det också lättare att konkret bekämpa det.

2. Förändra dina rutiner
När du vet vad som orsakar dina negativa tankar är det dags att träna på att gör tvärtom. Blir du t.ex. irriterad på eller deppig av vissa människor, så minska ditt umgänge med dem så mycket som möjligt. Handlar det om arbetskamrater, så försöka hålla dig undan dem. Eller byt avdelning. Eller byt jobb helt om det är riktigt illa.
Handlar det om vänner eller andra bekanta som är nedlåtande och destruktiva, så bryt med dem helt. Så här enkelt (men brutalt) kan det vara att slippa sitt negativa ältande.
Bryt dina gamla, inrutade negativa mönster. Förändra dina rutiner och lägg märke till dina reaktioner. Det är alltid svårast i början att anpassa sig efter nya rutiner, men ge inte upp. Och belöna dig själv för varje nytt litet framsteg.

3. Ta dig ut ur din komfortzon
Det är naturligt att hålla fast vid allt som man känner sig mest bekväm och trygg med – platser, situationer och rutiner. Det är då vi känner oss säkra, kan koppla av och tänka i lugn och ro. Men den där tryggheten är också en bedräglig illusion. Ju mer tid vi tillbringar i vår lilla komfortzon, desto mer begränsar vi vår förmåga att utvecklas och förnya oss själva. Livet ska inte vara så förutsägbart 24/7.
Nu är det dags att bryta gamla vanor. Utmana dig själv genom att göra något nytt varje dag. Då hittar du också nya, spännande sidor av dig själv. Börja med småsaker. Konfrontera sådant som du tror att du är rädd för och inte klarar av. Att tvingas sig ut ur sin komfortbubbla en stunda varje dag är ett fantastiskt effektivt sätt att göra sig kvitt de negativa tankar som håller humöret gisslan.

4. Ett misslyckande är inte jordens undergång
Det är lätt att känna sig frustrerad och hopplöst misslyckad och osäker om man gång på gång kör fast. Vissa har svårare att resa sig och ta nya tag igen än andra och för många kan det räcka med småsaker för att fullständigt rasera tron på sig själv och på framtiden. Men alla framgångsrika människor kan skriva under på att det fortfarande finns en sak som alltid står sig – ett misslyckande är bara ett sätt att kunna börja om och försöka igen. Det kvittar hur många gånger vi misslyckas, vi kommer alltid att kunna resa oss och ta nya tag igen. Att misslyckas är bara ett sätt att lära sig tänka om och göra rätt nästa gång. Ja, det krävs viljestyrka och tålamod för att lyckas, men det går.

5. Hjälp andra människor
Att hjälpa andra är inte bara ett effektivt sätt att tysta sina egna negativa tankar, det är precis lika effektivt för att stärka sin egen självkänsla och känna sig behövd och värdefull. Ett vacklande självförtroende är den främsta grogrunden för våra negativa tankar, så mota bort dem genom att hålla dig sysselsatt och stärk din självkänsla. Du växer som människa så fort du börjar känna att du åstadkommer något nytt. Det kan vara att börja träna, lära sig snickra, måla eller spela ett instrument – och att hjälpa andra människor. Det finns alltid de som har det sämre ställt än du.

Ge aldrig upp

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se