Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

De 21 mest kraftfulla metoderna som hjälper dig till bättre relationer på jobbet

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Mitt härliga hundliv


1. Var med på företagets aktiviteter
Gå på företags fester, var med i badmintonlaget och åk med till Åland. Häng med på öl- och bowlingkvällarna och ät lunch tillsammans med dina kollegor. Det viktiga är att du deltar i företagets gemensamma aktiviteter och skapar kontakt eftersom varje litet snack vid kaffemaskinen eller på rasterna hjälper till att upprätthålla goda relationer.

Har du sett TV-serien ”Friends”? Där började till och med karaktären Rachel att röka för att hennes chef och en annan kollega alltid avhandlade det viktigaste sakerna under rökpauserna. Ska du också gå så långt?
Ja, det är upp till dig. Jag har en nära vän som hatar att spela golf - det är inte hans grej - men eftersom de personer som han ville ha nära sig spelade firmagolf ett par gånger i månaden, så var det inget att snacka om. Han tog privatlektioner och har antagligen inte ångrat det en enda dag. Sedan han började på den stora juristfirman, och till en början bara var en i mängden, är han nu uppe på en karriärväg som egentligen handlar om informella nätverk i golfgemenskapen.
Ja, det är så det funkar.
Och ja, det är rättvist - han visade att han till och med kunde tänka sig att göra något så tråkigt som att spela golf för att hamna i rätt kretsar. Ha, ha.

2. Omge dig med rätt människor

Många påstår (med rätta) att du själv blir genomsnittet av de fem personer som du lägger mest tid på. Utan en stark social cirkel är risken stor att du saktar ner din egen personliga utveckling. Du behöver umgås med drivna, optimistiska och stöttande personer. Om du inte tillbringar tid med människor som utmanar dig eller som du känner är smartare än du själv, så är det förmodligen dags för dig att gå vidare. Att umgås med människor som jobbar hårt gör att du blir inspirerad till att jobba lika hårt. De begränsande vanor du har idag och som håller dig tillbaka backas med största sannolikhet upp av de personer som du omger dig med. Den som har hårt jobbande personer runt omkring sig jobbar själva också hårt - och tvärtom.

LÄS OCKSÅ: 5 tips för att bota din jobbångest

3. Bygg ett eget socialt nätverk på jobbet
Ju fler människor du har kontakt med på jobbet, desto mer produktiv kommer du att bli och desto bättre skyddad blir din karriärväg. Du känner folk som du kan hjälpa och få hjälp av och du kommer antagligen att få konkreta erbjudanden om jobb som är bättre än det du har idag – om du jobbar på ett tillräckligt stort företag. Du tjänar på att vårda de här relationerna med alla på företaget, från toppcheferna till städpersonalen. Var vänlig mot folk som träffar till vardags. Gör det till en vana att småprata lite och visa intresse för vad de sysslar med. Ju fler personer som du hittar gemensamma intressen med, desto bättre blir det för dig på jobbet.

4. Skaffa andra bekanta än bara dem du jobbar med
Om du jobbar på ett större företag är det dumt att inte skaffa fler bundsförvanter på andra avdelningar. Gå runt och prata med folk ibland. Känner du till exponeringseffekten? (Ibland även kallad ”blott-exponering-fenomenet” och ”familiaritetseffekten”) Det är ett begrepp inom psykologin och socialpsykologin som handlar om attityden till en annan person (eller till ett annat socialt objekt förändras). Det innebär att när man till exempel först möter en person, ser en tavla eller hör en låt, så tycker man bättre om denna ju mer man exponeras för den. Ju oftare man umgås med en person, ser en tavla eller lyssnar på en ny artist, desto mer tycker man generellt sett om den. Se därför till att synas och låt den här effekten jobba för dig.

5. Visa intresse
De flesta människor gillar när deras kollegor visar intresse för deras liv. Lägg information på minnet. Kom ihåg personliga detaljer som vad Görans nyfödda son ska heta eller vilket favoritlag någon har. Ett bra minne gör det lätt att skapa artiga konversationer med kollegor.

6. Kommunicera mer effektivt
Se till så att dina mail är korta, artiga och rakt på sak. Undvik all slags utfyllnad.
Om du ska på ett möte eller göra en presentation, så skriv ner dina poänger och argument i förväg och gå igenom dem i god tid, så att du är väl förberedd.
Anpassa din kommunikationsstil till dem du pratar med just nu. Tänk på att alla människor är olika, men har en viktig sak gemensam – ju tydligare kommunikationen är, desto lättare och snabbare kan man förmedla det man vill ha sagt.
En del människor kommunicerar på ett sätt som man, om man vill vara generös, kan kalla ”intuitiv kommunikation”, vilket i praktiken betyder att motparten ska gissa sig till vad motparten vill ha sagt. Istället för att säga direkt vad de vill (”Kan du skicka mig saltet”), så säger de ”Jag undrar om det finns något salt i skåpet”. Det är bättre att säga vad du vill och riskera att få ett ”nej” som svar.

LÄS OCKSÅ: Sluta på jobbet? - gör en plan och håll huvudet kallt

7. Bli den som får informationen av andra
Mycket av den information, och många av de aktiviteter, som avhandlar på ett kontor är hemligt och ska inte diskuteras med andra än de direkt inblandade. Det är ditt jobb att hålla tyst om sånt du får veta. Med andra ord, lockas inte att bli en av kontorets skvallerbyttor. Om andra märker att du kan hålla tyst, så kommer de att visa dig större förtroende och dela mer information som du senare kan använda till din egen fördel. Ibland kan det vara lockande att berätta det där smaskiga som du fått höra, men tänk på vad som är viktigast – din karriär eller att bli lite småintressant i fem minuter vid kaffebordet – och att riskera att du avslöjas som en skvallerbytta.

8. Var positiv, artig och respektfull

Jag gillar artiga människor och mår bra av att själv bete mig artigt och trevligt, oavsett vem jag träffar. Det tjänar jag säkert på också, även om det inte är något jag direkt tänker på. Men till och med en cyniker måste förstå poängen med att vara trevlig på väg upp för karriärstegen eftersom man aldrig vet vem man möter i olika framtida situationer. Den tjugofemårige vaktmästaren på ditt jobb sitter kanske i källaren och ruvar på nästa stora framgångsprojekt.

Jag misstas till exempel ofta för att vara någon slags vaktmästare på firman och har flera gånger bemötts illa av nya leverantörer för att de inte har normal mänsklig hyfs. Det lustiga är att de inte ens begriper att de kläder jag har på jobbet ofta kostar tio gånger mer än de kostymer de själva kommer i. Jag har en slapp stil, men det betyder inte att jag är slapp i huvudet. En sak är säker och det är att din chef kommer att notera om du behandlar alla du möter med artighet. Det inbegriper biträdet i caféet på flygplatsen till den stora kunden ni möter. Tro inte att din chef bli imponerad när du är otrevlig mot servitören som glömmer din beställning. När du förminskar andra människor, så förminskar du också dig själv.
Tumregeln är väldigt enkel - var alltid trevlig.
Det du säger och inte säger på jobbet har alltid betydelse. Om du pratar nedvärderande till eller om andra, använder sarkasmer eller låter allmänt otrevlig, så hör andra dig och blir rädda att råka ut för samma behandling. Det gör att de gärna vill slippa att ha med dig att göra. Var lite schysst mot folk. Du har ingen aning om vad människor går igenom och det är alltid bättre att vara förlåtande och inte ta saker så personligt.

9. Inse att gnäll inte alltid hjälper
Du har säkert hört uttrycket ”The squeaky wheel gets all the grease”.
Det kan stämma ibland, men i affärsvärlden finns det få personer som står ut med gnällspikar någon längre tid. Den som tjatar kan få resultat, idén är ju att nöta ner någon tills man får som man vill, men det finns mer effektiva sätt att få igenom sin vilja. Gnällfisen kommer knappast att bli en av chefens favoriter och det spelar ingen roll vad gnället handlar om; jobbet, familjen, regeringen eller bara rusningstrafiken. Ett ändlöst klagande går folk på nerverna, så lyssna på vad du själv säger.
Minimera dina negativa kommentarer på jobbet. Varenda arbetsplats i Sverige erbjuder goda möjligheter att vara negativ, oavsett om det handlar om hur tråkig tillvaron är, hur dumma alla på alla andra avdelningar är eller chansen att klaga när chefen kommer med nya uppgifter. Det kan kännas bra att delta i skvallret, men det är smartare att bara lyssna än att själv skvallra. Även när chefen söker efter negativa kommentarer om andra medarbetare, så ska du stå emot och istället leta efter något positivt att säga. Hugg inte dina kollegor i ryggen. Du tänker kanske att du kan tjäna å att prata illa om dina kollegor för att själv framstå i bättre dager, men det fungerar sällan.
Tänk på att negativitet drar ner alla på en arbetsplats.
Om du nu ska klaga över något, så gör det konstruktivt och erbjud samtidigt lösningar.

10. Ta ansvar för dina egna misstag
Alla gör misstag. När man gör misstag, så är det bara att erkänna det direkt. Att försöka dölja sina klantigheter underminerar bara andras förtroende för dig. Lär dig från misstaget och gå vidare. Att skylla på andra, komma med ursäkter eller att rättfärdiga beteenden och strunta i misstag leder i det långa loppet bara till att du blir misstrodd. Om kunder dessutom är inblandade i misstaget, så förlorar de respekt för dig.
Ta ansvar - skyll inte på andra. Folk blir bara irriterade på en sån person. Ja, du måste såklart ta reda på vem som är inblandad i ett problem. Du kan behöva ställa tuffa frågor, men att blunda för ditt eget fel och samtidigt peka ut en annan syndabock ger dig bara fiender som en vacker dag kommer att ge igen.

10. Kom med lösningar
När ett problem uppstår på jobbet, så försök alltid att hitta lösningar. Var kreativ och ta om möjligt initiativ till att lösa problemet. Om du till exempel tror att teamet skulle arbeta mer effektivt med ett projekt om ni skulle ha ett veckomöte, så föreslå det för din chef. Han/hon kommer aldrig att ignorera ett förslag om du försöker få jobbet utfört snabbare och bättre. En del personer tillbringar större delen av sin tid med att leta efter problem och ärligt talat, det är inte så svårt att hitta problem om man verkligen börjar leta. Kommer du istället med genomtänkta lösningar på problem, så får du både respekt och blir beundrad av dina medarbetare och chefer (och vänner.)

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Mitt hus - allt om DITT hus på ett och samma ställe

11. Beröm andra offentligt
Att ge beröm är bra och självklart, men det finns ingenting som är lika effektivt som att ge någon beröm inför andra människor. Kom alltid ihåg: Kritisera privat och beröm offentligt.
När du väl har gjort det här till en vana, så är det lätt att hitta skäl att fortsätta ge andra beröm. Var inte blyg. Det finns ett cyniskt uttryck som dessvärre stämmer ganska bra: ”Folk tror på vad som helst, så länge det är komplimanger”.
Jag gör det – och det gör du också.
Men uppriktiga komplimanger som handlar om jobb, inte om utseende (särskilt sliskigt blir det om det gäller kommentarer från män till kvinnor) uppskattas alltid. Det är härligt att en sån enkel sak som att berömma någon för att han gör ett bra jobb kan lyfta hans dag – och det är du som har förgyllt hans dag. Han kommer inte att glömma att det var du som fick honom att må så bra.
När en kollega får ett bakslag och du säger:
– ”Jag beundrar försöket och är säker på att du kommer att lyckas bättre nästa gång”, så visar du att du är en av de goda. Beröm någon i en högre position. Om din chef har gett dig vägledning på ett bra sätt, så säg det. Tacka honom eller henne. Berätta vad det har betytt för dig. Chefer är inte bortskämda med beröm.

12. Ignorera alla giftiga typer på jobbet
Det finns alltid en eller två såna på varje arbetsplats. Jag har träffat dem alla och vet att de har en sak gemensamt - att de drar ner kvaliteten på jobbet och gör alla andra lika negativa (kaka söker maka). Om du fastnar med en sån människa, så försök att minimera den tid du måste tillbringa med honom/henne. Håll kontakten kort och professionell och återgå sedan till ditt eget jobb. Chefer som ser dig umgås med den här typen av människa kan börja koppla ihop er två. Din chef vet också att giftet smittar av sig även på dig. Dessutom kommer den här typen att dra sig till dig om du bekräftar honom. Det vill du inte.

13. Se ut som en vinnare
Den gamla dängan “Klä dig för det jobb du vill ha, inte för det du har nu” är bra.
Hur är de som ligger över dig i hierarkin klädda?
Låt dig inspireras och influeras – och klä dig på samma sätt.
Även om du inte försöker få en befordran och egentligen bara vill expandera ditt nuvarande jobb, så hjälper din klädsel till att skapa ett intryck som gagnar dig. Du vill ge ett intryck om att du är glad att vara på jobbet och att du tar det på allvar. Att ha en skjorta eller en tröja som ser ut som om den borde ha skänkts till Myrorna för flera år sedan ger intryck av att du inte bryr dig om dig själv.
Ja, du vet redan det här, men jag måste ju påminna dig om det.

14.Kritisera rätt
Det kommer tidpunkter när det är nödvändigt för dig att kritisera andra, att ge negativ information eller att helt enkelt säga emot en kollega. Att ge konstruktiv är en konst som få behärskar, men den som kan förmedla negativa saker på ett snyggt sätt kan få ett fantastiskt försprång när det gäller personliga relationer. Här kommer därför nio snabba tips som kan hjälpa dig att leverera kritik på ett betydligt mera sofistikerat sätt nästa gång - och få med dig mottagaren i båten på samma gång (i motsats till att skapa dåligt självförtroende och försvarsbeteenden)

1. Först och främst - vänta inte för länge.
Om du tar upp något som har hänt mer än en gång, eller om hände förra månaden, så kommer folk bara undra varför du tog så lång tid på dig att säga det. Du måste snappa upp problemet omedelbart och åtgärda det medan det fortfarande är aktuellt.

2. Hantera ett (1) problem i taget. Kom inte dragandes med en lista över saker som du är frustrerad över. En sak per gång är nog och det betyder att du noggrant måste välja vad du vill ta upp.

NY SVENSK UPPFINNING: Lyckopiller - Livslyckan som i en liten ask

3. Håll känslorna under kontroll. Försök inte förbättra andra människor när du själv är arg.

4. Kritisera aldrig
någon inför andra människor eftersom det är nedvärderande och dessutom gör att den som blir kritiserad blir låst och försvarsbenägen.

5. Försök att leverera din kritik som en fråga. Istället för att säga: ”Du blir aldrig klar i tid”, så kan du fråga ”Hur kommer det sig att du är sen med leveranserna så ofta?”

6. Undvik känsliga och kategoriska ord. ”Alltid” och ”aldrig” är ord som uppmuntrar till strid. Om du säger ”Du lyssnar aldrig”, så ber du om bråk istället för lösningar.

7. Ta upp saker som kan förändras. Att peka ut problem utan att du bryr dig om att hjälpa till att lösa dem är både elakt, meningslöst och kortsiktigt. Om du inte vill vara med och lösa problemet, så har du ingen rätt att ta upp det.

8. Hantera ilska.
Om någon är arg på dig, så häll inte bensin på elden genom att säga saker som ”Du måste lugna ner dig lite”.
Säg istället: ”Jag kan inte ta in det här om du inte lugnar ner dig”. Då sparkar du över bollen på motpartens planhalva. Vill han att du ska förstå problemet, så är det bäst att han lugnar ner sig.

9. Smyg in lite beröm i kritiken. Om du vill att din kritik ska bli riktigt konstruktiv och inte bara låta som gnäll, så är det smart att samtidigt ge den du kritiserar komplimanger. Det visar att du även har bra saker att säga om handlingarna som du kritiserar. Hörde du det där sista? Handlingarna - kritisera dem, inte personen.


15. Lär dig att ta kritik
De flesta människor bemöter kritik utan att tänka. De går i försvarsställning direkt istället för att lyssna, tänka över det som sagts och sedan återkomma med en sansad syn på kritiken. Kritik är alltid en möjlighet till att göra något dåligt bra.
Kritik är en chans för dig att få höra vad dina chefer tycker och få veta vad du kan förändra och förbättra. Det kanske gör lite ont först, men kritiken öppnar direkt nya dörrar till nya möjligheter om du bara vågar lyssna och konfrontera dina dåliga sidor.

16. Säg inget negativt om ditt tidigare företag eller din tidigare chef
Att kritisera din tidigare arbetsgivare är klantigt. Det spelar ingen roll hur negativ du är mot dem på ditt tidigare jobb - håll dina tankar för dig själv, speciellt om du är ny på en ny arbetsplats. Risken finns annars att folk kan se dig som en person med problem att umgås med och interagera med överordnade personer. När du pratar skit om en tidigare chef med en ny överordnad, så undrar den nye chefen bara hur lång tid det kommer att ta innan du gör samma sak med honom/henne. Skitsnacket visar också att du kan vara en bråkmakare. En smart chef vet att det alltid finns två sidor av en historia och han/hon kommer att undra vilken som är sann. Det finns en risk att du blir den som betraktas som mindre trovärdig eftersom du är ny på företaget och för att chefen kanske känner samhörighet med din förre chef.

17. Tänk på hierarkin

Alla företag och organisationer har en bestämd hierarki. För att följa ledningsstrukturen på ditt företag, så måste du veta vilka spelarna är och vilka roller de har. Att gå över någons huvud är ett säkert sätt att skaffa fiender på och konsekvenserna kan bli ännu värre om du går bakom ryggen på din chef. Gör aldrig det. Din chef, eller den person som du utsätter för det här sveket, kommer bara att vänta på att få ge igen.

18. Lev i nuet

Om du är ny på företaget, så irritera inte dina nya arbetskamrater med att prata om hur ni gjorde på ditt förra företag. Ditt förra jobb hör till historien nu. Nu är du en medarbetare på ett nytt ställe och det nya stället har sina egna metoder. Dela gärna med dig av idéer, men gör det när det passar och när du blivit lite mer varm i kläderna.

LÄS OCKSÅ: Så får du jobbet du vill ha – 8 smarta tips som ger dig ett ovärderligt försprång

19. Var en lagspelare
Att vara en del av ett lag innebär att man är villig att kliva in där man behövs utan att klaga eller säga att det inte är ditt jobb. Det innebär att man måste komma överens med andra människor och att kunna bidra med en positiv och hjälpsam attityd varje dag. Om du vill bli chef är det också viktigt att du demonstrerar din laganda. Om du visar att du har förmågan att jobba bra med andra för företagets bästa, så är du en mer attraktiv kandidat än ensamvargen – såklart. Tricket är att vara lagspelare samtidigt som du kliver fram och kommer med egna idéer.


20. Håll privatlivet utanför jobbet

Det kanske är frestande att berätta för vissa av dina kollegor om bråket du hade hemma igår kväll, men gör inte det. För hur kommer du att känna dig när du och din partner har löst problemet och dina kollegor fortfarande tycker att din partner är den idiot som du målade upp honom/henne som? Eller om du avslöjar att du har dålig ekonomi för en kollega som sedan sprider det vidare?
Din relation med kollegan som skvallrade kommer att bli sämre och det kan förstås även få inverkan på jobbet. Förutom att dina kollegor kan förlora respekt för dig, så slösar du bort din tid på att vädra personliga problem på jobbet. De flesta människor har ingen lust att dras in i andras personliga problem. Om du kan hålla isär jobb och privatliv, så kommer det också att innebära att du får en mer professionell framtoning som är ett måste om du vill göra karriär.
Den enda gång personliga problem verkligen behöver hanteras på arbetsplatsen är om de påverkar ditt jobb. Allvarliga saker som sjukdomar, skilsmässa och andra stora händelser kan vara nödvändiga att tas upp med din chef, så att han/hon förstår vad som kan påverka dina prestationer. Prata med din chef i så fall – men bli inte för personlig.

Det är lite av en balansgång mellan att skapa bra relationer med sina kollegor och att inte bli alltför personlig med alla.
Du vill ju veta lite om dina arbetskamrater, men kanske inte allt. För att upprätthålla en bra relation kan du inte heller vara ”hemliga Frasse” och sluta dig som en mussla.
Ett bra sätt att hitta en vettig balans är att betrakta dem du jobbar med som dina kunder. Då är det lätt att veta hur du ska bete dig mot dem. Det kan ju kännas överdrivet – herregud, vi kan ju inte gå runt som på nålar och le hela dagarna och det är helt rätt – men då måste jag först berätta att jag tycker att man ska behandla sina kunder som sina bästa vänner, inte som några man ska smöra för. Man ska ge dem sin kunskap och tillvarata deras intressen – om man gör det, så får man samma bemötande tillbaka.

Boktips för dig:
Stressfri på jobbet

Stressfri på jobbet

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap