I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

9 okända men bevisade sätt att sluta skjuta upp saker




Att skjuta upp saker är en vana som många av oss har. Det är naturligt att hitta på undanflykter att för att slippa göra saker eller att komma igång med något som känns trist men nödvändigt. För att släppa det här beteendet krävs massor av självdisciplin och det är få som har det. Det är faktiskt så. Latmaskar är vi allihopa. Vi vill göra roliga saker. Helst hela tiden.

Idag ska du få tips som hjälper dig bekämpa latmasken och få saker gjorda. Bra va!


Nio sätt att sluta skjuta upp saker

1. Sluta tänk så mycket.
Många gånger tänker vi för mycket på det vi ska/borde/måste göra. Resultatet blir att man gör hönor av fjädrar. Att tänka för mycket innan man sätter igång gör ofta uppgifterna mer komplicerade än de egentligen är. Sluta med det och sätt igång istället – latmask!

2. Gör en snabb prioritetslista.
Att veta vad som är viktigt att få gjort och varför skapar en känsla av att uppgiften är värd att utföras.

3. Planera i förväg.
Om du vet att en särskild uppgift behöver göras, planera för den en tid innan du ska utföra den. Om du har en särskilt avsatt tid till att göra en sak är chansen större att du gör den – hur tråkig den än är.

4. Gör det tråkigaste först.
När du har prioriterat och planerat ditt jobb – börja med att titta på det som är svårast först. Det är den uppgift du redan vet att du kommer att bli frestad att göra en annan gång. Om du biter tag i den uppgiften först så blir allt annat mycket lättare.

5. Bryt ner större uppgifter i mindre delar.
Att dela upp ett större jobb i små, hanterbara bitar gör inte bara målet mer realistiskt och nära dig, det befriar dig också från stress.

6. Svälj rädslan.
Rädsla är en vanlig orsak till att skjuta upp saker. Du kanske är rädd för att träffa en person, rädd för ett resultat, rädd för en situation och känner att det är bästa att skjuta upp det som måste göras till en annan gång – och det fortsätter bara. Om du inte varit hos tandläkaren på tre år, ring bara. Om du inte betalat en räkning och behöver skjuta fram betalningen – kontakta fordringsägaren. Om du behöver prata med din chef om något och är orolig för vad chefen ska säga - strunta i vad din rädsla säger åt dig. Gör det! Du kommer att må mycket bättre efteråt.

7. Ge dig själv en tidsbuffert.
När du sätter igång med det du ska göra – se till att du ger dig själv lite extra tid att komma tillbaka till uppgiften när den är klar för att se om det finns något extra du behöver göra. Om du har den här extratiden till förfogande blir du inte lika rädd för att göra fel.

8. Fokusera.
När du gör något, gör det koncentrerat och låt inget störa dig. Om du ger dig själv en kort rast för att t ex kolla e-posten är risken stor att du börjar skjuta upp det du ska göra igen. Undvik allt som distraherar dig.

9. Belöna dig själv.
När du gjort något som du skjutit upp länge, ge dig själv en klapp på axeln. Du har just gjort det som de flesta människor inte gör – hanterar saker som är jobbiga, tråkiga, tuffa. Bra gjort.

Så kan du göra

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se