I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

Så gör du ditt personliga varumärke starkare än alla andras




Vad vill du att folk ska tänka på när de hör ditt namn?

Är det ett speciellt ämne du vill att de ska tycka att du är expert på eller är det särskilda personliga kvaliteter du vill ska kopplas till ditt namn?
Vi har ju redan pratat om att du är en egen företagare som säljer in din tid till det företag som du är anställd hos. För att bli den som de aldrig kan sparka ut eller degradera, utan bara befordra, så är det viktigt att du tänker igenom ditt personliga varumärke - det som skiljer dig från resten av företagets medarbetare och som gör att ditt namn alltid nämns i positiva och aldrig i negativa sammanhang. På samma sätt som ett personligt varumärke ska vara designat för dig, så ska meddelandet också vara riktat till en särskild publik. Idén med ett personligt varumärke är att du skapar en fantastisk bild av dig själv i omvärldens hjärnor. Med andra ord – har du inte redan gjort det förut, så är det hög tid att börja tänka på dig själv som ett vandrande varumärke som du ska ta kontroll över nu.

De goda nyheterna är att du redan har ett personligt varumärke.
Du kan ha skapat det medvetet eller omedvetet, men det kvittar – det viktiga är att du faktiskt har ett eget varumärke. Folk runt omkring dig har redan format sina intryck av dig – frågan är bara vilka intryck du har gett dem? Det kan nästan vara lite läskigt att tänka på, men det är så många saker som påverkar vad andra tänker om ditt varumärke:

• Alla mail du skickar till andra människor.
• Alla röstmeddelanden som du spelar in.
• Röstmeddelandet som andra hör när de försöker nå dig.
• Din e-postsignatur.
• Alla sociala medieprofiler som du har på sajter som LinkedIn, Twitter, Facebook och andra, mer branschspecifika ställen.
• All form av text som du skickar ut – rapporter, analyser, artiklar, nyhetsbrev, brev, broschyrer etc.
• Hur du behandlar andra människor.
• Vilken självdisciplin du har.
• Vilken arbetsmoral du har.
• Hur det känns att komma till dig med problem.
• Hur bra du fungerar som stöd för andra.
• Alla presentationer som du gör framför andra människor.
• Hur tillförlitligt du levererar.
• Alla visitkort som du delar ut.
• Hur du beter dig när du hälsar på någon för första gången
• Hur du ser ut och för dig, hur du klär och tar hand om dig själv.
• Alla konversationer du har med andra människor.
• Kvaliteten på dem du umgås med.
• Rollen du spelar i branschen.
• Graden av vänlighet och passion som du visar varje gång du kommunicerar i varje situation du hamnar i.
• Vad folk hittar på nätet när de söker på ditt namn hos Google t. ex.
• Allt annat du gör som på olika sätt skapar intryck.


Sanningen är att ditt personliga varumärke antingen jobbar för eller emot dig, 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan. Om du inte tar kontroll över det genom att medvetet definiera och kommunicera ett varumärke som ger dig snabbare framgång, så kan du faktiskt förstöra det och till och med sätta käppar i hjulet för din egen framgång.

6.1 Här är strategierna du behöver nu:
Börja från början - Vad tänker folk om dig idag?
För att ta reda på vad ditt varumärke säger om dig själv idag, så måste du fråga andra människor. Fråga personer som du litar särskilt mycket på. Om du tycker att det känns konstigt, så säg att du har läst en bok om personligt varumärke och kom att tänka på just den person som du nu frågar. Förklara vad du har kommit fram till när det gäller honom/henne och bolla sedan över frågan till honom/henne. Frågan är alltså:
”Vad är personen x känd för och hur uppfattas han/hon av andra”?
Det är nyckelord vi är ute efter här.
Vilka är styrkorna och vad behöver förändras och förbättras? Om du har trötta och fantasilösa kollegor som inte orkar anstränga sig för att uttrycka sig ordentligt, så kan du ge dem en lista över ord att välja mellan.

Håll koll på ditt eget beteende
Yttre attribut – som hur man beter sig – är många gånger mycket viktigare än man tror.
Om vi lägger bort dina kunskaper, ditt utseende, ditt fasta handslag och dina snygga kläder ett tag och tittar närmare på dig som person och hur du hanterar din omgivning – vad är det då vi ser?
Är du en schysst person? Visar du respekt för andra människor?
Kommer du i tid och lyssnar du på andra människor?
Är du en person som hjälper folk?
Sticker du ut bland de andra anställda på ett positivt sätt?
Gör du ditt jobb bättre än dina kollegor? Ser cheferna det?
Att prestera som alla andra kommer inte att ge dig det erkännande du behöver för att komma framåt.
Har du funderat på att du kanske måste behöver förändra något i ditt beteende, i dina arbetsvanor och när det gäller din produktivitet för att du ska märkas mer?
Se på dig själv och på din situation ur det berömda ”helikopterperspektivet”.
Finns det en tydlig väg uppför karriärsstegen?
Känns den vägen spännande för dig?
Är det något som du verkligen vill anstränga dig för att nå?
Om du inte kan svara ja på de här enkla frågorna, så är det inte konstigt att du sitter fast på samma position på jobbet. Skärp dig!
Nu är det dags att hitta en bra idé för att kunna utmärka dig själv, sprinta förbi dina kollegor och komma vidare i karriären.

Vilken är din målgrupp?
Precis som för vilket företag som helst måste du också definiera till vem du vill skicka ditt meddelande. När du vet det, så vet du också hur du ska vässa meddelandet och dessutom skicka det till rätt mottagare.

Uppdatera ditt CV

Gå igenom ditt CV för att avgöra hur det passar med ditt varumärke. Se till så att det stämmer överens med din definition och matchar både dina korta och långa mål.

Kom på vad du vill att andra (målgruppen) ska se hos dig
Lägg lite tid på att tänka på vad skillnaden är mellan dig och dina konkurrenter.
Har du en historia bakom ditt varumärke?
Vilka är dina styrkor, passioner och mål?
Om du lämnade ditt jobb idag, vad skulle företaget och dina kollegor då gå miste om?
Välj positiva nyckelord som är viktiga för dig och för din framtida karriär. Det verkar kanske lite konstigt, men den här övningen att sätta etiketter på sig själv hjälper dig att agera och bete dig precis så som du vill uppfattas. Du kanske vill ha etiketter som ”säker”, ”kunnig inom x”, organiserad, ”intelligent ”och ”bra på att kommunicera” eller något annat som du anser vara viktigt.
Skriv ner de nyckelord som du kommer fram till och se till så att du blir påmind om dem hela tiden. Jag har till exempel mina nyckelord nerskrivna på en lapp i fickan och ser lappen minst varje gång jag byter byxor. Och nej, du får inte veta vilka mina nyckelord är – då förlorar de sin kraft, ha, ha.

Håll ordning på dina prioriteringar

Du är antagligen van vid att ställa dig bakom företaget, dina kollegor och kunder. Det är bra att vara lojal mot dem, men se till att vara lojal mot dig själv först.

Låt ditt varumärke växa med dig

Ditt personliga varumärke ska inte vara ristat i sten, utan snarare utvecklas organiskt med din utveckling. Genom att vara medveten om förändringar i dina kunskaper och färdigheter, intressen och erfarenheter – och dina mål – så kan du förändra ditt varumärke efter din nya image. Ditt personliga varumärke håller sig på så sätt relevant och hållbart i förhållande till nya trender genom hela din karriär.

6.2 10 konkreta och strategiska tips som ökar ditt marknadsvärde med flera tusen procent


1. Bli den pålitlige
Svik din chef en gång och det är ett slag mot din trovärdighet.
Gör det flera gånger och din karriär blir drabbad.
Se till att aldrig bli förknippad med ofärdiga uppgifter, brutna löften och färdiga jobb av låg kvalitet. Bygg upp ett anseende som en person att lita på, som någon man kan räkna med håller sitt ord och gör jobbet rätt och bra.
Om du säger att du ska göra en sak, se då till att också göra det du lovat. Följ upp projektet tills det är färdigt när du har antagit en utmaning eller fått ansvar för en uppgift.
Om du har en deadline, så håll den.
Om du ger löften, så håll dem.
När du inte är säker på om du kommer att kunna leverera som du vill, så säg det i god tid.
Se alltid till att du förstår vad som förväntas av dig, så att du vet om du kan leverera det förväntade resultatet i tid.
Med andra ord, bli den person som cheferna kan vända sig till med viktiga och krävande uppgifter. Visa att du är pålitlig genom att hantera dina vardagliga uppgifter på ett bra sätt varje dag. Det är genom att skapa ett starkt personligt varumärke som du får chansen till större uppgifter.


2. Bli expert
Det brukar alltid finnas en person som anses vara bättre än alla andra på jobbet. Han/hon visar imponerande kunskaper, proffsighet och förmodligen är det också en person som de flesta har stor respekt för.
Är det du den personen?
Om du är den bäste projektledaren, den bäste säljaren, bäst på Word, bäst på att programmera Java eller den bäste på att förstå sociala medier – ja, då kommer ditt värde att slå i taket. Men om området som du är expert på inte värderas särskilt högt av företaget, så spelar det ingen roll hur duktig du är. Om din expertis behövs för att företaget ska vara framgångsrikt eller bli framgångsrikt på en ny marknad, så kommer du däremot att vara oumbärlig. Här handlar det förstås om att alltid ligga ett steg före alla andra på företaget och att både kunna ta till dig ny information, men gärna också presentera egen ny information.

Tänk på alla varumärken som omger oss varje dag.
De har alla en speciell sak de är kända för: Google (sökmotor), Volvo (en säker bil) osv. Vilken fras eller vilket adjektiv skulle kunna dyka upp i huvudet på dina kollegor när de tänker på eller pratar om dig?
En bra lyssnare, en duktig mentor, en rolig kille eller en tillförlitlig resurs?
Finns det ingen snärtig ”catch-frase”, så se till att jobba för att skapa en användbar sådan nu. Lev din fras, helt enkelt.

För att verkligen synas, så måste det vara tydligt för dig själv vem du är, vad du vill och vad du kan bidra med. Sedan gäller det att bygga upp och ständigt utveckla dina kunskaper och färdigheter.
Nyckeln är att inte bara bygga upp dina positiva egenskaper, utan att bli känd för dem på ett sätt som skiljer dig från alla andra. Det räcker inte med att du vet att du kan, andra människor måste också få veta hur duktig du är. Det är så man blir en ledare eller expert. Och kom ihåg att vara specifik. Om du tror att du kan bli känd för allt möjligt, så riskerar du att bli känd för ingenting alls. Var tydlig och bygg din expertis kring ett specifikt område – sedan kan du bli känd för det.

3. … Eller bli den som kan det mesta
En person med många talanger har ibland större chans att klättra i karriären idag. Orsaken till det är att specialister må vara eftertraktade, men också mer utbytbara när företag byter riktning eller plötsligt bestämmer sig för att lägga ner en viss del av företaget. Genom att ha många talanger ökar du ditt värde för företaget. En specialist kan bli överflödig över en natt nuförtiden. Om du är en person i ditt företag som ruvar på en massa kunskaper, så kan du bli en person som bättre kan få ett heltäckande perspektiv på verksamheten. Det är lätt att bli osynlig i företaget om du bara är duktig på en enda sak. Att sitta inne med många olika kompetenser innebär också att chansen att få mer ansvar, bli befordrad eller att få företräde till en ny position som blir ledig ökar.

4. Skriv artiklar till ditt företags nyhetsbrev
Ett fantastiskt sätt att få uppmärksamhet internt är att bli publicerad i företagets nyhetsbrev. Beroende på hur nyhetsbrevet ser ut, så kan din artikel vara allt från en rapport om framstegen inom något som ni jobbar med (enkelt och pedagogiskt sammanfattad) till en mer ”hard Core”-artikel riktad till mer initierade personer.
Gör ett professionellt jobb.
Om du känner dig osäker på själva skrivprocessen, så ta hjälp av någon som faktakollar och korrekturläser det du har skrivit.
Tänk dig att du skriver en artikel som blir läst av din chef, din chefs chef och alla andra viktiga personer på företaget. De som har mest inflytande på din karriär kommer att läsa det du skriver. Det ger dig en chans att göra ett gott intryck på dem, sätta din flagga i marken och på samma gång dessutom få din chef att framstå i lite extra bra dager eftersom hela din avdelning samtidigt framstår som lite bättre än alla andra.
Gör din chef stolt.

5. Skriv artiklar i branschtidningar
Tänk dig själv vad det betyder för ditt varumärke att du börjar synas utanför företaget.
Du har blivit en viktig resurs och nu måste firman verkligen anstränga sig för att få behålla dig. Men även om företaget inte riktigt uppskattar ditt värde och väljer att låta dig gå, så är ditt slit ändå inte bortkastat för nu har du utvecklat ett personligt varumärke. Nu får andra arbetsgivare chans att se vilka kunskaper du ruvar på och vad du kan bidra med.

Idéer till artiklar får du genom att hålla koll på de senaste trenderna på bloggar, nyhetssidor och i tryckta medier. Läs där, men skapa också egna bevakningar på Google Alerts (känner du till den tjänsten?) Du kan låta Google bevaka allt som har med ditt område att göra och få nyheter skickade till dig via e-post så fort något nytt och spännande publiceras. Sök bara efter Google Alerts, så kommer du direkt till en sida där du kan låta Google bevaka nyheterna åt dig – men berätta inte om tjänsten för någon annan. Folk kommer snart att undra hur fasen du kan vara så uppdaterad hela tiden.

6. Skriv en bok
En av våra författare, Bernd Schmitz, som skrivit ”PR-handboken” fick jobb som presschef för den statliga banken SBAB och när jag frågade honom om han trodde att det faktum att han skrivit boken hade någon inverkan på att han fick jobbet, så log han bara och sa:
– ”Mycket!”
Så skriv en bok. Den behöver inte vara på femhundra sidor. Det räcker med att du skriver en hundrasidors handbok inom något som kan förvandlas till en guide för alla som jobbar inom ditt expertområde. Det kommer att imponera på alla arbetsgivare därute.


7. Säg ja till att medverka på olika event
Även om du är blyg, så missa inte chansen att träffa nya människor på olika event. Ju fler människor du träffar, desto fler LinkedIn-kontakter skapar du – och ju fler Twitterföljare får du och desto fler möjligheter kommer du att få. När ditt personliga varumärke utvecklas, så får du snart också frågor om att delta i paneldiskussioner, video- eller bloggintervjuer. Snart kommer du även att bli tillfrågad om att medverka som talare på eventen, var så säker. Eftersom du kommer att representera ditt företag som expert på ditt område, så kommer du också att kunna utveckla ditt personliga varumärke på din arbetstid.


8. Ta hand om ditt yttre
Ja, det är märkligt att en sån fråga ens ska behöva komma upp i ett land där alla kan hålla sig rena och snygga varje dag.
Men det finns exempel på människor som jobbar nära andra och som inte ens har en okej hygien. De tvättar inte håret, de har smutsiga naglar, fläckar på kläderna och luktar inte särskilt gott. Särskilt andedräkten är en viktig sak att ha koll på.
Kaffeandedräkt är en klassiker hos många som dricker mycket kaffe och som äcklar andra med sina odörer. Nu behöver vi inte prata mer om det här eftersom du redan är ren och snygg och luktar gott, men det är viktigt att inte blunda för att problemet med din raka motsats faktiskt finns.
Det är också viktigt att hålla din arbetsplats snygg och ren och att göra rent efter sig i alla allmänna ytor. Ha stil, helt enkelt.

Du behöver inte vara en atlet för att din karriär ska gynnas av att du är i form. Den självklara vinsten av att hålla sig i form är såklart att man ser frisk och fräsch ut, men ännu viktigare är att bra fysik också ger bra ork. Människor som struntar i sin fysiska framtoning ger intrycket av att de inte har någon självdisciplin. Speciellt tydligt blir det i jämförelsen med personer som tar hand om och vårdar sig själva. Rättvist eller inte, den som inte håller sig i bra fysisk form blir fortare trötta och tappar lätt fokus mitt på dagen. De är också sjuka oftare och en del chefer kan tycka att sådana medarbetare inte är några särskilt bra ”annonspelare” för företaget. En annan sak med att hålla sig i form är att den som tränar oftare känner sig nöjda med sig själva, något som även märks utåt. Du kan helt enkelt imponera dig fram genom att vara i bra fysisk form.

9. Se till så att ditt namn associeras med andra starka namn

Ditt personliga varumärke förstärks eller försvagas genom dina kopplingar till andra varumärken. Hitta vägar att koppla ditt namn till starka varumärken inom din bransch. Det kan vara personer eller företag.


10. Viktigt - bygg ditt varumärke på nätet
Jag ska börja med att vara lite taskig:
Om du googlar ditt namn, vad hittar du då?
Var är du placerad - på topp tre, på första sidan eller andra sidan? På femte sidan?
Vilka träffar kommer först?
Är det din Facebookprofil eller LinkedIn-profil? I så fall måste du börja jobba med din närvaro på nätet. Varenda okänd människa utan varumärke hamnar i topp med sina Facebook- och/eller Linkedin-sidor. Företagsledare vet det här och det gäller att skapa ett avtryck som imponerar, inte bara på dem som du jobbar med nu, utan även på dem som du har tänkt dig jobba med i framtiden. Om du inte har “googlat” dig själv på ett tag, så gör det nu.
Oavsett om det är en framtida arbetsgivare, en ny chef eller en kund, så är det viktigt att du får veta vad folk kan läsa om dig när de söker på ditt namn. Det ger dig information om hur ditt varumärke framställs och hur du hanterar det för att få bästa möjliga exponering.

6.3 Det här ska du göra:

Bygg en personlig sajt

När du vet vad du vill ha ut av ditt personliga varumärke, så är det en bra idé att låta resten av världen få ta del av det.
Det är på din personliga sajt som du kan lägga ut länkar till jobb som du har gjort och till artiklar, debattinlägg eller kanske böcker som du har skrivit. Du kan använda sajten som plattform för hela din karriär och referera till den när du träffar nya, möjliga arbetsgivare, nya kunder och folk som du vill imponera på eller nätverka med. Lägg upp exempel, gärna foton också, på allt som du har gjort hittills i karriären. Dela din professionella resa med världen, helt enkelt. Om du inte känner att du har gjort någon skillnad hittills, så kan sajten bli en morot till att äntligen sätta fart.

Hitta sätt att producera värden för andra på. Du kanske är expert på Excel, skor eller på trådlösa nätverk. Du är kanske bäst på blommor, korv eller på att städa effektivt. Vad du än är expert på, så dela med dig av det på en sajt och visa ditt engagemang för ditt område. Men tänk på värdet för den som besöker dig. Tänk på hur du framställer dig själv, dina erfarenheter och dina kunskaper. En sajt full av egenkärlek är rent av skadlig för din karriär.


Städa upp din närvaro i sociala medier

Jag vet att folk är som de är och har själv en låg tröskel när det handlar om vad människor sysslar med på sin fritid, jämfört med vad de gör på sina jobb. Det är okej för mig att min webbkonsult super skallen av sig på Mallorca och visar det i bild och text på Facebook. Men alla därute accepterar inte sånt, så jag tycker att han är klantig mot sig själv.
Tänk efter - ska du verkligen visa upp bilder på Tequila-rejset ni hade i somras när du nu söker jobb hos den hyperkonservativa företagsledaren?
Är det verkligen så smart att visa att du är totalt fixerad vid ”lyx och lax” och bara lägger upp bilder på dig själv i dekadenta slapparmiljöer?
Jag säger inte att det alltid riskerar att slå tillbaka mot dig själv på ett negativt sätt, men man kan definitivt skada sin karriär genom att vara alltför offentlig med sina åsikter och handlingar. Det finns så många som kan störa sig på vad du tycker och gör - kunder, kollegor, chefer och andra för din karriär inflytelserika personer. Saker som du kanske inte alls tycker känns ”utmanande” eller ”kontroversiella” kan ändå påverkar din omgivning. Att ”gilla” mainstreamsaker på Facebook - sånt som man ska gilla för att ligga rätt i tiden och vara trendig och politiskt korrekt - kan ha en precis motsatt verkan eftersom en företagsledare som ser dina uppdateringar kanske får för sig att du är en person utan egen vilja och bara en sån som gillar att följa strömmen och göra som alla andra. De kan tro att du är en person utan en egen vilja och egna ambitioner, så var försiktig. Det kan vara så enkelt som att ändra inställningarna på Facebook och Twitter och se till att skilja på privat och publik information.

Skriv gästinlägg på relevanta ställen
De bästa ställen att skriva gästinlägg på är förstås branschnära bloggar, nyhetssajter eller direkt på företagens sajter. Jobbet du gör leder till att både du och företaget hamnar i fokus. Du får en länk tillbaka till ditt företag och därmed mer trafik och ett ökat intresse. Med andra ord, så kan du marknadsföra dig själv samtidigt som du gör företaget du jobbar för just nu en tjänst. Sprid sedan vidare informationen, kanske i ett internt nyhetsbrev eller sätt ihop en veckorapport, och distribuera till alla som behöver informationen (inklusive dina chefer).

Skriv en företagsblogg
Starta en blogg på ditt företag om ni inte har en eller erbjud dig att skriva i den ni redan har. Uppdatera med nytt material en gång i veckan, så får du snart fart på skrivandet. Du kan göra det på arbetstid och slår då två flugor i en smäll.


6.4 Glöm inte:
Konsekventa handlingar är nyckeln till konsekventa framgångar.

• Ditt varumärke byggs inte över en natt. Jobba, odla och arbeta med det, så kommer dörrarna till en ny värld snart att öppnas.

• Fråga dig själv hur du kan kommunicera ett unikt och värdefullt meddelande varje dag.

• Det är aldrig för tidigt att börja bygga ditt varumärke och det är aldrig för sent.

• Fåfänga är självmord för ditt personliga varumärke.

• Sluta fråga vad du får och börja istället ge bort saker som förändrar och förbättrar för andra. Det är bara då du har nått din verkliga potential.

• Förmedla ditt personliga varumärke. Det sista steget är förstås att inse att du är ett levande, vandrande varumärke. Ditt varumärke är detsamma som din person, så nu gäller det att förmedla dig själv så mycket du bara kan och så bra du bara kan. Kom ihåg att ditt varumärke är både ditt rykte och dina meriter. Stärk ditt varumärke genom hur att konstant tänka på hur du uppträder, klär dig och hur du kommunicerar. Ditt personliga varumärke måste finnas med i allt du gör.



Så där, gör en plan nu…

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se