I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Bättre relationer

9 effektiva sätt att ta sig ur en personlig kris




Medelålderskrisen kan faktiskt komma precis när som helst och sänka vem som helst. Dessutom behöver den inte dyka upp i den gyllene medelåldern – ångesten över att man tappar lust och styrfart i live kan slå till när man minst anar det. Humöret dalar, man börjar ifrågasätta sin tillvaro (ja, kanske hela sitt liv), man känner sig konstant trött och omotiverad och tycker att livet bara står still och stampar på samma fläck hela tiden. Så här gör du för att hitta tillbaka till livslusten igen?

1. Steg 1
Acceptera att du känner som du gör och att det är en fullt normal känsla. Förr eller senare hamnar de flesta av oss i samma känsloläge. Bestäm dig för att det inte är något alternativ att stanna kvar i det sinnestillståndet. Bestäm dig för att ändra ditt liv och börja med att förändra någon liten sak direkt.

2. Sluta försök vara lycklig

Att leta eter en abstrakt sak som lycka är ganska meningslöst. Lycka kan vara många olika saker – och variera från dag till dag. Det är också det ändlösa sökandet efter lycka i sociala mediers definition som skapar stress, avundsjuka och ångest som leder till personliga kriser. Bestäm dig istället för att själv skapa den tillvaro som du vill leva i. Då kommer lyckan istället att hitta dig.

3. Koppla bort omvärlden
Kalla det meditation om du vill, men det viktigaste är att du ger dig själv en chans att höra dina egna tankar regelbundet. Stäng ute alla distraktioner, meditera ”på riktigt” eller gå en skogspromenad och lyssna till dina egna tankar, till din inre röst som kommer att tala om för dig vad du måste göra för att må bättre om du bara ger den en chans att överrösta bruset som tystar ditt verkliga jag.

4. Ändra din inställning
Det är lätt att tycka synd om sig själv, skylla på otur och orättvisor i världen för att man själv inte lever som man vill. Det är en stor utmaning att lära sig se på omvärlden och på sin egen tillvaro ur ett lite annorlunda perspektiv. Acceptera att världen aldrig kommer bli rättvis eller jämlik, men att det alltid finns möjligheter för alla att hitta rätt i livet. Och att det alltid går att skapa egna möjligheter till förändring istället för att bara vänta på att de kanske ska uppstå ur tomma intet.

5. Hitta något att skratta åt

Bara du vet vad som får skrattet att verkligen bubbla inom dig. Leta rätt på det och tillåt dig att skratta ut ordentligt minst en gång om dagen.

6. Lägg ner sociala medier
Ingenting i livet blir bättre av att ständigt frossa i andra människors påstådda lycka och välmående. Inse att 99% av alla i sociala medier ljuger och överdriver – och stäng sedan ned det flödet. Skapa din egen lycka utifrån dina egna förutsättningar och behov.

7. Lär dig att vara tacksam
Även om det mesta känns skit nu, så finns det alltid stunder att damma av som varit glada och positiva – och saker som du kan vara tacksam över att du har eller har upplevt. Påminn dig också om att det alltid finns de som har det mycket värre än du.

8. Rör på dig
Att motionera frigör endorfiner som hjälper oss att glömma vad vi egentligen deppar över. Att fokusera på sin andning, sina löpsteg eller simtag hjälper oss att både få nya krafter och att sluta älta tankarna. All form av träning skapar ett fysiskt och psykiskt välmående som även ”nollställer” hjärnan under tiden som vi rör på oss.

9. Sätt upp mål

Det är ett enkelt, men effektivt sätt att forma sin tillvaro till en mer konkret plats. Vad vill du göra? Sätt upp ett stort mål och dela upp det i små delmål för att nå dit. Fira varje litet steg som tar dig närmare till det slutmålet. Gör så för varje sak som du vill åstadkomma och gör det till en vana att hela tiden ha något nytt, spännande att sträva efter.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se