I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Bättre relationer

Är du en people pleaser? - sluta med det




Är du en typisk ”people-pleaser” – en person som vill att alla runt omkring dig ska vara glada? Som gör allt som alla andra ber dig göra och som sätter alla andras behov före dina egna?
Du kanske har som vana att alltid säga ja eller så känns det nästan som ett beroende som får dig att känna att du behöver säga ja till allting för att känna dig uppskattad och behövd. Du känner kanske att du får ett värde och att du bidrar positivt till andras liv om du blundar för dina egna behov och istället bara tillfredsställer andra människors.

Den typiska ”people-pleasern” lever på yttre bekräftelser. Deras personliga känslor av säkerhet och självförtroende hänger på att de känner sig godkända av andra men – och här kommer det – ”people-pleasern” saknar självförtroende på djupet, i kärnan. De kan inte stå ut med tanken på hur andra människor ska reagera eller se på dem om de säger nej. De vill inte att andra ska se dem som lata, själviska eller distanstagande. De är rädda för att bli avskurna från gruppen, oavsett om det gäller vänner, familj eller arbetskamrater. Idag pratas det mycket om kvinnofällor och om vi ska göra en lista över den största kvinnofällan av alla, så är det just ”people-pleasing” som landar som nummer 1. Kvinnor tar ofta på sig enorma lass för att de tror att de måste göra det. För att de ska uppfattas som en bra mamma, som någon som är bra på jobbet och som verkligen bryr sig om sin familj. De tycks tro att det inte finns något utrymme för att tänka på sig själv och på sina egna behov. (Du ska inte tro att du är något).

Känner du igen dig?
Här kommer några strategier som gör att du kan sparka dig själv i rumpan och få ett helt nytt liv på köpet.

Inse att du har ett val
”People-pleaser” känner ofta att de måste säga ja när någon ber om hjälp. Kom ihåg att du alltid har valet att säga nej.

Prioritera
Att vara medveten om sina egna prioriteringar och värderingar hjälper dig att bromsa din lust att ständigt vara andra människor till lags. När du vet vad du prioriterar är det också lättare att säga ja eller nej.

Tänk på saken
När någon ber dig om en tjänst är det faktiskt okej att säga att du behöver tänka på saken. Det ger dig chansen att överväga om du har tid och lust att göra det. Du får tid att fråga dig själv om du verkligen har tid och vad du får försaka genom att göra någon just den tjänsten. Att bli bättre på att oftare automatiskt säga att du måste tänka på saken ger dig chansen att säga nej om du vill.

Sätt en tidsgräns
Om du bestämmer dig för att hjälpa någon, begränsa din tid genom att säga att du är tillgänglig mellan den och den tiden. Det ställer krav på den som vill ha hjälp att anpassa sig mer efter dig.

Tänk efter om du låter folk köra med dig
Det finns människor som är experter på att utnyttja andra på olika sätt. Många gånger gör de det med smicker. De kan säga saker som: ”Du är så bra på att organisera saker – kan inte du ta hand om klassresan/projektet/områdesstädningen” osv. Om du går på det här lilla tricket, så kommer de snart med nya krav på när och hur det ska göras, bara de slipper göra det själva.

Hitta ett mantra
Det är smart att komma på något som du kan säga till dig själv för att sluta göra andra än dig själv nöjda hela tiden. Det kan vara så lätt som att föreställa dig ett stort “NEJ” som blinkar framför dig när en viss ”vän” som alltid får dig att ställa upp på olika saker kommer i närheten. Mantrat gör dig beredd.

Säg nej med övertygelse
Det första “nejet” är alltid svårast, men när du sagt nej en gång blir det lättare för varje gång och kom ihåg att du säger nej av ett bra skäl. Du får tid för dig själv och för de människor i ditt liv som du verkligen vill finnas till hands för.

Säg nej på ett vänligt, men bestämt sätt
En del människor tror först att vara bestämd innebär att man trampar på andra. Bestämd betyder snarare att vara tydlig. Du sätter dig in i den andra personens situation och visar att du förstår hans/hennes problem, men att du tyvärr inte alltid kan ställa upp. Människor behöver känna sig hörda och förstådda, men det betyder inte att du alltid måste ställa upp när de vill.

Fundera på om det är värt det
När du blir vänlig, men bestämd så kan du fråga dig om det är värt att tala om för din chef vilken irriterande vana han/hon har, men det kan vara värt att berätta för din vän att du inte kan luncha med honom/henne för att du har fullt upp just nu.

Ursäkta dig inte
Det kan vara lockande att komma med ursäkter för att försvara ditt beslut att säga nej, men att be om ursäkt kan bita dig i rumpan. Så fort du börjar förklara och försvara ditt beslut, så ger du den andra personen ett utrymme att komma tillbaka och säga att du kan göra det senare eller att du kanske kan ändra lite i ditt schema och göra det han/hon ber om i alla fall.

Ta ett litet steg taget
För att ändra sitt beteende är det smart att ta ett litet steg i den riktning du vill komma och belöna dig själv för att du har kommit så långt. Om t ex din grannes hund skäller och gör dig irriterad, så kan du börja med att bara hälsa på din granne nästa gång ni ses. Nästa gång ni ses kan du kanske nämna hur mycket oljud det har blivit i ert område. Om han inte förstår den vinken, så kan du ta nästa steg och knacka på hans dörr och bli vänlig, men bestämd när du förklarar att du störs av hans skällande hund.

Be inte om ursäkt – om det inte är ditt fel
Folk som alltid tänker på andra först ber också om ursäkt alldeles för ofta. Be bara om ursäkt om det verkligen är ditt fel genom att rannsaka dig själv. Fråga dig själv: ”Är det verkligen jag som har gjort fel här”? Oftast är det inte det.

Det har sina fördelar att säga nej – glöm inte det
Du som person har rätt till din egen tid. Du behöver vila och hämta krafter, så att du har energi för dem som du vill hjälpa och ta hand om. Se varje ”nej” som en möjlighet att lägga mer tid på att göra mer av sånt som du värdesätter för människor som du verkligen bryr dig om.

Sätt tydliga gränser – och håll dig till dem
Vi har alla våra fysiska och känslomässiga begränsningar och på grund av de begränsningarna måste vi sätta gränser. Fråga dig själv vad du är villig att göra, sätt en gräns och gå sen inte över den gränsen. Var noga med att kommunicera de gränserna genom att säga vad du tänker och vad du vill. Att låta någon annan kliva över dina gränser utan att du säger till, leder snabbt till att du samlar på dig negativa känslor för honom eller henne. Du kanske har en vän som är så känslomässigt behövande och negativ, så att han/hon ringer dig med varje litet problem i sitt liv och vill att du ska lyssna så fort han/hon vill lätta sitt hjärta. Resultatet kan bli att varje gång ni umgås, så slutar det med att han/hon mår bättre, men att du själv mår pyton.

Var inte rädd för resultatet
”People-pleaser”-personen oroar sig över att om de säger nej, så blir resultatet katastrof, men det blir sällan så av det enkla skälet att folk tänker inte på dig lika mycket som du tror. När du sagt nej, så kommer personen som frågat att vara mycket mer fokuserad på vem han/hon ska fråga härnäst. Och dessutom – om det är en riktig vän som frågat dig, så kommer vänskapen inte att ta slut bara för att du säger nej.

Fundera över vem du vill ska få din tid
Vem vill du hjälpa? Vill du finnas där för dina föräldrar eller för några gamla kompisar som alltid har renoveringsprojekt som de behöver hjälp med och som nästan kräver din hjälp?

Gör dig själv lugn
Att prata med sig själv på ett positivt sätt är som att vara en bra förälder åt sig själv. Du kan göra det för att påminna dig själv om dina prioriteringar och dina gränser. Du kan till exempel säga; “Jag fattade det här beslutet för att det var rätt för mig” eller “Mina värderingar är viktigare än att säga ja i den här situationen.”

Fira och lär dig känna igen känslan av att du har gjort rätt
Många ”people pleaser”-personer tenderar att fokusera på vad som gick fel. Skriv ner eller kom ihåg när du stod upp för dig själv och inte bad om ursäkt, så att du kommer ihåg att du faktiskt gör rätt med att hålla fast vid dina uppsatta gränser.

Spar på bra saker
”People-pleaser”-personer har ofta dåligt självförtroende. Ett sätt att bekämpa dåligt självförtroende är att bli bättre på att spara på saker som visar att du är en bra person. Du kanske har mail, kort eller andra saker som visar vad andra tyckt om dig som är positivt. De sakerna är bra att plocka fram ibland för att stärka självförtroendet.

Och du kan inte vara allt för alla
Du kan inte göra alla människor glada hur gärna du än vill det. Du kanske gör någon lycklig för tillfället, men det fungerar inte i det långa loppet. Folk som sparar sin tid och sin energi och inte säger ja till allt, inser snart att de faktiskt inte kan göra alla lyckliga – och att det faktiskt är helt okej.

Börja ditt nya liv
När du läst det här och insett vad du måste ändra på, så är det dags att ta de nödvändiga stegen till förändring. Hur svårt det än är att uttrycka dina känslor och tankar för andra, så är det ännu svårare att leva med konsekvenserna av att alltid försöka göra alla andra nöjda. Det krävs träning för att bli och förbli mer äkta, men ju oftare du vågar förändra saker och ting, desto lättare blir det att skapa nya förändringar framöver.

Förvänta dig motstånd
Folk som är vana vid att du gör som de vill kommer att gnissla tänder när du slutar att städa upp slarv på jobbet, slutar att diska varje kväll eller slutar att täcka upp för dem på andra sätt. Låt dem klaga. Låt dem bli arga. Det går över. Du kan till och med hålla med dem: ”Helt rätt, alla måste dra sitt strå till stacken nu när jag gör X hela tiden.”

Hitta likasinnade
Omge dig med människor som vill se dig bli äkta och fokuserad på dina egna förväntningar på dig själv. Vem beundrar du som du vill ha kontakt med? Lägg mer tid på honom/henne. Sug i dig den goda energin och låt den bli din egen.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se