Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

100 smarta sätt att förenkla och förbättra ditt sätt att tänka och leva

1. Gör det som du har sagt att du ska göra först varje dag – börja med det allra viktigaste, så är det klart.

2. Säg nej när du redan har fullt upp. Undvik att vara tidsoptimist och bli övertalad att ”ställa upp”.
3. Be andra om hjälp när du verkligen behöver det – men slösa inte med andra människors tid.
4. Gör saker ordentligt. Halvhjärtade insatser leder bara till halvhjärtade resultat vilket innebär att du måste göra om samma sak igen.
5. Gör en sak åt gången och fokusera på det. Multitasking är en ineffektiv trend.
6. Ge dig själv tid för att ta pauser och koppla av varje dag.
7. Gör mer av allt som du verkligen tycker om att göra.
8. Skriv en Att göra-lista – men håll den kort och skriva bara upp saker som verkligen måste göras.
9. Gör det svårare att bli distraherad av tidstjuvar som tevetittande, slösurfande och mobilmeckande.
10. Våga vara ensam ibland.
11. Meditera en stund varje morgon. Det behöver inte vara mer komplicerat än att du sitter tyst och still och fokuserar på din andning i 10 minuter.
12. Ta en stund till att tänka efter varje dag vad du faktiskt har att vara tacksam för.
13. Bli mer uppmärksam på tidstjuvar i din vardag (andra människor, dåliga vanor m.m.)
14. Läs en stund varje dag – och läs i en hederlig bok.
15. Gör en veckoplan – vad vill du ha åstadkommit när det blivit fredag kväll varje vecka?
16. Se tillbaka på vad du har gjort under veckan. Vad har varit bra och dålig? Varför blev det bra och varför misslyckades du?
17. Stäng av din mobil en stund varje dag.
18. Ät i lugn och ro. Fokusera på maten, lägg bort allt annat som stör – tidningar, mobiler, surfplattor och jobbpapper.
19. Titta mindre på nyheter så mår du bättre.
20. Dra ned på all tid du tillbringar på sociala medier.
21. Om du kan så cykla istället för att åka kommunalt till jobbet.
22. Styr upp bättre rutiner för enkla vardagssaker som t.ex. diska, handla, städa, laga mat.
23. Städa bland dina kläder och skänk bort alla plagg som du inte använt under det senaste halvåret.
24. Sälj eller skänk bort saker som du aldrig använder.
25. Kasta två saker för varje ny sak du köper hem.
26. Kan du så låna saker som du behöver istället för att köpa.
27. Ifrågasätt varje pryl som du funderar på att köpa – behöver jag verkligen den?
28.Plocka bort alla småprylar och prydnadssaker i ditt hem och i din bil. Mer utrymme skapar färre distraktioner och en känsla av mer luft.
29. Använd bara de elektroniska prylar som du verkligen inte klara dig utan.
30.Tillbringa helgen med att röja i ditt hem som om du ska flytta. Det är ett effektivt sätt att städa.
31.Skapa fasta platser för alla viktiga saker – nycklar ska ha sin fasta plats, viktiga papper likaså. Fortsätt på samma sätt med allt som är viktigt, så slipper du leta när du har bråttom.
32. Ge till dem som har det sämre ställt än du.
33. Odla egna grönsaker.
34. Källsortera och återvinn så mycket du kan – och ansträng dig lite extra för att göra skillnad.
35. Erbjud din hjälp till andra.
36. Var ärlig och ljug inte.
37. Behandla andra människor som du själv förväntar dig att bli bemött och behandlad.
38. Acceptera andra människor för hur de är. Leta inte fel och försök inte förändra dem.
39. Jämför bara dig själv med den person du var förut.
40. Säg nej när du verkligen menar nej.
41. Våga lita på att människor i grunden bara vill dig väl.
42. Sätt upp tydliga mål för vad du vill åstadkomma, både på lång och kort sikt. Men håll det till ett eller två konkreta mål.
43. Berätta för din omgivning om dina planer och låt dem bli en del av dina projekt.
44. Tillbringa mer tid med positiva och stöttande människor än negativa gnällspikar.
45. Bli bättre på att säga förlåt och verkligen mena det.
46. Fokusera mer på aktiviteter istället för shopping.
47. Lyssna mer och prata mindre själv.
48. Ta kontakt med de du tänker på, vänta inte på att de ska höra av sig till dig.
49. Koppla bort allt jobb när du är ledig.
50. Välj att vara lycklig.
51. Ge alltid 100 %. Då har du ingenting att skylla på om du misslyckas. Om du har gjort allt du kan, finns det inget mer du kan göra.
52. Inse att du varken kan eller behöva vara bäst på allt, alltid. Lär dig leva med att njuta av att vara medioker och lagom. Acceptera dina brister.
53. Gör det till en vana att varje kväll skriva upp minst en sak som gjorde din dag minnesvärd och som fick dig att må bra. Och gör mer av de sakerna varje dag.
54. Det finns ingenting som säger att dagen ska bli dålig när vi kliver ur sängen på morgonen. Det är alltid du själv som väljer vilket humör du ska ha för resten av dagen. Om du bestämmer dig för att det ska bli en positiv och produktiv dag finns det också stor chans att det också blir så.
55. Sluta jaga lyckan. Lycka kan vara många olika saker – och variera från dag till dag. Bestäm dig istället för att själv skapa den tillvaro som du vill leva i. Då kommer lyckan istället att hitta dig.
56. Prioritera din tid bättre. Ta vara på de stunder du för över och göra något som hjälper dig att förverkliga en dröm istället för att bara slösurfa eller glo på TV.
57.Våga ställa krav även om du kanske kan uppfattats som besvärlig. Vet du vad du vill, så var inte rädd för att säga det – och stå fast vid det.
58. Ge dina medmänniskor en andra chans – men var på din vakt så du inte blir utnyttjad och din goda vilja misstas för en svaghet.
59. Behöver du verkligen kommentera, argumentera och försvara allt du hör, ser och utsätts för? Nej – välj dina strider och spara din energi. Bara för att modern teknik gör det möjligt att vädra dina åsikter 24/7, så behöver du inte göra det.
60. Skratta mer. Försök se saker och ting ur ett humoristiskt perspektiv, även om det handlar om motgångar och misstag.
61. Försök inte tillfredsställa alla – eller att tillfredsställa en person hela tiden.
62. Våga ta risker, men ha rimliga förväntningar på resultatet.
63. Fokusera mer på nuet än på framtiden. Hantera sådant som oroar dig nu och lägg inte tid på att oroa dig om saker som kan inträffa i framtiden.
64. Drick mer vatten – även om du tycker att du redan dricker mycket vatten. Det renar kroppen och gör dig mindre trött och hängig.
65. Byt miljö då och då. Det kan räcka med att tillbringa ett par timmar på en plats där du inte brukar vara lite då och då för att slippa fastna i trötta rutiner.
66. Överraska dig själv minst en gång i veckan och gör något som du inte brukar göra.
67. Öva på att lära dig saker utantill – telefonnummer, namn, händelser och årtal. Det håller din hjärna i trim.
68. Gör dig kvitt tidstjuvar – dvs. människor som aldrig respekterar din tid och som bara stövlar in och tar för givet att du alltid har tid och lust att lyssna på dem eller göra saker för deras skull.
69. Konfrontera dina rädslor – gör mer av allt dom du inte tror att du kan, får eller vågar göra.
70. Tro på dig själv. Tro på att du kan om du bara vill – då kommer du också kunna göra skillnad.
71. Släpp taget. Det är okej att ge upp ibland. Vissa saker kommer man aldrig att lyckas med. Acceptera det och hitta något nytt att kämpa för.
72. Utmana din bekvämlighet. Undvik de enklaste lösningarna på alla problem som uppstår och våga prova nya alternativ till de mest uppenbara lösningarna.
73. Skaffa ett husdjur. Det ger ditt liv en helt ny mening, speciellt om du lever ensam.
74. Bygg någonting från grunden – varför inte börja med en modellbyggsats? Eller börja snickra, såga och måla.
75. Minska ditt beroende av andra. Du behöver inte alltid be andra om lov eller råd eller få bekräftelse av andra för att ta ett beslut. Lär dig att acceptera konsekvenserna av dina egna beslut, oavsett om det är bra eller dåliga.
76. Ersätt negativa tankar med positiva. Gör det till en vana att ersätta självkritiska tankar med positiva varje gång du kommer på dig själv med att fokusera på dina brister och tillkortakommanden.
77. Var mer optimistisk. Välj att se möjligheter istället för svårigheter.
78. Ta fler pauser i ditt liv. Kan du, så ta en Powernap varje dag.
79. Lägg upp dina 10 absoluta favoritlåtar i en speciell Playlist och lyssna på dem varje gång du blir deppig eller tappar energi.
80. Var snäll mot dig själv. Tillåt dig att tvivla på dina förmågor, ditt intellekt och din person. Acceptera att du får ha en eller att par dåliga dagar då och då.
81. Lägg mer tid på att fokusera på vad du själv kan förändra och påverka istället för att hoppas på att andra ska göra som du vill.
82. Ge någon en kram varje dag.
83. Ta minst en mobilfri fika eller lunch i veckan.
84. Ring och prata med någon istället för att maila, skicka sms eller skriva på sociala medier.
85. Klaga mindre. Vänta en minut innan du instinktivt gnäller om något och fundera på om det verkligen är relevant att klaga på just det här.
86. Välj bort konflikter. Bli bättre på att kompromissa och inse att alla är olika. Livet är för kort för att tjafsa om småsaker.
87. Skriv ett kärleksbrev för hand och skicka det med posten.
88. Acceptera att man inte alltid kan ha roligt och att det är nyttigt att tråkigt ibland – för hur ska man annars kunna njuta av det som är roligt på riktigt?
89. Skyll inte på dig själv när du har kört fast i livet. Skippa den självkritik som ofta bara är överdriven och inbillad.
90. Fokusera mer på vad du vill och mindre på vad du inte vill. Börja med att fundera på om du verkligen förstår skillnaden på det två begreppen!
91. Sluta säga ”Jag vet inte”. Ta ställning och säg vad du egentligen tycker och tänker. Vi har alltid en åsikt.
92. Förvänta dig inte att andra ska ta ändra på någonting som du inte trivs med.
93. Fokusera mer på vad du har och mindre på vad du saknar. Prylar och prestige betyder mycket mindre än vad folk försöker få oss att tro.
94. Lär dig att koppla bort saker som inte är relevanta just nu. Fråga dig själv:
”Kan jag göra något åt det här problemet just nu”?
Om svaret är nej, så slösa inte bort tid på att grubbla mer på det. Lägg din energi på något annat.
95. Gör det till en vana att alltid slutföra saker som du har påbörjat.
Halvhjärtade ansträngningar leder bara till halvhjärtade resultat – förvänta dig ingenting annat.
96. Låt jobbet stanna på jobbet. Dra inte hem ditt arbete. Skilj på arbete och fritid. Värdesätt din fritid.
97. Generalisera mindre – allt är inte alltid som du tror att det är.
98. Dela med dig av dina drömmar. Det kan innebära att du hittar andra som drömmer om samma sak och hjälper dig att förverkliga din dröm.
99. Säg exakt vad du vill ha. Tala klarspråk och linda inte in orden med en massa ludd. Då slipper du onödiga missförstånd.
100.Lev som du lär – dvs. om du säger en sak, så gör inte en annan.

Boktips för dig:
Handbok i att misslyckas med allt

Handbok i att misslyckas med allt

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap