I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

Så bygger du ditt nätverk som ett proffs




Många av oss ser nätverkande på samma sätt som vi ser på ett tandläkarbesök. Vi vet att vi måste göra det, men egentligen har vi ingen större lust.

Det finns också ett inbyggt problem i traditionella nätverksmöten och det är att så fort någon ropar nätverksmöte, så dyker det genast upp 100 personer som har svårt att få uppdrag på samma plats och vill ha hjälp utan att själva erbjuda något som motprestation
Det funkar inte.
Jag vet faktiskt flera tjänsteföretagare som gått omkull för att de nätverkar för mycket. Istället för att göra det där jobbiga som allt företagande egentligen handlar om – ringa möjliga kunder, knacka dörr och jaga folk – så klär de sig snyggt och äter frukost på ett hotell.
Istället för att utsätta sig för det farliga ordet ”nej” i telefon eller ute hos kunder, så går de på trygga möten där de tror att de ska sälja in sig själva till alla. En del påstår att de som behöver gå på nätverksmöten är sämst i sin bransch eftersom de behöver gå på just nätverksmöten.

Nätverkande, som det presenteras, känns inte så tilltalande och trotsar våra naturliga tendenser. Det känns falskt och ytligt och för den som inte är så utåtriktad, så kräver det att man ska bli en helt ny person.
Men ack så fel det är.
Nätverkande handlar verkligen inte om att tvinga sig själv till något event där man ska langa fram sin hisspresentation och le som en försäljare av undermåligt begagnade bilar medan man delar ut sitt visitkort till så många som möjligt. Nätverkande handlar om att utveckla genuina relationer med människor som kommer att finnas där även när du inte behöver dem.

Så hur gör man det? Ja, det är löjligt enkelt

1. Bli en person som andra vill träffa
Va? Wow! Hade du inte tänkt på det? Varför jobba häcken av sig för att träffa människor när du kan lägga samma energi på att bli en intressant person inom ditt eget branschområde och sedan dra en ny vinstlott genom att få samma personer som du vill träffa att även vilja träffa dig? Att träffa nya människor ger dig inget tillbaka om du inte själv har något intressant att erbjuda.

2. Utvärdera varje inbjudan du får och lita på magkänslan
Känns det som om det kommer att finnas människor på mötet som du kan vara till nytta för och som senare kan vara nyttiga även för dig? Om inte, så har du viktigare saker att ägna din värdefulla tid åt.

3. Bestäm dig för vad du ska åstadkomma redan innan du går dit
Låt inte slumpen slösa bort din tid. Du ska prata med minst 5 personer som du inte känner och få veta något nytt och matnyttigt.
”The Big Fish” - finns han eller hon där? Hur ska du nå fram till honom/henne?

4. Var mer intresserad av andra än du är av dig själv
Nästan alla människor är mer intresserade av att prata om sig själva än att prata om dig. Och nästan alla pratar hellre om sig själva än lyssnar på dig. Så skilj dig från mängden och bli genuint intresserad av andra.
Det finns något intressant med alla människor och om du inte kan hitta det med personen som du pratar med, så gå vidare. Det fina med nätverkande är att det handlar mer om kvalitet än kvantitet. Du behöver inte klicka med eller bli vän med alla. Lär dig varför blyga personer alltid verkar vara så trevliga.
Vet du varför?
För att de frågar dig saker istället för att framhäva sig själva. De ber ofta om råd och låter dig stå i rampljuset. Men även om du inte är blyg, så kan du i alla fall ta till dig lite av det i ditt minglande.

5. Var mer intresserad av att samla kontakter än att dela ut ditt eget visitkort
Om du tror att visitkortsutdelningarna som man ibland hamnar på är ett bra sätt att skapa nya kontakter, så har du fel. När du ger någon ditt visitkort utan att få ett tillbaka, så har motparten plötsligt ensamrätt på bollen. När du får någons visitkort, så skriv ner vad ni pratade om på baksidan av kortet och följ upp ert samtal dagen efter gnom att ringa eller maila personen i fråga. När du är så snabb är det mer sannolikt att personen kommer ihåg dig. Påminn om vad ni pratade om och visa att du verkligen har lyssnat på vad de sa. Det ger ett riktigt bra intryck.

6. Vad ska du säga?
Här är tio smarta inledare som du kan skriva ut och komma ihåg till nästa gång du behöver dem. Vitsen med de här är att faktiskt få igång ett samtal, snarare än att köra ett ”sång- och dansnummer” som beskriver det du säljer:

1. Vad tycker du mest om med det du gör?
2. Vad är det konstigaste eller roligaste som hänt i din bransch?
3. Vilken marknadsföringsåtgärd har varit mest effektiv för er?
4. Vilken är er huvudprodukt?
5. Vad tycker folk mest om med er?
6. Vad är det viktigaste för er just nu?
7. Vad tycker du har varit bäst här?
8. Vilka trender har du lagt märke till?
9. Vilken är er ideala kund?
10. Hur tänker du att den här tillställningen ska hjälpa er? Varför är du här?


7. Inspektera och underhåll dina broar
Ett sätt att behålla sitt jobb i tider med dålig ekonomi är sättet som du inspekterar och underhåller dina ”affärsbroar”. Om du inte har några speciella, unika och extraordinära talanger, så behöver du andra människor. De människorna är dina affärsbroar. De kan vara en del av ditt nätverk, men framför allt så är de på något sätt knutna till ditt företag eller till din bransch och de har i sin tur massor av värdefulla kontakter.
Den första regeln med affärsbroar är att inte bränna någon av dem.
Ja, jag vet, de flesta av oss har säkert några brända broar bakom oss. Just då kändes det säkert jättebra att bryta med en person, men särskilt smart var det inte, så gör inte samma misstag fler gånger.
Du vet aldrig när, var eller varför ditt namn dyker upp i ett samtal. Din gamla chef sitter kanske där och tycker att du är en idiot. Jobbigt!
Tekniken har krympt världen till ett litet russin och ryktena går snabbt. Det spelar ingen roll hur korkad du tycker någon är, håll tyst om det. Du behöver inte vara allas kompis, men var artig och trevlig. Det handlar om affärer, inte om något annat. Ibland får man se sina nödvändiga affärsrelationer som kläderna man har på sig. De måste regelbundet tvättas och hållas fräscha.

8. Gå med i organisationer
Men undvik att gå med i organisationer bara för att träffa folk i nätverk, det ser de flesta igenom. Gå med i organisationer för att du är genuint intresserad av dem. Då har du i alla fall minst en sak gemensamt med de andra som är där. Då får du också en bättre chans att utveckla relationer som en dag kan leda till nya affärer. Den som inte konstant lägger till nya kontakter i sitt nätverk kommer till slut att stå ensam kvar eftersom det av olika skäl alltid faller ifrån namn från listan. Nya kontakter ger nya möjligheter. Du kanske till och med har hoppat av någon särskild organisation som handlar om ditt jobb? Gå med igen.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se