I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

5 hypereffektiva sätt att skrota ditt mindervärdeskomplex




Alla vet hur självkänslan och självförtroende kan störtdyka helt utan förvarning ibland. Och det är den där högljudda, kritiska inre rösten som ekar i vårt huvud som bär skulden. Det är den rösten som ständigt påminner oss om alla dåliga beslut, misslyckanden och dumma saker som vi har gjort. Det är den rösten som ger oss dåligt samvete och mindervärdeskomplex. Och att tvingas kämpa mot känslan att vara sämre, underlägsen, alla andra varje dag är som att ha en bandspelare som spelar upp samma kritiska, elaka och nedsättande kommentarer om dig själv på högsta volym under hela din vakna tid.
Men det finns enkla sätt att tysta den där gaphalsen på.

1. Hitta roten till det onda
Det finns såklart en orsak till varför du känner dig underlägsen. Men det är stor skillnad på att tvivla på sig själv och på sina kunskaper en dag då och då (det händer oss alla) och att ständigt gå runt och känna sig värdelös. Hur är det i ditt eget fall? Vrålar den där kritiska rösten på dig då och då eller hör du den varenda dag? Om du saknar den talang, erfarenhet, utbildning och det driv som krävs för att du ska lyckas åstadkomma det du vill, så göder du bara ditt mindervärdeskomplex och låter din inre kritiker skälla ut dig på repeat. Om du lider av ett ihållande mindervärdeskomplex är det viktigt att leta efter orsaken. Det finns oftast en eller ett par direkt avgörande ögonblick – det kan ha varit någon som gav dig en nedsättande kommentar, någon som du såg upp till som svek dig … Det kan räcka med småsaker som fastnar och som gräver sig djupt in i vårt medvetande och sedan vägrar släppa taget.
Finns det saker i ditt förflutna som oroar dig fortfarande? Kommentarer eller händelser som satt djupa spår i dig och som kan ligga till grund för din dåliga självkänsla. Var ärlig, tänk tillbaka och skriv gärna ned vad du kommer på.

2. Titta närmare på din vardag
Du måste ta reda på vad du trivs med och vad inte trivs med. Rullar det på bra på jobbet, men hackar i privatlivet? Är det kanske tvärtom? I vilket fall som helst krävs det att du tittar närmare på din vardag och på hur du upplever dig själv i olika slags situationer. Och att du gör dig beredd på att förändra saker och ting. Kanske behöver du bli bättre på att lyssna och kommunicera. Kanske måste du lära dig säga nej lite oftare – eller kanske ja.

3. Ersätt negativa ord mot positiva
Det går inte att ta bort den där rösten vi alla har i huvudet – men den går att förvandla från elak och negativ till uppmuntrande och positiv. Då spelar det ingen roll om du tycker att du är obildad, klumpig eller överviktig. Allt går att förändra. Du kan alltid vidareutbilda dig, du kan lära dig bli lite smidigare och du kan gå ned i vikt.
Tänk mer på vad din inre röst säger. Även om det handlar om saker som du inte är så bra på eller missnöjd med, så går det alltid att få rösten att använda ett annat språk till dig. Få rösten att ändra ton – från nedlåtande till uppmuntrande. Skriv upp alla negativa ord som du använder för att tala om för dig själv hur missbelåten du är – och ersätt dem med positiva ord.
Istället för att låta rösten hacka på dig och ständigt påminna dig om hur tjock du är, så kan du få rösten till att berätta hur många sätt det finns för att äta bättre, motionera och må bättre och samtidigt gå ned i vikt.
Hur skulle du reagera om din allra bästa vän använde samma nervärderande sätt att prata till dig som din inre röst?
Skulle du acceptera att din vän tilltalade dig på det viset?

4. Leta efter en bra förebilder, men försök inte ersätta din egen identitet med din idols
Mindervärdeskomplex bottnar ibland i drömmen om att vara mer som någon du ser upp till och själv vill efterlikna. Positiva och inspirerande förebilder är alltid bra att ha och det finns mycket att lära från människor som vi beundrar. Men gör det utan att jämföra.
Sätt upp en tydlig gräns – låt dig inspireras, men försök inte kopiera din idol rakt av. Du kan aldrig bli någon annan. Det enda du skapar är en ihålig avbild och suddar ut din egen personlighet.
Vilka egenskaper uppskattar du mest av din förebild?
Plocka russinen i kakan och låna de egenskaperna för att ”fylla ut hålen” i din personlighet.
Känna efter hur det känns.
Känns det naturligt eller bara obekvämt? Känner du dig som en posör? Som en bluff som bara försöker härma någon annan?
Var ärlig. Och ha tålamod. Du kan aldrig bli en annan person. Bara en bättre version av dig själv som du trivs med.

5. Allt handlar inte dig
Människan är sig själv närmast, brukar det heta. Och det är sant. Vårt ego överskuggar allt annat. Hur ödmjuka och självuppoffrande vi än tycker oss vara, så är vi egentligen mest intresserade av oss själva. Det är bra att tänka på när du känner dig misslyckad och nedtryckt i skorna, när du tror att hela världen vet att du är värdelös. Sanningen är den motsatta. Sanningen är att de allra flesta inte märker dina brister. Sanningen är att de allra flesta överhuvudtaget inte alls tänker på dig. De är nämligen fullt upptagna med att tänka på sig själva och på sina egna problem.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se