I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

Hur du löser vilket problem som helst snabbt




Plötsligt får du världens största bajskorv i ditt knä (förlåt barnsligheten men jag säger bara som det är). Ingen vill eller kan ta hand om den och problemet bara växer om du inte tar hand om det direkt. Här är din snabbguide till att lösa problem snabbare och du gör det i fem enkla steg

1. Identifiera vad som är problemet och formulera det i en enda mening.
Det här är förstås viktigast. Ditt problem måste förtydligas så du ser det framför dig. Om du gör meningen för luddig eller problemet för allmänt så kommer du att kämpa förgäves för att hitta en snabb lösning. Istället för “Vår kundservice måste bli bättre” som skickar dina tankar åt flera olika håll samtidigt, så är det bättre att servera det i en mer hanterbar portion: “Kunderna klagar över att NN är ohyfsad i telefonen”, eller “Vi behöver sälja mer till våra befintliga kunder som ringer oss”.

2. Vad beror problemet på?
Problemet med problem är att vi gärna vill komma på en lösning pang på istället för att gräva efter roten till det onda. Resultatet blir ofta att “lösningen” bara behandlar symptomen. Om du istället börjar tänka på vad det är som gör NN så ohyfsad i telefonen (hård arbetsbelastning, en produkt som inte fungerar och som han/hon får skäll för hela tiden, NN:s personliga situation hemma eller på jobbet etc.) så kan du istället för att skälla ut NN få klart för dig vad det handlar om på riktigt.

3. Vilka är de möjliga lösningarna?
När du väl kommit fram till vad som orsakar problemet så borde också lösningarna bli tydliga. NN kanske går igenom en skilsmässa, är fel person på fel plats, inte har stöd av teknikavdelningen som aldrig är tillgängliga etc.

4. Vilken är den bästa lösningen?
Här väger du för- och nackdelar mellan de olika lösningar du kom fram till i punkt 3 och avgör vilken lösning som är bäst just precis nu. Senare kommer du kanske fram till att en annan av lösningarna är bättre och då får du använda dig av den, men det viktiga är att du bestämmer dig för att göra något direkt än att behålla problemet.

5. Gör en plan för att lösa problemet
De flesta problemlösarmöten slutar med att det inte finns en tydlig plan att gå vidare med. Det är en fälla. Ofta känner vi att problemet nästan är löst bara man pratar om det (ja, ibland är det ju så också), men det är viktigt att det finns en person som är ansvarig för de åtgärder ni ska vidta för att slippa problemet. Jag älskar personligt ansvar eftersom det ställer krav på någon att faktiskt göra det som behövs.

Fler tips:
Om du ställs inför ett problem, lös inte bara problemet nu. Fråga dig också vad som behöver göras för att förebygga det här problemet, problemets brorsa, syrra eller kusin från att komma tillbaka nästa gång.

Om du blir överraskad av något: Fråga dig själv varför du blev överraskad, varför visste du inte det här förut? Fråga dig själv vad det innebär (är det allvarligt eller inte)? Är det bra eller är det dåligt?). Vilka risker finns, eller kan komma av den här överraskningen?

Förutse katastrofer genom att skriva ner alla bajskorvar som kan dyka upp under ett projekt innan du startar det, så kan du säkert ta bort flera problem innan de ens dyker upp.

Lästips

Jobba smartare – inte hårdare

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se