Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

8 livsfarliga saker som du måste sluta med nu för att inte dö i förtid

LÄS OCKSÅ OM BOKEN: Vi två - Varje relation har sin egen historia – nu kan ni berätta er


Det enda som är säkert är att det inte går att vrida tillbaka den biologiska klockan – eller?

Sant är att åren går och att vi inte kan göra något åt tiden i sig, men det finns massor att göra för att leva längre och lura din biologiska klocka att tro att du är betydligt yngre. Och det kvittar hur gammal du är i passet – det är aldrig försent att skapa nya, bättre och mer hälsosamma vanor.

Sluta med det här, må bättre och lev längre:

1. Äta processad mat

Vi äter idag mer processad mat än någonsin förut, vilket gör att vi stoppar i oss alldeles för mycket onyttiga fetter, natrium och mer socker och mindre fibrer. All mat är, förutom raw food, egentligen processad. Men boven i dramat är alla halvfabrikat, dvs. ”Micromat”, malet och pressat friterat kött, fiskpinnar, fiskbullar, köttbullar och pulverpotatismos. Vitt bröd är mer processat än grovt bröd eftersom vetet som används för att baka det vita brödet har förlorat sin fiberrika del som även innehåller vitaminer och mineraler. Ät istället mer grönt, mer fisk och mindre snabbmat.

2. Röka

Faktum kvarstår – rökning dödar fler människor än cancer i världen. Behövs det mer motivation än så för att sluta förkorta ditt liv? Att fortsätta bolma och tänka ”de drabbar bara andra, inte mig själv” är som att spela rysk roulette. Turen håller garanterat inte i sig i längden. Idag finns det hundratals sätt att få hjälp med att sluta röka – om du själv verkligen vill sluta röka. Om inte viljan finns kommer du aldrig att kunna ge upp tobak. Effekterna av att sluta röka märks nästan direkt – du får bättre blodvärden, bättre blodcirkulation och friskare hy.

3. Stillasittande

Stillasittande arbete i kombination med en stillasittande fritid ökar risken att dö i förtid. Att göra det till en vana att röra på sig lite mer och motionera – det kan räcka med korta stunder varje dag – kan i sin tur förlänga livet ganska dramatiskt. En studie som gjordes 2011 i Taiwan och som omfattade drygt 400 000 män och kvinnor visade att en kvarts lättare motion om dagen ökade folks livslängd med i genomsnitt tre år.

LÄS OCKSÅ: LÄKARE: Så vet du om din depression är farlig för dig

4. Ilska och irritation
Att ständigt gå omkring och vara arg slukar massor av energi. Ilskan ökar kroppens produktion av stresshormoner och kan leda till hjärtbesvär. Fråga dig själv om det verkligen är värt en skenande puls, dunkande hjärta och problem med magen att reta upp dig på vissa saker.

5. Ensamhet

Studier har visat att ensamhet bidrar till ett sämre immunförsvar och kan öka omedveten stress. Ett regelbundet socialt umgänge gör däremot att vi lever längre. Även de som trivs med att vara själva är i farozonen här – tänk på att det aldrig är försent för att återknyta kontakten med gamla vänner och att lära känna nya människor.

6. Rädsla för förändringar

Vi kan tycka vad vi vill om förändringar – det enda i livet som är beständigt är att allt förr eller senare förändras. Ibland blir vi stressade över att ingenting tycks hända i livet, att vi står kvar på samma ställe och bara stampar i åratal. Vi blir frustrerade över att vi inte kommer någon vart. Tänk då på att även små förändringar kan skapa stora möjligheter. Allt behöver inte rivas upp från grunden för att det ska hända nya, bra saker. Även små steg leder till stora förändringar.

7. Sömnbrist

Bristen på sömn förkortar våra liv i onödan. Studier har visat att de som sover mindre än sex timmar per dygn löper en ökad risk att dö i förtid. En god natt sömn motverkar stress, depressioner och hjärt- och kärlsjukdomar.

8. Stress
Stress gör att vi sover sämre och ökar risken för hjärtrelaterade sjukdomar. Stress sätter också sina spår rent fysiskt och kan få oss att se 10 år äldre än vi egentligen är. Gör det till en vana att dra i nödbromsen så fort pulsen börjar skena – ta en time-out, oavsett hur viktigt det du håller på med än är. Skriv dagbok, motionera eller meditera – det är enkla, men effektiva sätt att få hjärnan att varva ned och återhämta sig.

Kör hårt och börja helst redan idag - eller varför inte NU!

Boktips för dig:
Gör det nu – eller ångra dig i graven

Gör det nu – eller ångra dig i graven

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Webbredaktör - frida@smartare-liv.se

Sitemap