Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

5 supereffektiva tips för att förbättra din koncentrationsförmåga




Distraktionerna och tidstjuvarna har fler och mer aggressiva än någonsin. I dagens moderna samhälle krävs det verkligen ansträngning för att blunda för allt som stör, frestar och förvirrar. Enligt en undersökning gjord av Microsoft 2015 har den genomsnittliga människan idag åtta sekunder sämre koncentrationsförmåga än en guldfisk.

Men skadan är inte permanent. Koncentrationsförmågan är som en muskel – den går att träna upp och stärka. Gör så här:

1. Preparera din hjärna
Ge din hjärna ett par minuters absolut tystnad och lugn och ro – sätt dig på en avskild plats – och andas djupt. Det ger din hjärna tid att förbereda sig och bli bättre mottaglig för uppgiften du har framför dig.

2. Lokalisera ditt fokus
Det är avgörande att ta reda på vad som verkligen är viktigt att fokusera på. Det räcker inte att bara koncentrera sig – om du inte vet exakt vad du behöver lägga tid och energi på. Skriv en lista där du litar de saker som du ska fokusera på – skriv en lista för kortsiktiga saker (vad ska du göra idag?) och en för långsiktiga projekt (vad ska du ha klart nästa månad?)

3. Koppla ur i en halvtimme

Ta minst en 30 min paus från allt vad mobil, dator och sociala medier gäller. Alla som vågar stänga av nätet blir chockade över hur enormt mycket man får gjort genom att blockera mänsklighetens överlägset största distraktionsfaktor.

4. Håll kopp på temperaturen
Temperaturen påverkar vår koncentrationsförmåga enormt mycket – om inte så har svenskarna upptäckt det under den brutalt heta, ändlösa sommaren 2018! Men hjärnan fungerar inte heller lika bra om det är för kallt. Helsinki University of Technology har kommit fram till att 21 grader C är den ultimata temperaturen för att människan att vara produktiv, kreativ och fokuserad i.

5. Lyssna på musik
Många människor föredrar absolut tystnad när det tvingas koncentrera sig. Men prova att lyssna på musik under tiden som du gör något viktigt. Studier - bl.a. vid Wake Forest School of Medicine och the University of North Carolina – har visat att folk som lyssnar på musik de tycker om var betydligt mer fokuserade än de som jobbade helt under tystnad.

Boktips för dig:
Lösningar på livspusslet

Lösningar på livspusslet

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se