I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

Hur får man bättre självdisciplin?




Jag fattar ingenting om någon ställer mig framför en bilmotor eller ber mig att lösa ekvationer - det går inte bara. Men jag har en sak som de flesta människor inte har - en förmåga att driva på mig själv framåt. Jag har självdisciplin helt enkelt. Har du det?

Om du inte har det så ska du få se hur lätt det är att utveckla självdisciplin (varför lär de inte ut sånt i skolan)? Jag menar, allt här i livet som är lite småjobbigt handlar ju om att få sig själv att göra det och vinna något eller inte göra det och förlora något.

Nu ska jag sluta snacka. Här kommer dina tips om självdisciplin:

1. För det första så vill vi inte ha någon självdisciplin. Inom i oss finns det en (och ibland väldigt högljudd) röst som lockar oss till att bara vilja slappa. Så fort vi sätter igång med något stort och krävande, så försöker den där inre rösten hitta på allt möjligt för att vi ska lägga av. Hemligheten med självdisciplin är att ta kontakt med och att få kontroll över den där rösten och sedan kommunicera med den på ett effektivt sätt. Det jobbiga är att den där inre rösten är extremt skicklig på att övertala, förhala och bygga upp hinder. Du kommer inte att vinna varenda kamp mot den. Du kan bara sträva efter att göra motstånd och kämpa för att överrösta den.

Rösten kommer att säga saker som:
• Vad är det egentligen för mening med det här?
• Varför bry sig? Du kommer väl ihåg hur det gick senast?
• Du är inte tillräckligt smart/bra/duktig för att fixa det här.
• Kom, vi gör något annat istället. Det är något bra på TV nu.
• Äh, vi gör det senare istället.
Tricket här är att avslöja de här negativa tankarna i samma ögonblick som de dyker upp och vänligt, men bestämt övertyga dig själv om att deras enda syfte är att lura dig att inte nå dina mål.

2. Självdisciplin är något man kan lära sig – det är inte medfött.
Det är därför du kan skratta nästa gång någon säger att han/hon är självdisciplinerad. Faktum är att man inte kan vara självdisciplinerad. Man kan använda självdisciplin, men man kan inte vara självdisciplinerad som om det vore en medfödd kvalitet. Även de som verkar vara bra på självdisciplin har också problem med den där lilla personen inne i dem som tar över ibland. Skälet till det är att hur duktig man än är på självdisciplin, så finns det alltid utrymme för förbättringar.Självdisciplin är alltså något man kan lära sig och träna på varje dag.

3. Ha ett syfte med ditt liv. Ja, det är en jättestor fråga, det vet jag, men att se meningen med livet och att bygga upp en stark känsla för varför man är här på jorden hindrar dig från att bli svag när utmaningarna kommer. Ett syfte skapar självdisciplin.

4. Att ha en plan för oförutsedda händelser är bra som backup om det dyker upp problem med originalplanen.

5. Skriv ner allt du behöver i förväg för att komma igång med det du vill göra och skaffa det. Sätt sedan igång.

6. När du är utvilad och har ätit och druckit som du ska, så har du också bäst chans att förverkliga dina planer och göra ett bra jobb. Vad åt du till lunch idag?

7. Ge dig själv en buffertzon av tid. När du planerar för en uppgift, så se till att det också finns lite extra tid att lägga på uppgiften efter att den är klar. Det är en bra metod för perfektionister att få självdisciplin eftersom de ofta har en benägenhet att inte dra igång projekt av rädsla för att det inte ska bli perfekt. Med inplanerad extratid får du lättare att komma igång.

8. Definiera dina värderingar i livet. Undvik meningslösa uppgifter som inte stämmer överens med vad du vill göra – på det sättet kan du jobba mer av lust än av tvång som bara göra dig deppig och trött.

9. Se till att få tillräckligt mycket sömn. Den som är trött är världens enklaste mål för den gnagande latmasken. ”Surfa på nätet istället”, ”läs uppdateringar på Facebook en stund”, ”Gå in på Aftonbladet.se och se vad som har hänt”. Trötta människor har dålig självdisciplin.

10. Stäng av din mobiltelefon och lägg den i en låda. Mobiltelefonen är vid sidan av internet dagens största disciplindödare och skälet är att man ständigt blir avbruten och måste ladda om igen med ny handlingskraft varje gång ett samtal är avslutat. Göm undan mobilen. Plocka bara fram den vid särskilda tidpunkter under dagen och gör det du ska istället för att leka med telefonen.

11. Prioritera rätt. Så här kan man prioritera sina dagliga uppgifter:
1. Viktigt och bråttom.
2. Viktigt, men inte bråttom.
3. Inte viktigt, men bråttom.
4. Inte viktigt och inte bråttom.
Det här hjälper dig inte bara att se vad du ska lägga tid på, du får också bättre fart framåt av att bli uppmärksammad på vad som hamnar i kategori 1 – saker som verkligen är ”viktigt och bråttom” – och mer energi till att även göra det som hamnar under punkt 1.

12. Förvänta dig mycket. Den som har små förväntningar på något förlorar snabbt sin självdisciplin. Det slutar med att du skjuter upp det du ska göra för att det helt enkelt inte känns tillräckligt meningsfullt att lägga ner tid på. När du ska göra något – det kvittar vad det gäller – så förvänta dig massor av bra saker av att du gör det.

13. Lägg mer tid på att bli bättre på något. Dåliga resultat bottnar ofta i låga kunskapsnivåer. Om du blir bättre på det du gör, så kommer du också att få bättre resultat och bli mer motiverad till att fortsätta hålla en hög och jämn standard – du får med andra ord gratis självdisciplin.

14. Planera så kommer du snabbare på rätt spår. Det kan vara så enkelt som att bestämma och planera vad du vill åstadkomma idag och lägga upp en plan på hur du ska göra det. Det kan också vara något så enkelt som att lägga fram träningskläderna kvällen innan träningen.

15. Sätt upp mål. Att sätta mål är det första steget till att få saker att hända. Ju tydligare du ser dina mål och ju mer du förfinar dem, desto mer håller du dig på rätt spår.

16. Bestäm exakt vad du måste göra. Att bestämma sig för vilket mål man har är lätt, men det svårare – och det viktiga – är HUR man ska komma dit och VAD man måste göra för att nå fram.
Det är på det här stadiet de flesta får problem. Ja, de vill gå ner i vikt och siktar på att nå en specifik vikt inom x månader. Men de lägger inte upp någon exakt plan för vad de ska göra och hur det ska gå till. En exakt plan att hålla i handen stärker självdisciplinen.

17. Tänk på konsekvenserna av att inte ha någon självdisciplin.
Små barn saknar förmågan att förutse hur deras handlingar kan påverka vad som händer dem senare i livet, men samma sak gäller uppenbarligen även för många vuxna människor. De äter för mycket och fel, de dricker för mycket och motionerar för lite. Snart sitter de där, feta och uppblåsta som ballonger med ledförslitningar, ångest och dålig självkänsla undrar vad som hände. Om du inte har någon självdisciplin nu, så skaffa det genom att tänka framåt. Föreställ dig hur du ser ut och hur du mår 3, 5 eller 10 år fram i tiden. Vad ser du då? Hur mår du då?

18. Börja med att ta itu småsaker. Om du kan lära dig att få disciplin genom att påbörja och slutföra småsaker som måste göras, så kan du snart översätta de kunskaperna till att även lyckas förverkliga större mål och projekt.

19. Städa. Rensa skrivbordet, ditt rum, garaget eller var röran nu än finns. Var rent generellt missnöjd med oreda. Det kommer att göra dig mer benägen att verkligen göra saker.

20. Vänj dig av med att ständigt behöva bli underhållen. Underhållning är ofta en tidstjuv. Om du ska lyckas bli självdisciplinerad måste lusten att hela tiden bli underhållen elimineras. Träna dig själv till att göra saker som är produktiva när du har tid över. Läs, ta en promenad, plantera blommor, prata med någon som kan ge dig nya perspektiv på livet och på tillvaron.

Där har du lite att börja med :-)

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se