Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

Hantera svåra kollegor


Att hantera svåra kollegor på arbetsplatsen kan vara en utmaning, men det finns strategier för att hantera situationen på ett konstruktivt sätt. Här är några steg som kan hjälpa:

1. Behåll professionaliteten
Oavsett situationen, behåll en professionell hållning. Undvik att sänka dig till en oprofessionell nivå oavsett hur provocerande situationen kan vara.

2. Kommunicera tydligt
När du interagerar med svåra kollegor, var tydlig och direkt i din kommunikation. Undvik missförstånd genom att vara specifik och koncis.

3. Sätt gränser
Var tydlig med dina gränser. Om en kollega beter sig på ett sätt som är oacceptabelt, gör det klart på ett respektfullt och bestämt sätt.

4. Hantera konflikter effektivt
När konflikter uppstår, försök att hantera dem direkt och konstruktivt. Sök efter lösningar snarare än att fokusera på problemet.

5. Visa empati
Försök att förstå varifrån din kollega kommer ifrån. Ibland kan beteenden bero på yttre faktorer eller personliga problem.


Duger jag? Så bygger du självkänsla i en värd som tjänar på din osäkerhet

I en värld där vi ständigt jämför oss med perfekta flöden och ouppnåeliga ideal är det lätt att känna sig otillräcklig. Duger jag? hjälper dig att bryta jämförelsefällan, bygga en självkänsla som inte vacklar och hitta ditt eget värde – bortom sociala medier och yttre krav. Det är dags att sluta fråga om du räcker till och istället inse hur mycket du har att ge, precis som du är.❤️

🌿Den här boken är för dig som:
  • Någonsin har känt att du inte räcker till.
  • Har fastnat i jämförelsefällan och vill ta tillbaka kontrollen.
  • Vill bygga en självkänsla som inte påverkas av yttre ideal.


Klicka här och provläs boken.
(Länken leder till förlagets egen bokhandel där du alltid får det bästa erbjudandet).


6. Sök stöd
Om en situation känns överväldigande, tveka inte att söka stöd från en chef eller HR-avdelning.

7. Fokusera på ditt arbete
Fokusera på ditt arbete och dina ansvarsområden. Låt inte en svår kollega distrahera dig från dina arbetsuppgifter.

8. Undvik skvaller och drama
Undvik att engagera dig i skvaller eller drama kring svåra kollegor. Detta kan förvärra situationen och påverka arbetsmiljön negativt.

9. Öva självvård
Se till att ta hand om dig själv. Arbetsrelaterad stress kan påverka din hälsa, så det är viktigt att prioritera din välbefinnande.

Nästa steg
För ytterligare stöd och strategier för att hantera svåra kollegor och andra utmanande situationer på arbetsplatsen, rekommenderas boken Stå på dig - annars gör någon annan det. Denna bok innehåller värdefulla insikter för att hantera svåra interpersonella relationer på jobbet.
Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook

Andra läser om...

Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag

Köpinformation  |  Integritetspolicy

Sitemap