I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

4 geniala sätt att hantera förändringar




Ingenting är beständigt. Murar faller, gränser ritas om och osänkbara fartyg sjunker. Det enda vi vet säkert är att livet är ett tillstånd i ständig förvandling och förändring – oavsett vad vi tycker om det.
Men många av oss har svårt att hantera förändringar. Ofrivilliga förändringar och förändringar som vi inte har kontroll över är alltid jobbigast, särskilt de oväntade eller de som vi blir tvingade till att acceptera. Och hur vi än gör, vad vi än tycker och stretar emot, så kommer samhället, människor och världen runt om oss att fortsätta förändras. Därför ska få några enkla, men effektiva knep för att lättare acceptera, hantera och även dra nytta av alla de oundvikliga förändringar som kommer att fortsätta vara en del av ditt liv.

1. Få perspektiv på saker och ting
Förändringar är ofrånkomliga och allt förändras inte till det bättre. Men det bästa sättet att hantera förändringar är att alltid se på saker och ting som förändras med perspektiv. Vilka konsekvenser för den här förändringen för dig just nu? Hur kommer det att påverka dig om 1 år? Om 5 år? Om 10 år? Om 20 år? Försöka tänka framåt och skaffa en helhetsbild av vad den aktuella förändringen kan orsaka i det långa loppet. Handlar det bara om en kort tids irritation och obekvämlighet? Har du svårt för att acceptera och hantera förändringen för att du är en vanemänniska och gillar traditioner och har som princip att förändringar alltid bara leder till försämringar? När du väl lyckats tänka om och fokusera på helheten istället för att bara instinktivt reagera negativt på förändringen, så kommer du också att upptäcka vad begreppet ”storm i ett vattenglas” ofta innebär.

2. Var realistisk
Oväntade förändringar får oss att spekulera, fantisera och oroa oss – ofta alldeles i onödan. Men det är så hjärnan fungerar. Vi söker blixtsnabbt efter ett svar – och vi är i regel väldigt själviska här. ”Hur kommer det här att drabba mig?”, brukar vara den första fråga som dyker upp i huvudet. Oftast brukar hjärnan också måla upp de allra tänkbara värsta scenarion. Vi frossar gärna i elände och bekymmer som faktiskt ännu inte ens existerar. Tankarna flyger iväg och inbillar oss att det värsta som kan hända faktiskt redan har hänt – om än bara i vårt eget huvud. Och det är ett fullt mänskligt fenomen, även om det lika ofta är irrationellt och handlar om en överdriven och grundlös oro. Tänk på vad författaren Mark Twain en gång sa; ”Jag är en gammal man och känner till en massa problem, trots att de flesta av dem aldrig blev verklighet”.
Ett bra sätt att styra sådana här onödiga orostankar år rätt håll är att stanna upp. Ta ett djupt andetag och fokusera på här och nu. Vad är det som egentligen har hänt just nu? Tvinga dig själv att koncentrera dig på nuet och inse att 99 % av alla bekymmer som rusar genom huvudet är ren inbillning. Det är ingenting som har hänt eller som du med säkerhet ens vet kommer att hända. Hämta tillbaka dina tankar på flykt, tvinga dem att fokusera på fakta och på verkligheten som den ser ut just nu.

3. Acceptera att man inte alltid kan (eller behöver) ha full koll
Kontrollbehovet är ett av våra allra starkaste behov. Att acceptera att man inte har full koll kan vara skrämmande för många, trots att vi vet att det inte finns någon som har facit på hand. Det är också därför så många människor inte vågar utmana sig själva. De stannar hellre kvar i en trist tillvaro, på ett meningslöst jobb och i en kärlekslös, destruktiv relation eftersom de känner trygghet i att veta vad de har, men inte vad de kan få om de försöker förändra sin situation.
Framtiden är osäker och kan verka otäck, men hemligheten med att sluta oroa sig och bekymra sig för saker som vi inte kan förutse eller påverka är att acceptera att man inte kan (eller behöver) ha full koll på allting – och framför allt inte veta sådant som inte ens har hänt. Acceptera förändringar som en del av livet och gör det bästa av dem. Intala dig själv att det räcker med att försöka se ett par steg framåt och vilka konsekvenser det kan innebära.
Tänk på när du kör bil i mörker.
Bilens strålkastare lyser ju bara upp vägen framför dig ett tiotal meter, inte hela vägen från hemmet till dit du ska. Och det nöjer du dig med, eller hur?
Du känner inte att du tvunget behöver veta exakt hur vägen ser ut, från start till mål, innan du ger dig av. Mörkret och det begränsade synfältet hindrar dig inte från att köra bil när det är becksvart ute.
Tänk likadant när det gäller framtiden.
Du behöver inte ha svar på allt i förväg för att våga ta dig ur din komfortbubbla. Hur mycket vi än planerar och organiserar, så händer det alltid saker som vi inte kunnat förutse.
Det är precis som John Lennon sa en gång”; Livet är det som händer medan vi är fullt upptagna med att göra upp andra planer”.

4. Se båda sidor av myntet
”Inget ont som inte för något gott med sig” – det är ett uttryck som vi ofta hör, men har svårt för att förlika oss med när något dåligt har inträffat. Vi fokuserar instinktivt bara på de negativa konsekvenserna och frossar gärna i självömkan som förstärker eländet och lidandet i onödan. Men tänk lite på det där uttrycket nästa gång det går åt helvete – ett mynt har två sidor. Att förlora jobbet, separera från sin partner eller bli sviken av en nära vänner låter odelat negativt – men det behöver inte nödvändigt vara så. Det krävs ansträngning och mod att leta efter positiva saker i det negativa som har hänt – men de finns där om du vågar rannsaka situationen. Det där jobbet var kanske inte riktigt det du ville ägna ditt liv åt, den där kille/tjejen hade säkert en del mindre smickrande egenskaper och han/hon som verkade vara en så fin vän hade uppenbarligen en annan agenda än du trodde från början … Det finns alltid saker att lära av mindre positiva händelser och upplevelser.
Tänk på vad som har hänt.
Överdriv inte.
Försök att se på händelsen utifrån ett objektivt perspektiv.
Fokusera på vad det var som hände exakt. Skapa en ärlig bild av situationen.
Tänk också på att inte bara fokusera på allt det där som var bra med jobbet, partnern och vännen som du förlorade. Visst fanns det negativa saker att lyfta fram även där?
Genom att tvinga dig själv att se både det goda och det dåliga med en händelse, så skapar du en nödvändig balans som gör det lättare att hantera situationen. Allt blir inte antingen svart eller vitt om du lär dig att myntet verkligen alltid har två sidor.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se