I din kundvagn:

Artiklar om din hälsa

Hantera depressioner




Vad kan man göra åt depressioner?

Depressioner är vanligare än man kanske tror, mycket beroende på den moderna livsstilen. De dyker upp som en ovälkommen gäst som många gånger faktiskt har med sig ett budskap till den som drabbas: Hallå – vad är det som händer i ditt liv egentligen? Det kanske är dags att tänka till och ta hand om dig själv lite mer.

Det är viktigt att ta depressioner på allvar redan i ett tidigt skede för att det inte ska bli värre. Människor med depressioner kan till och med tänka på självmord när de känner att det inte blir bättre utan bara värre. Det värsta med depressioner är att de flesta som drabbar inte ens vet om att de har en depression. De fortsätter bara att vara ledsna jämt utan någon särskild anledning. Om du känner att du kan lida av en depression så kommer här några konkreta tips om att hantera depressionen.


7 sätt att hantera depressioner

1. Prata med din läkare.
Läkare vet mycket mer om hur du kan göra för att lindra och bota din depression än de någonsin gjort förut. Depressioner är inte något att skämmas för och din läkare vet vilken hjälp som är bäst för just dig.

2. Hitta orsaken.
För att bli av med din depression är det viktigt att hitta den underliggande orsaken. Ibland vet du redan vad det handlar om. Det är jobbigt att möta sig själv och särskilt om man har en depression men jobbet är värt det till slut.

3. Försök att sova.
Brist på sömn är huvudorsaken för många hälsoproblem idag. Depression är en av dem.

4. Börja träna.
Det är bevisat att regelbunden motion är rena medicinen mot lättare depressioner. Att röra sig och göra kroppen trött hjälper dig också att sova bättre.

5. Håll dig sysselsatt.
Gör saker. Oavsett om du har ett jobb eller inte – sysselsätt dig. En hjärna som inte får stimulans är ”djävulens arbetsplats”. Den som gör något hela tiden stannar inte upp och ger både kropp och hjärna stimulans som hjälper till att mota bort mildare depressioner.

6. Gå bara till sängs när du är trött.
Det är ingen mening att gå och lägga dig när du inte är trött. Hjärnan börjar bara jobba och du vrider och vänder dig i sängen för länge. Det resulterar ofta i tankar som du inte vill ha och de i sig kan förstärka depressionen. Titta på något roligt på TV, läs en bok eller lyssna på din favoritmusik till du blir trött.

7. Träffa en terapeut.
Terapeuter kan sin sak. De vet precis vad du går igenom och kan hjälpa dig att kontrollera, hantera och möta dina tankar så att du kan mildra depressionen snabbare.


Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se