I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

7 nya, enkla vanor som dramatiskt kan förändra (och förbättra) ditt liv




Många av oss gör misstaget att tro att man kan göra stora förändringar direkt.
Ja, det går förstås att åstadkomma en dramatisk förändring på kort tid, men det kommer inte att hålla i längden. Ett stort mål känns för avlägset. Det stora problemet är att skapa tillräckligt med viljestyrka och drivkraft för att nå ända fram. Det brukar bli som vanligt igen efter bara en vecka eller så. Vi orkar helt enkelt inte hålla motivationen uppe tillräckligt länge för att hålla den nya vanan vid liv. Istället faller vi snabbt in i gamla vanor
Det finns åtskilliga studier som visar det som de flesta av oss också av erfarenhet redan vet – hemligheten med att nå fram till stora mål är att regelbundet ta ett litet steg i taget. Därför ska du nu få tips på hur du med hjälp av små enkla steg kan skapa nya, specifika vanor som effektivt skapar stora förändringar i ditt liv.

1. Drick mer vatten
Det här är en vana som gör mycket större nytta än du tror. Börja med att dricka ett stort glas vatten varje morgon. Det spolat ut gifterna ur kroppen som du samlat på dig under natten. Det kickstartar hela dig och du vaknar till liv på ett nyttigt sätt. Fortsätt att dricka mer vatten regelbundet under dagen. En vanlig orsak till att vi blir trötta, irriterade och rastlösa under dagen är att vi får för lite vätska i kroppen – vatten, alltså. Att ersätta vattnet med kaffe, té, läsk eller juice är ingen bra lösning. Dricker mer vatten varje dag och upplev vilken förändring det faktiskt får på både din mentala och fysiska hälsa.

2. Ställ smartare frågor
Gör inte som du brukar när du pratar med folk, särskilt inte med nya människor. Ansträng dig lite och ställ öppna frågor, frågor som man inte bara kan besvara med ja eller nej. Och lyssna på svaren du får – här finns säkert mycket att lära. Att småprata kan öppna dörrar till nya möjligheter – att småprata intelligent kan förändra livet totalt om vi vågar söka lite nya, djupare och bredare perspektiv och inte bara pratar utan att tänka och skapa ett verkligt intresse. Öppna ditt sinne och bjud in till förändringar genom att ställa smartare frågor.

3. Fånga dina tankar
Det är lättare att få nya perspektiv på problem och tankar genom att försöka visualisera dem. Det gör du genom att måla, tälja, bygga, skulptera eller teckna. Hitta ett sätt att uttrycka dig själv på – och byt sätt en gång i månaden för att utmana din konstnärliga ådra.

4. Hämta styrka i tystnaden
Många blir livrädda för så fort man nämner ordet ”meditation” för att de tycker det låter så flummigt. Det räcker med att ge dig själv en stund varje dag att sitta helt tyst. Du behöver inte krångla med konstiga yogaställningar eller mystiska mantran, du behöver bara sitta ensam, andas lugnt och njuta av tystnaden en stund varje dag. Tystnad är en bristvara i våra liv, så 10 minuter stillhet kan ha en dramatisk inverkan på ditt humör och ditt välbefinnande. Koppla ur och koppla av. Det är viktigare än någonsin.

5. Skriv varje dag
Samla dina tankar och funderingar varje kväll genom att skriva ned dem. Och var inte petig eller självkritisk. Bry dig inte om grammatik och meningsbyggnad. Det behöver inte ens vara fullständiga, logiska meningar. Töm hjärnan och klä dina problem med bokstäver. Det här handlar inte om att skriva dagbok, utan bara om att rensa huvudet innan du lägger dig. Förvara ett anteckningsblock vid sängen och klottra lite innan du ska sova. Du kommer garanterat att slappna av och sova mycket bättre med den här rutinen.

6. Skjut upp alla beslut
Det är här ett smart sätt att vinna tid och ge sig själv en möjlighet att fundera i lugn och ro istället för att bara rent instinktivt säga eller tacka ja (eller kanske nej) till sådant som du kanske egentligen vill säga nej (eller ja) till. Svara alltid ”Jag måste kolla min kalender först och återkommer”, så slipper du ett onödigt stressmoment och skapar dessutom tid att kolla dina egna prioriteringar istället för att göra mer som andra vill. Men vänta fem sekunder innan du säger att du först måste kolla din kalender. Det är särskilt viktigt om det gäller en stressig eller hetsig situation.

7. Ta en time-out
Livet är stressigt och krävande. Ibland blir det fel eller bara för mycket. Då är det dags att kliva av karusellen. Lägg alla krav och förväntningar åt sidan och ta en time-out. Det kan vara 10 minuter om dagen när allt rusar på för fort. Det är också tillåtet att ta time-out en hel dag eller varför inte en vecka. Låt inte din ilska, leda, frustration, stress och rastlöshet ta överhand. Ta dig bort från det förgiftar din tillvaro en stund och gör något som du mår bra av och tycker är roligt.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se