I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

6 livsviktiga sätt att förändra dig vardag och börja göra mer som du själv vill




1. Byt fokus och tänk positivt
Det är inte så konstigt att den moderna människan är mentalt stressad.
Vår hjärna bombarderas hela tiden med nya intryck. Vetenskapen har räknat ut att
det handlar om ca 2,1 miljoner intryck per sekund under vår vakna tid. Det gör det otroligt svårt för oss att sortera och prioritera exakt vad det är som vi tar till oss.
Den information som finns i ett exemplar av Dagens Nyheter är lika mycket information som man på 1800-talet fick tillgång till under hela sin livslängd.

Det finns inte en chans att hjärnan ska klara av att hantera allt som utan avbrott sköljer över oss, men i grunden är alla intryck helt neutrala. Det är först när vi bearbetar dem som de får ett värde, en mening och en innebörd. Det är också du själv som måste börja välja vad av allt som strömmar genom din hjärna som du ska fokusera på.

Orsaken till att vi oftast har lättare för att fokusera på negativa saker än på positiva är att många har så dålig självbild och ofta dröjer sig kvar i ett långvarigt negativt sinnestillstånd.
Då faller det sig naturligt att skicka ut signaler till hjärnan att fortsätta leta efter negativa influenser eftersom du redan är deppig. Vi fokuserar på saker som förstärker det negativa humöret och blockerar samtidigt möjligheten att tänka annorlunda.
Du väljer själv vad din hjärna ska uppmärksamma och det som du sätter fokus
på blir då också verklighet – oavsett om det intrycket är realistiskt eller ologiskt.
Därför ska du tänka om.
Inse att allt inte är antingen svart eller vitt.
Välj vad du vill fokusera på, välj det positiva och hoppfulla istället för det negativa och hopplösa.

Lär dig att byta fokus när du känner att du börjar måla in dig i ett hörn och bara låter de negativa tankarna gå runt, runt, runt. Det gör du genom att byta miljö (antingen för stunden, för dagen eller för en längre tid), läsa, gå ut i naturen, promenera, träna, lyssna på musik, se film eller prata med människor som du vet brukar ha en positiv inverkan på dig.
Exakt vad du gör är, som alltid, inte det viktiga.
Det viktiga är att du verkligen byter fokus. Att du bryter mönstret och känner hur avbrottet förändrar din sinnesstämning.

2. Skaffa dig rätt attityd
Ingenting är på förhand dömt till att misslyckas.
Utmana dina fördomar.
En negativ attityd är som ett punkterat däck. Du kommer inte vidare förrän du bytt.

3. Omvärdera din definition på ett misslyckande
Vad är ett misslyckande annat än ett ord bland tusen andra ord?
Det finns ingenting som är ett totalt misslyckande. Alla gör misstag och det kvittar hur många vi gör, de är livsnödvändiga för att vi ska utvecklas som person. Se på dina misstag som något du kan lära dig något av. Så fort du lärt dig att avdramatisera ordet ”misslyckande”, kommer det också att förlora sin innebörd.

4. Intala dig själv att du alltid kan om du verkligen vill
När du säger att du inte kan, så betyder det egentligen att du inte vill.
Det handlar om att det finns något som någon annan i din omgivning väljer åt dig att göra eftersom han/hon eller de anser det vara viktigare för dig.
Du kan alltid själv välja bort det som håller dig tillbaka – om du verkligen vill och om du är beredd att betala priset för det. Om du däremot väljer att inte välja bort din nuvarande tillvaro, utan bara fortsätter att traska vidare i dina gamla vanliga fotspår, så får du så klart göra det – om du erkänner för dig själv att det faktiskt också är ditt eget, medvetna val.
Erkänner du det, så finns det inte heller någon annan kvar att skylla på.
Då måste du börja ta ansvar för dina val.
Det är också först då som du verkligen tar kontroll och bestämmer över ditt eget liv.
Det finns ingenting som heter ”jag kan inte” eller ”jag orkar inte”.
Antingen vill du eller så vill du inte.
Du har alltid ett eget val och du kan alltid välja att vilja.
Vill du så kan du – så enkelt är det faktiskt!
Då ser du också till att skaffa dig motivation, energi och tid för att göra det som du verkligen vill göra.

5. Förvänta dig mer
Kom ihåg att du alltid är summan av alla dina val.
Förutom sjukdomar, olyckor och andra yttre omständigheter som du inte kan påverka, är ditt liv nästan uteslutande ett resultat av vilka val du gör och har gjort. Vi har en osviklig förmåga att matcha de förväntningar som vi ställer på oss själva – och som andra människor ställer på oss – så förvänta dig mer, så får du också mer.
Kort sagt – det blir alltid som man tänkt sig.

6. Sluta jämföra dig med andra
Det är mänskligt att vilja bli sedd och bekräftad. Problemet är det har gått till överdrift med hetsjakten som översvämmar alla sociala medier och som får människor långt ned i åldrarna att känna sig grå, obetydliga och mindre värda helt i onödan.
Så här är det:
Det kvittar hur du än kämpar och försöker.
Det spelar ingen roll hur framgångsrik och skicklig du blir på någonting.
Det finns alltid de som är rikare, snyggare, skickligare och mer framgångsrika än du.
Acceptera det och inse att det säkert finns de som också är avundsjuka på dig.
Livet är ingen tävling. Alla människor är unika och har sina bra och dåliga sidor. Jämförelser motiverar inte oss att anstränga oss mer. Jämförelser får oss bara att känna oss otillräckliga och olyckliga, så sluta jämföra dig med andra människor!
Döm dig själv utifrån din egen kapacitet och dina egna förutsättningar.
När du lyckas med det, så kommer livet också att bli mycket roligare.

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se