I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 tecken på att du har för höga förväntningar och vad du ska göra åt det




1. Du är aldrig nöjd med något du gör
Bestäm vad som är rimligt. Det här kan vara svårt eftersom olika människor har olika åsikter om vad som är rimligt. Ett sätt är att se på det du gör när du känner dig lugn och avkopplad och kan se det ur ett mer objektivt perspektiv. Många saker som känns ”rimliga” när du är mitt uppe i något och hyperaktiv, kommer att kännas löjliga när du får lugna ner dig lite.

2. Ingen bryr sig om att lyssna på mig
Undvik ordet ”borde”. Ingen av oss kan kontrollera andra människor, även om vi ofta och gärna försöker. Människor beter sig som de beter sig av sina egna skäl. Istället för ”borde” andra, tänk på behov från ditt eget perspektiv, som att ”jag föredrar om” istället för att ”de borde.” Och kom ihåg – hur vänliga, stöttande och uppmuntrande andra än är så de allra flesta människor alltid främst intresserade av sig själva.

3. Folk ska alltid motarbeta mig
Inse dina begränsningar. Människor beter sig ofta illa mot oss på grund av sina egna begränsningar eller problem, inte för att de rent avsiktligt försöker göra livet surt för oss. Alla kan misslyckas med att leva upp till både sina egna förväntningar och på de förväntningar som andra har på oss på. Relationer har sina begränsningar. Det finns studier som visat att 69 % av alla relationsproblem i princip inte går att lösa och att de är ständigt pågående. Smarta par accepterar det och hittar sätt att gå runt problemen, istället för att ständigt hälla bensin på elden och hålla konflikten vid liv – eller förvärra den.

4. Det blir aldrig som jag har tänkt mig
Utvärdera dina egna förväntningar och var realistisk. Dina ständiga besvikelser bottnar kanske i orealistiska förväntningar. Om du tycker att du förtjänar något bättre, men att det är någon annans ansvar att fixa det, så är det smartare att lista ut hur du ska ordna den saken själv. Kom ihåg att du inte behöver hålla på med samma sak hela livet om du inte vill. Du kan när som helst ändra inriktning i ditt företag och hitta nya spännande områden att utforska. Du är ju en fri människa.

5. Jag har ingen energi
Många av oss ger upp för lätt. Vi orkar inte kämpa när det tar emot. Det beror på att vi har blivit så bekväma att vi inte orkar (eller vågar) ta oss ut ur vår komfortzon längre. Men gör det – börja göra saker som du inte tror att du kan, vågar eller orkar göra lite i taget. Och träna på att stanna kvar i mentalt obehag lite längre för varje gång. Ge inte upp bara för att det känns tungt och svårt. Ge dig själv en chans att ständigt komma över en ny gräns- och flytta fram den lite för varje dag/vecka/månad. Det är normalt att stöta på motstånd. För varje nytt steg du lyckas ta över din komfortgräns, desto starkare blir ditt självförtroende.


Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se