I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

10 oemotståndliga sätt att boosta din hjärnkapacitet




Att bli smartare handlar inte bara om att bli bra på olika problemlösningar eller få höga poäng på diverse IQ-tester. Det finns massor av andra, enkla och beprövade sätt att öka din hjärnkapacitet som verkligen fungerar.

1. Sluta stressa
Det är inte bara dålig mat och brist på motion som gör oss feta. En undersökning, publicerad i American Journal of Epidemiology (2009), visade att en av de största orsakerna till viktökning beror på stress. Studien fastslog också att personer som redan är överviktiga löper större risk än de som inte har haft problem med vikt tidigare. Orsaken till det är att nivån av stresshormonet kortisol, som ökar begär och hunger, skjuter i höjden snabbare för dessa människor.
Men stress är inte bara dåligt för din fettförbränning, stress gör ingenting i ditt liv bättre. Kronisk stressa kan dessutom döda hjärnceller.
Våga därför stanna upp då och då i tillvaron.
Vad det än är som du (tror) att du måste göra, så hinner du. Allt behöver inte tvunget göras nu.

2. Gör ditt liv lite roligare
Vad gör dig glad?
Vad får dig att skratta och må bra?
Leta efter allt det som får dig på gott humör. Din hjärna blir också piggare och gladare.

3. Ät dig smart
Det finns en hel del saker som vi kan stoppa i oss för att sätta fart på hjärnan. Ät vitlök, morötter, blåbär, granatäpple, ägg och avokado. Det är också viktigt att äta mer omega-3-fettsyror” som finns bl.a. lax, tonfisk, valnötter och olivolja.

4. Gör som George Costanza
Ja, gör det – gör precis som George gjorde i ett avsnitt av Seinfeld.
En dag tröttnar George på att bara göra saker av gammal vana. Det börjar med att han beställer tvärtemot vad han brukar äta till frukost på sitt stamfik – och sedan rullar det på. Georges uppror mot sina vardagsrutiner slutar med att han får ett drömjobb hos The New York Yankees.
Det är inte säkert att resultatet blir lika omtumlande för dig, men det viktiga här är att göra saker som du inte brukar göra.
Man håller igång hjärnan genom att läsa böcker och tidningar, lösa korsord, se på film och lyssna på radio och nyheter. Men det är lika viktigt att våga bryta lite ny mark - läs tidningar och böcker som du normalt inte brukar läsa, se filmer som du normalt inte ser, ät mat som du inte brukar äta, lyssna på musik och se TV-program som du annars inte brytt dig om. Har du aldrig varit på teater förut, så se en pjäs. Har du aldrig löst korsord eller Sudoku, så gör det nu.
Överraska din hjärna.

5. Lär dig nya ord
Gå in på www.webbmagistern.se. Här kan du lära dig nya smarta ord varje dag genom att tävla mot dig själv. Enkelt, allmänbildande och kul.

6. Lär dig något nytt varje dag
Människan är av naturen lat. Det är upp till oss själva att hålla hjärnan i trim och ge den uppgifter att utmana sig med. Att komma ihåg vem som dissar vem i Paradise Hotel från dag till dag eller vem som åkte ut i förra veckans Let's Dance gör inte din hjärna mer effektiv.
Bestäm dig istället för att lära dig minst en ny sak varje dag – och se till att också göra det! Det behöver inte vara särskilt komplicerat. Det kan handla om allt från att lära dig vad ett nytt ord betyder till att ta reda på att en ål kan leva upp till ett dygn på land. Börja i liten skala och sikta in dig på lite mer utmanande faktasamlande efter hand.
Ett tips är att ha ett lexikon på nattduksbordet. Blunda, bäddra och slå upp ett ord på måfå och lär dig en ny sak innan du somnar varje kväll.

7. Ta reda på hur du använder din hjärna
Utnyttjar du din hjärnkapacitet till max? Finns det saker som du kan göra för att träna upp din hjärna för att uppnå de resultat du vill ha? Även om du inte tänker på det, så har du förmågan att lära hjärnan att hantera olika former av information, tekniker och förmågor.
Du är inte sur, glad, arg eller uppgiven av en ren händelse när du vaknar på morgonen. Det är ett aktivt beslut som du själv tar. Besluta dig för hur du ska använda din hjärna på bästa sätt varje dag.

8. Få i dig D-vitaminer
Vitamin D3 är livsviktigt för hjärnan. Även om vi får D-vitaminer från solen (de långa svenska vintrarna gör att många svenskar lider brist på D-vitaminer) och till viss del från fisk, så räcker det inte. Satsa på ett extra D-vitamintillskott (rekommenderat dagligt intag är minst 5 000 iu). Färska studier har visat att D-vitaminer kan hjälpa till att förebygga neurodegenerativa sjukdomar som t.ex. Alzheimers.

9. Se film som utmanar tankeverksamheten
Även om du kanske inte direkt själv blir smartare, så kan det vara inspirerande att se filmer om andra människors kloka hjärnor. Det stimulerar fantasin och får dig att tänka i lite annorlunda banor.
Filmtips: Limitless (2011), Good Will Hunting (1997), Phenomenon (1996), Rain Man (1988), A Beautiful Mind (2001), 21 (2008).
Memento (2000), Inception (2010), Shutter Island (2010) och The Fountain (2006) handlar inte om smarta människor, men är gjorda av smarta människor. Det här är en verkligt spännande utmaning för din hjärna.

10. Bli bättre på att fokusera
De första tecknen på att hjärnan inte riktigt fungerar som den ska är nedsatt minne och koncentrationssvårigheter. Det kan bero på stress, ålder, sjukdom eller att det bara är rörigt i ditt liv just nu. Men det går att sparka igång hjärnan igen. Att lösa gåtor, Sudoku och korsord, spela schack och andra spel och läsa stimulerar hjärnan att ”reparera” sig själv.

Så där, lite att börja med

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se