I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Du och jobbet

Så kan du bli mer entusiastisk på jobbet


Det är lätt att tappa lusten ibland. Allt känns bara trist och tråkigt och särskilt på jobbet. Här är tips om hur du får tillbaka energin igen.

1. Berätta om bra saker.
Nästa gång någon gör något för dig som är mer än vad du hade förväntat dig – berätta det för hans/hennes chef. Det känns alltid bra att berömma andra.

2. Lär dig släppa irritationen.
Gör en lista på saker som verkligen irriterar dig på jobbet. Var specifik. Häll ut allt ditt gift på pappret. När du är klar med listan går du tillbaka till punkt ett och går sedan igenom allt som du har skrivit ner igen och tittar på vad du kan göra åt varje enskild punkt. Skriv ner vad du kan göra. Titta också på vad du inte kan göra något åt och släpp det. Erkänn att en del av sakerna är lite smålöjliga och inte är värda att du förstör humöret på dem.

3. Skapa flow.
Flow är definitionen på ett tillstånd där du glömmer bort tiden och bara gör något. Finns det något som du gör på jobbet som ger dig flow? Vad är det? När du hittar den aktiviteten, så måste du försöka skapa ett jobb eller en hel karriär runt det.

4. Om du reflekterar över det som har varit och tänker på när du fick det jobb du har nu – vilka aspekter av jobbet var det som var viktiga för dig då? Försök att komma ihåg hur spännande du tyckte att det var med just de sakerna. Gör sedan en lista över tio skäl till varför du fortfarande gillar ditt jobb och lägg listan någonstans där du kan se den då och då.

5. Ställ in dig på att bli en person som accepterar tillfälliga försämringar om resultatet blir långsiktiga förbättringar. Många företag drar sig för att ändra på saker som inte fungerar bara för att de tycker att det blir för jobbigt under övergångstiden. Dumt tänkt. Tänk istället att det måste bli sämre innan det blir bättre.
Skapa din egen framtid. Vad har du gjort för att skapa din framtid? Om du inte har gjort något redan är det dags att sätta igång nu. Vad vill du ha ut av ditt jobb? Ta små steg, men se till att ta dem, så att saker börja hända idag.

6. Visualisera mera. Planera alltid det du gör med tanke på slutresultatet. Om du ska prata inför en grupp eller bara sortera papper på skrivbordet – börja inte förrän du har visualiserat vad du vill ha eller få ut av att göra jobbet. Om du tror att det här är onödigt, så kom ihåg att allt du gör är resultatet av den mentala bild som du har av slutresultatet. Om du har en vag, halvhjärtad idé om vad du vill åstadkomma, så är det också vad du kommer att få. Var tydlig och specifik.

7. Skriv en skitlista. Den innehåller allt som du ständigt skjuter upp för att det känns så jobbigt. Gör en av de där sakerna varje dag, så är de snart borta från skrivbordet och du slipper dessutom den gnagande olustkänslan som du annars bär med dig.

8. Skapa ett nytt lösenord till datorn. Istället för ”Xza#lmBq” kanske du kan ha din dröm som lösenord. Då blir du påmind om den hela tiden.

9. Skapa en spellista med snabb rockmusik eller liknande att lyssna på när du gör mindre spännande jobb.

10. Skriv ett brev till dig själv där du beskriver var du vill vara om tre, sex, tolv månader. Skriv brevet som om allt redan har hänt.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se