I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar om din hälsa

5 tecken på att din inre kritiker håller på att ta över ditt liv




Rösten du hör i ditt huvud säger aldrig några snälla saker. Det är en röst som bara påminner sig om dina brister och svagheter, som ältar gamla misslyckanden och som kallar dig värdelös, dum och oduglig. Det är en röst som vi alla ruvar på. Skillnaden är att det finns de som lärt sig tämja den där rösten. Här är fem varningssignaler på att din inre kritiska röst har tagit kommandot över ditt liv.

1. Du jämför dig ständigt med andra

Det brukar inte vara några snälla saker vi säger till oss själva när vi jämför oss med andra människor. Hade en god vän sagt samma sak till oss hade vi tveklöst sagt upp bekantskapen. Ändå accepterar vi att vi ständigt kallar oss själva värdelösa, dumma och misslyckade i jämförelse med andra. Varför kan man ju undra …
Gör så här: Acceptera att du har negativa tankar om dig själv, men inse att de inte behöver vara befogade bara för att du ofta säger nedlåtande saker till dig själv.

2. Du blir aldrig nöjd
Ingen blir bra nog för din inre kritiker. Alla gör allt så mycket snabbare, snyggare och bättre – tror du. Men när är det egentligen tillräckligt bra?
Gör så här: Jämför dig bara med dig själv. Sänk dina egna krav ett snäpp om du tycker att du aldrig riktigt blir nöjd. Anpassa dina ambitioner efter dina förmågor. Vi har oftast mycket högre krav på oss själva än på andra människor.

3. Du är beroende av sociala medier
Det här är direkt kopplat till de två föregående punkterna. Sociala medier är en livsfarlig grogrund för dåligt självförtroende. På Facebook och Instagram är alla så perfekta, smarta, snygga och framgångsrika. Det är lätt att bli fartblind och tro att du är så mycket sämre än alla andra om du ständigt jämför dig med andra på nätet.
Gör så här: Inse att alla alltid ljuger. Koppla ned och logga ur. Börja med att vända sociala medier ryggen en timme om dagen. Med lite träning kan du snart befria dig från internet en hel dag åt gången.

4. Du oroar dig konstant
Din inre kritikerrösts viktigaste uppgift är att se till att du aldrig vågar dig ut ur din komfortzon. Det gör den genom att fylla dina tankar med oro och rädsla. Problemet med den här sortens negativa tankebanor är att de ofta blir självuppfyllande.

Gör så här: Rannsaka din oro och rädsla. Utmana din kritiker. Fråga dig själv; ”Är det här något som jag verkligen är rädd för” Är min rädsla och oro befogad? Svaret blir ofta nej. Kan du göra något åt det du oroar dig för, så gör det. Kan du inte, så släpp den tanken och gå vidare.

5. Du känner dig osäker i dina relationer
Det här kan handla både om vänner och partners. Du är rädd för att de ska ”genomskåda” dig och upptäcka att du kanske inte alls är så bra som de tror och därför inte värd deras kärlek eller vänskap. Och börjar du leta efter brister och svagheter så kommer du inte bara att hitta dem – din inre kritiker kommer också att överdriva dem rejält.

Gör så här: Ifrågasätt din osäkerhet. Är den verkligen befogad? Fokusera på dina styrkor och fina egenskaper. De är värda det.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se