I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Personlig utveckling

4 metoder för att boosta ditt självförtroende




1. Använd affirmationer – på rätt sätt

Affirmationer är inte bara hokus-pokus och New Age-nonsens. Det är ett enkelt, konkret och mycket effektivt sätt att intala sig själv att man kan, vill och vågar göra saker och ting när man känner sig osäker eller stöter på motstånd. Affirmationer fungerar – om man använder dem på rätt sätt.
Att ständiga påpeka för sig själv; ”Jag är fantastisk, jag klarar allt” fungerar bara om du redan har ett gott självförtroende. Har du dålig självkänsla blir ditt självförtroende bara ännu sämre av att använda den här typen av affirmationer. Orsaken är att du inte kan lura dig själv. Är du medveten om att du har dålig självkänsla, så kommer du aldrig att tro på vad du säger till dig själv – oavsett hur positiva affirmationerna är och hur många gånger du än upprepar dem. De blir så motsägelsefulla att de bara får motsatt effekt.
För att affirmationer ska fungera om du har dålig självkänsla så måste du se till att tona ned dem lite och göra dem mer trovärdiga. Sänk kraven lite – och varför inte försöka sätta lite enklare mål. Istället för att intala dig själv att du är fantastisk och klarar allt, så kan du påminna dig själv om att du ska fortsätta försöka och kämpa tills du når ditt mål.

2. Identifiera dina styrkor och utveckla dem
Alla är bra på något. Få är bra på allt. Acceptera den tanken och att du har brister och fel. Ett effektivt sätt att öka självkänslan är att strunta i att försöka förbättra sina svagheter och istället lägga mer krut på att utveckla sådant som du redan är bra på – och bli ännu bättre på det. Skit i bristerna och satsa all din tid och energi på att lyfta fram dina styrkor ännu mer.

3. Lär dig att hantera komplimanger
Om man har dålig självkänsla är det extra svårt att ta till sig beröm – även om det är precis i sådana stunder vi behöver få höra att vi är duktiga. Nästa gång någon berömmer dig, så muttra inte bara rent instinktivt ”Äsch, det var väl inget”. Säg tack eller ”Vad snällt av dig att säga så” och lär dig att bli bättre på att acceptera att du faktiskt gör riktigt bra saker ibland.

4. Dra ned på din självkritik
Det blir lätt till en ond cirkel. När vår självkänsla är låg, så sänker vi ofta den ännu mer genom att bli ännu mer självkritiska. Den där inre rösten i vårt huvud blir allt mer högljudd och säger allt taskigare saker om oss själva. Det är inte alltid så lätt att tysta den. Men ett sätt att lyfta självkänslan är att utmana rösten. Hur skulle du reagera om du sa samma saker till din bästa vän som den där rösten du har i huvudet säger till dig? du vill ju inte göra din vän ledsen, så varför ska du då göra dig själv ledsen? Vi är alltid hårdare mot oss själva och mer förstående och välvilliga när det gäller andra människor.

Stå på dig

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se