I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Så får du livsframgång

Om du vill bli framgångsrik - berätta inte för någon om det





När man har bestämt sig för att uppnå något, vad som helst. Kanske starta ett eget företag, gå ner i vikt eller utbilda sig, så verkar det kanske smart att berätta för alla som orkar lyssna vad man har bestämt sig för. Men det verkar vara tvärtom.

Ett gäng amerikanska forskare publicerade för ett tag sedan en rapport i tidningen Psychological Sciense. De säger att viktiga mål, som till exempel karriärmål är starkt kopplade till ett identitetsmål. Identitetsmål är mål som påverkar en persons självuppfattning.

Forskarna säger att när folk berättar om vad de tänker göra för alla så slår det där tillkännagivandet tillbaka på dem. Om vi säger att du till exempel vill bli egen företagare och berättar för mig vad du tänker göra: Kanske utbilda dig inom företagsekonomi och marknadsföring, så vet du att jag redan börjar tänka på dig som företagare. Då har du redan uppnått en del av ditt identitetsmål genom att berätta för mig om det. Konstigt nog så kan det göra dig mindre motivera att kämpa vidare.

Och forskarna bevisade det
I en studie använde de sig av studenter som ville bli psykologer. De bad studenterna skriva ner två aktiviteter som de ville åstadkomma inom de närmaste två veckorna för att komma närmare målet. Hälften av studenterna lämnade över vad de skrivit ner till forskarna som läste upp vad studenterna skrivit högt. Den andra halvan av gruppen fick veta att det de skrivit ner inte skulle läsas, att det var ett misstag att de fått uppgiften och att ingen skulle titta på vad de skrivit ner.

Följande vecka kontaktades deltagarna igen och fick uppgiften att skriva ner vad de kom ihåg av de mål de skrivit förra veckan och sedan skriva ner hur mycket tid de lagt på aktiviteterna de bestämt sig för. Den första gruppen, som hade fått sina mål upplästa hade lagt ner hälften så mycket tid på aktiviteterna som gruppen som inte fått sina mål upplästa.

Den här forskningen visar att viljan att ha en speciell identitet är en viktig motiverande faktor för att faktiskt göra aktiviteterna som behövs för att lyckas. När de aktiviteterna är de enda markörerna på att du och andra har en viss identitet, så blir din motivation att jobba hårt stark.

Och när det finns andra sätt att kommunicera din identitet för andra, så blir din motivation svagare.

Med andra ord. Om du vill något stort och just har börjat resan så är det bättre att låta dina handlingar tala högre än dina ord.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Smartare-liv.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen och Ego Förlag
Webbredaktör - frida@smartare-liv.se